Schoonmaakbedrijven hebben behoefte aan steun om maatschappelijk verantwoord te ondernemen

Schoonmaakbedrijven hebben behoefte aan steun om maatschappelijk verantwoord te ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) blijft ook in de schoonmaak een belangrijk thema. Schoonmaakbedrijven zijn al op de goede weg en hechten vooral belang aan de menselijke kant. Maar onduidelijkheid en complexiteit zitten in de weg en vier op de vijf schoonmaakprofessionals heeft behoefte aan steun. Dat blijkt uit het jaarlijkse MVO-onderzoek van Service Management waar ruim 250 schoonmaakprofessionals aan meewerkten. De belangrijkste resultaten op een rij…Volg Service Management op LinkedIn:

Mens boven milieu bij schoonmaakbedrijven

In de schoonmaakbranche lijkt vooral de menselijke kant van mvo de aandacht te genieten. Zes op de tien van de ondervraagde schoonmaakprofessionals stelt namelijk dat MVO vooral betrekking heeft op de mens. Slechts 35 procent zegt dat MVO vooral betrekking heeft op het milieu.

De belangrijkste manier om invulling te geven aan de menselijke kant van mvo, zijn het aannemen van mensen met een achterstand op arbeidsmarkt (59 procent), het zorgen voor diversiteit in leeftijd, cultuur en achtergrond (58 procent), het stimuleren van vitaliteit (54 procent) en het verzorgen van opleidingen in de schoonmaak (53 procent). Eén op de tien (10 procent) van de ondervraagde schoonmaakprofessionals zegt geen specifiek beleid te voeren op dit gebied.

De meerderheid van de schoonmaakbedrijven houdt zich dus bezig met het aannemen van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Dat terwijl de regelgeving rondom social return alles behalve makkelijk blijkt te zijn. Een derde (33 procent) van de schoonmaakprofessionals die zich hiermee bezig houdt, zegt namelijk dat de regels hierover complex zijn. Slechts 17 procent bestempelde de regels als eenvoudig.

Milieuvriendelijk, maar niet circulair

Ook dragen schoonmaakbedrijven zorg voor het milieu. De afgelopen vijf jaar heeft een grote meerderheid namelijk maatregelen genomen om energie te besparen en om de belasting van het milieu te verminderen. Ook in de nabije toekomst blijft dit belangrijk, want 74 procent zegt de komende vijf jaar maatregelen te nemen om energie te besparen en 77 procent gaat zich bezighouden met het verminderen van de milieubelasting.

Een kwart van de schoonmaakondernemers is niet bekend met circulair ondernemen

Eén van de discussiepunten in de schoonmaak als het gaat om milieuvriendelijk werken, is het gebruik van chemie. De schoonmaak zal waarschijnlijk nooit volledig afscheid nemen van chemische reinigingsmiddelen, want volgens drie kwart van de respondenten is chemie gewoonweg soms wel en soms niet nodig. Bijna één op de vijf (19 procent) vindt het gebruik van chemie in de schoonmaak zelfs noodzakelijk. Slechts 6 procent stelt dat er makkelijk schoongemaakt kan worden zonder chemische middelen, want zij vinden dat chemie in de schoonmaak overbodig is.

Opvallend is dat een kwart van de schoonmaakprofessionals niet bekend is met de term circulair ondernemen. Van de driekwart die hier wél bekend mee is, zegt bijna de helft hier ook al mee bezig te zijn.

Toen de professionals gevraagd werden welk milieukeurmerk of welke certificering in de schoonmaak hun voorkeur genoot, kon meer dan een derde géén keurmerk noemen. ISO 14001 en de MVO-prestatieladder werden het vaakst aangewezen, maar er is geen sprake van een duidelijke voorkeur.


LEES OOK: De belangrijkste milieukeurmerken in de schoonmaak op een rij


Behoefte aan steun, tijd en kennis voor MVO

Dat het maatschappelijk verantwoord ondernemen in de schoonmaakbranche nog niet helemaal van een leien dakje gaat, blijkt wel wanneer we de respondenten vragen of zij behoefte hebben aan steun. Maar liefst 79 procent geeft aan wel wat hulp te kunnen gebruiken.
Waar hebben organisaties behoefte aan om hun MVO-doelstelling(en) te kunnen verwezenlijken? Dat blijkt vooral tijd (63 procent) en kennis (57 procent) te zijn. Ook zou meer informatie de schoonmaakondernemers verder op de goede weg helpen. Opvallend is dat 46 procent van de schoonmaakprofessionals aangeeft behoefte te hebben aan financiële middelen. Sinds 2015 loopt het aantal schoonmaakorganisaties dat geld aanwijst als iets waar zij behoefte aan hebben, gestaag op.

Brancheorganisaties steeds belangrijker

De schoonmaakprofessionals doen in elk geval zelf al hun best om aan voldoende kennis en informatie over MVO te komen. Maar liefst 84 procent geeft namelijk aan wel eens kennis of informatie in te winnen over dit onderwerp. Het internet is hiervoor de belangrijkste bron, maar ook brancheorganisaties worden een steeds belangrijke bron van informatie voor de schoonmaakprofessionals. Waar vorig jaar, in 2018, nog maar 38 procent naar brancheorganisaties ging voor informatie, is dat nu 55 procent. Verder zijn sociale media en netwerken en MVO Nederland belangrijke bronnen.


LEES OOK: OSB: “We willen een duurzame branche zijn met genoeg ruimte voor ondernemerschap”


MVO in aanbestedingen blijft struikelblok

Als laatste werden de respondenten een aantal stellingen voorgelegd over MVO in schoonmaakaanbestedingen. Daaruit wordt al snel duidelijk dat schoonmaakaanbestedingen niet duidelijk, eenduidig en objectief zijn op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. En dat is áls er al voldoende aandacht wordt besteed aan MVO in een aanbesteding. Meer dan een derde van de schoonmaakprofessionals is het namelijk eens met de stelling dat er te weinig op MVO gelet wordt in schoonmaakaanbestedingen.

Schoonmaakprofessionals hebben steeds meer moeite met MVO in schoonmaakaanbestedingen

Extra zorgelijk hierbij is overigens dat de schoonmaakprofessionals de afgelopen jaren steeds meer moeite lijken te hebben met MVO in schoonmaakaanbestedingen. Waar nu bijvoorbeeld meer dan de helft de vragen en eisen over MVO onduidelijk vindt, was dat in 2017 nog maar 39 procent. Ook is deze neerwaartse trend te zien in de vraag of er naar de juiste MVO-informatie gevraagd wordt in aanbestedingen. Nu vond slechts 18 procent dat dat inderdaad het geval is, het laagste percentage van de afgelopen jaren!

Conclusie: behoefte aan steun

De wil om maatschappelijk verantwoord te ondernemen is er absoluut in de schoonmaak. Vooral de menselijke kant krijgt veel aandacht in onze branche, maar ook op het gebied van milieuvriendelijke maatregelen wordt al veel actie ondernomen. Desondanks wordt ook duidelijk dat schoonmaakbedrijven dringend behoefte hebben aan steun. Zo is er geen leidend milieukeurmerk, worden de regels rondom social return gezien als complex, zijn aanbestedingen onduidelijk over MVO en is een kwart niet bekend met het fenomeen circulair ondernemen. Het begin is er, maar met een beetje hulp en ondersteuning, valt er nog veel winst te halen in de schoonmaakbranche.

Benieuwd naar het volledige onderzoek? Wij hebben alle resultaten gebundeld in een uitgebreid onderzoeksrapport. Deze is gratis te downloaden!

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.

SVS maakt resultaten en adviezen onderzoek ergonomie bekend

SVS maakt resultaten en adviezen onderzoek ergonomie bekend

Schoonmaken wordt beschouwd als middelzware arbeid. Een erg actueel onderwerp, gezien de uitgebreide politieke discussies over vroegpensioen bij zware beroepen en de focus op ergonomie, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Maar wat betekent middelzware arbeid? Het ErgoClean-project van Erasmus+, met SVS Opleidingen als Nederlandse partner, ging op zoek naar het antwoord met behulp van slimme inspanningsmetingen.

Marcel Eertink (links): 'Schoonmaakwerk is soms erg belastend. Vandaar dat we onze klanten aanmoedigen om waar mogelijk voor dagelijkse werkzaamheden gebruik te maken van robots.'

Duurzaam schoonmaken met robots en chemievrije alternatieven

Opdrachtgevers die een schoonmaakbedrijf inschakelen leggen tegenwoordig steeds meer nadruk op duurzaamheid. Gelukkig hebben dienstverleners diverse manieren om hieraan tegemoet te komen. Ze kunnen bijvoorbeeld hun chemische schoonmaakmiddelen vervangen door milieuvriendelijke alternatieven. Daarnaast kunnen ze ook zorgen voor een goede ergonomie voor de schoonmaker zelf. Dat kan onder andere door het inzetten van schoonmaakrobots.

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

Net als veel bedrijven in de schoonmaakbranche, zet ICS Groep zet zich al jaren in om duurzamer te ondernemen. Dat doen ze onder andere door de CO2-uitstoot te verminderen. Het afgelopen half jaar hebben ze de gestelde doelen voor 2024 al ruimschoots behaald.