MVO-onderzoek 2020: hoe denkt de schoonmaak over maatschappelijk verantwoord ondernemen?

MVO-onderzoek 2020: hoe denkt de schoonmaak over maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Duurzame inzet en hergebruik van materialen, diensten én mensen blijven de komende jaren belangrijke onderwerpe. We zijn al een aantal jaren op weg en er zijn al diverse grote doorbraken te noteren, maar maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is nog lang geen gemeengoed in het maatschappelijk denken en handelen. Reden voor Service Management om jaarlijks te meten wat er speelt in de schoonmaakbranche. Volg Service Management op LinkedIn:

Mvo in de schoonmaak?

De kern van mvo is dat een onderneming niet alleen rekening houdt met winst, maar ook met het milieu en met haar werknemers. Denk aan maatregelen om energie te besparen en/of het in dienst nemen van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Vul deze korte vragenlijst inen werk mee aan het duurzamer maken van Nederland.

Deel jouw mening en ervaringen!

Wij zijn erg benieuwd naar jouw mening en ervaringen! Hoe geeft jouw (schoonmaak)bedrijf invulling aan maatschappelijk verantwoord ondernemen? En wat staat er nog op de planning voor de komende jaren? E heeft de coronacrisis invloed op het MVO-beleid? Klik hier om de vragenlijst te starten.Alvast bedankt voor je medewerking!


LEES HIER DE RESULTATEN VAN HET MVO-ONDERZOEK 2019:
MVO-onderzoek 2019: Onduidelijkheid en complexiteit bemoeilijken mvo (volledig onderzoeksrapport)


Facility Trade Group gecertificeerd voor MVO Prestatieladder

Facility Trade Group gecertificeerd voor MVO Prestatieladder

Facility Trade Group is gecertificeerd voor niveau 3 van de MVO Prestatieladder. De facilitaire groothandel uit Apeldoorn heeft als doel om volgend jaar niveau 4 te behalen. "MVO is namelijk nooit af."

'Met krapte op arbeidsmarkt neemt belang ergonomie alleen maar toe'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord 'Met krapte op arbeidsmarkt neemt belang ergonomie alleen maar toe'

De basis van ergonomie? 'In feite de ergo-driehoek', zegt Cor Voogd, key accountmanager en applicatiemanager bij Freudenberg Home and Cleaning Solutions waar de merken Vileda en Vermop deel van uitmaken. 'De drie pijlers daarvan: ergonomische producten, houdingen en tegenbewegingen.'

Jasper van der schoot helpt mkb'ers met duurzaamheidsrapportages: "De duurzaamheidsrapportage moet geen moetje worden"

Jasper van der schoot helpt mkb'ers met duurzaamheidsrapportages: "De...

Duurzaamheid voelt weleens vrijblijvend. We weten dat we er iets mee moeten, maar concrete stappen zetten staat niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst. Ook voor het schoonmaak-mkb kan het lastig zijn om aan de slag te gaan met uitgebreide duurzaamheidsmaatregelen. Maar aan dat vrijblijvende gevoel maakt de Europese Unie een eind. Vanaf volgend jaar moeten grote bedrijven rapporteren over hun duurzaamheid en laten zien dat ze stappen zetten. Het grootbedrijf gaat daarbij vragen stellen aan mkb-ondernemers. Hoe begin je aan die opgave? Jasper van der Schoot ontwikkelde, samen met mkb'ers uit de branche, praktische handvatten.

Greenwashing: waar moet je op letten?  

Greenwashing: waar moet je op letten?

Het thema duurzaamheid speelt in veel sectoren een belangrijke rol, zo ook binnen de professionele schoonmaaksector. In dat kader willen veel bedrijven hun ecologische voetafdruk verkleinen en kiezen daarom voor duurzame producten en diensten. Helaas maken sommige bedrijven misbruik van deze trend door zich groener voor te doen dan ze daadwerkelijk zijn, een praktijk die bekend staat als greenwashing. In dit artikel bespreken we wat greenwashing is en waar je in relatie tot schoonmaakmiddelen op moet letten.