Dat Kärcher het bestverkochte merk hogedrukreinigers wereldwijd is, is niet erg verrassend. Veel mensen associeren de merknaam al met de productgroep. Zo werd de eigennaam Kärcher in Nederlandstalige en Franstalige woordenboeken al opgenomen als 'hogedrukreiniger' en staan de populaire uitdrukkingen 'karcheriser' en 'nettoyer au kärcher' in de Franstalige volksmond synoniem voor grondige reiniging. In het Duits wordt 'kärchern' zo vaak gebruikt als alternatief voor het reinigen met hogedruk, dat de term werd opgenomen in het woordenboek van Duden.
Ontwikkeling
Kärchers eerste hogedrukreiniger bracht Alfred Kärcher in 1950 op de markt voor industrie en bedrijfsleven. In 1984 kwamen ze met hun eerste hogedrukreiniger voor huis en tuin. Ondertussen verkoop het merk meer dan drieduizend producten, maar de hogedrukreiniger blijft het visitekaartje voor het bedrijf. Die blijven ze dan ook constant doorontwikkelen. Onlangs gaf Kärcher aan haar hogedrukreiniging 50 procent efficiënter gemaakt te hebben.