Mens boven milieu bij schoonmaakbedrijven
In de schoonmaakbranche lijkt vooral de menselijke kant van mvo de aandacht te genieten. Zes op de tien van de ondervraagde schoonmaakprofessionals stelt namelijk dat MVO vooral betrekking heeft op de mens. Slechts 35 procent zegt dat MVO vooral betrekking heeft op het milieu.
De belangrijkste manier om invulling te geven aan de menselijke kant van mvo, zijn het aannemen van mensen met een achterstand op arbeidsmarkt (59 procent), het zorgen voor diversiteit in leeftijd, cultuur en achtergrond (58 procent), het stimuleren van vitaliteit (54 procent) en het verzorgen van opleidingen in de schoonmaak (53 procent). Eén op de tien (10 procent) van de ondervraagde schoonmaakprofessionals zegt geen specifiek beleid te voeren op dit gebied.
De meerderheid van de schoonmaakbedrijven houdt zich dus bezig met het aannemen van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Dat terwijl de regelgeving rondom social return alles behalve makkelijk blijkt te zijn. Een derde (33 procent) van de schoonmaakprofessionals die zich hiermee bezig houdt, zegt namelijk dat de regels hierover complex zijn. Slechts 17 procent bestempelde de regels als eenvoudig.
Milieuvriendelijk, maar niet circulair
Ook dragen schoonmaakbedrijven zorg voor het milieu. De afgelopen vijf jaar heeft een grote meerderheid namelijk maatregelen genomen om energie te besparen en om de belasting van het milieu te verminderen. Ook in de nabije toekomst blijft dit belangrijk, want 74 procent zegt de komende vijf jaar maatregelen te nemen om energie te besparen en 77 procent gaat zich bezighouden met het verminderen van de milieubelasting.
Een kwart van de schoonmaakondernemers is niet bekend met circulair ondernemen
Eén van de discussiepunten in de schoonmaak als het gaat om milieuvriendelijk werken, is het gebruik van chemie. De schoonmaak zal waarschijnlijk nooit volledig afscheid nemen van chemische reinigingsmiddelen, want volgens drie kwart van de respondenten is chemie gewoonweg soms wel en soms niet nodig. Bijna één op de vijf (19 procent) vindt het gebruik van chemie in de schoonmaak zelfs noodzakelijk. Slechts 6 procent stelt dat er makkelijk schoongemaakt kan worden zonder chemische middelen, want zij vinden dat chemie in de schoonmaak overbodig is.
Opvallend is dat een kwart van de schoonmaakprofessionals niet bekend is met de term circulair ondernemen. Van de driekwart die hier wél bekend mee is, zegt bijna de helft hier ook al mee bezig te zijn.
Toen de professionals gevraagd werden welk milieukeurmerk of welke certificering in de schoonmaak hun voorkeur genoot, kon meer dan een derde géén keurmerk noemen. ISO 14001 en de MVO-prestatieladder werden het vaakst aangewezen, maar er is geen sprake van een duidelijke voorkeur.
LEES OOK: De belangrijkste milieukeurmerken in de schoonmaak op een rij
Behoefte aan steun, tijd en kennis voor MVO
Dat het maatschappelijk verantwoord ondernemen in de schoonmaakbranche nog niet helemaal van een leien dakje gaat, blijkt wel wanneer we de respondenten vragen of zij behoefte hebben aan steun. Maar liefst 79 procent geeft aan wel wat hulp te kunnen gebruiken.
Waar hebben organisaties behoefte aan om hun MVO-doelstelling(en) te kunnen verwezenlijken? Dat blijkt vooral tijd (63 procent) en kennis (57 procent) te zijn. Ook zou meer informatie de schoonmaakondernemers verder op de goede weg helpen. Opvallend is dat 46 procent van de schoonmaakprofessionals aangeeft behoefte te hebben aan financiële middelen. Sinds 2015 loopt het aantal schoonmaakorganisaties dat geld aanwijst als iets waar zij behoefte aan hebben, gestaag op.
Brancheorganisaties steeds belangrijker
De schoonmaakprofessionals doen in elk geval zelf al hun best om aan voldoende kennis en informatie over MVO te komen. Maar liefst 84 procent geeft namelijk aan wel eens kennis of informatie in te winnen over dit onderwerp. Het internet is hiervoor de belangrijkste bron, maar ook brancheorganisaties worden een steeds belangrijke bron van informatie voor de schoonmaakprofessionals. Waar vorig jaar, in 2018, nog maar 38 procent naar brancheorganisaties ging voor informatie, is dat nu 55 procent. Verder zijn sociale media en netwerken en MVO Nederland belangrijke bronnen.
LEES OOK: OSB: “We willen een duurzame branche zijn met genoeg ruimte voor ondernemerschap”
MVO in aanbestedingen blijft struikelblok
Als laatste werden de respondenten een aantal stellingen voorgelegd over MVO in schoonmaakaanbestedingen. Daaruit wordt al snel duidelijk dat schoonmaakaanbestedingen niet duidelijk, eenduidig en objectief zijn op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. En dat is áls er al voldoende aandacht wordt besteed aan MVO in een aanbesteding. Meer dan een derde van de schoonmaakprofessionals is het namelijk eens met de stelling dat er te weinig op MVO gelet wordt in schoonmaakaanbestedingen.
Schoonmaakprofessionals hebben steeds meer moeite met MVO in schoonmaakaanbestedingen
Extra zorgelijk hierbij is overigens dat de schoonmaakprofessionals de afgelopen jaren steeds meer moeite lijken te hebben met MVO in schoonmaakaanbestedingen. Waar nu bijvoorbeeld meer dan de helft de vragen en eisen over MVO onduidelijk vindt, was dat in 2017 nog maar 39 procent. Ook is deze neerwaartse trend te zien in de vraag of er naar de juiste MVO-informatie gevraagd wordt in aanbestedingen. Nu vond slechts 18 procent dat dat inderdaad het geval is, het laagste percentage van de afgelopen jaren!
Conclusie: behoefte aan steun
De wil om maatschappelijk verantwoord te ondernemen is er absoluut in de schoonmaak. Vooral de menselijke kant krijgt veel aandacht in onze branche, maar ook op het gebied van milieuvriendelijke maatregelen wordt al veel actie ondernomen. Desondanks wordt ook duidelijk dat schoonmaakbedrijven dringend behoefte hebben aan steun. Zo is er geen leidend milieukeurmerk, worden de regels rondom social return gezien als complex, zijn aanbestedingen onduidelijk over MVO en is een kwart niet bekend met het fenomeen circulair ondernemen. Het begin is er, maar met een beetje hulp en ondersteuning, valt er nog veel winst te halen in de schoonmaakbranche.