Met de campagne willen de partners niet alleen leidinggevenden, maar ook de schoonmakers zelf bereiken. ‘Schoonmakers doen immers belangrijk werk, ook al zijn ze niet altijd zichtbaar. Elke dag weer zorgen zij voor schone scholen, ziekenhuizen, gevels en openbaar vervoer. Ze zorgen dat bedrijven en instellingen blijven draaien’, is te lezen in het persbericht over de campagne.
Waardevol werk
De naam van de campagne benadrukt dat schoonmakers elke dag onmisbaar werk doen. Ook moet het aangeven dat de branche elke dag weer een stap kan zetten om de werkomstandigheden te verbeteren. Sociale partners hebben dit in de cao voor de schoonmaakbranche benadrukt: het is belangrijk dat het werk als waardevol wordt gezien. Daarbij hoort een gezonde manier van werken, in een veilige omgeving.
Problemen bespreekbaar maken
De partners geven aan dat schoonmakers lang niet altijd met plezier naar hun werk gaan, zonder lichamelijke klachten. ‘Dat is voor zo’n essentieel beroep geen goed teken.’ De campagne moet ervoor zorgen dat problemen bespreekbaar worden. Dat het normaal wordt om zaken als pijnklachten aan de orde te stellen. Dat met leidinggevenden in alle veiligheid ongewenst gedrag – zoals discriminatie, (seksuele) intimidatie of pesterijen – besproken kan worden. ‘Want als we goed voor onze mensen zorgen, komt dat de kwaliteit van het werk ten goede en kunnen uitval en verzuim teruggedrongen worden.’
De partners willen dat we het vanzelfsprekend gaan vinden dat mensen opkomen voor hun werkgeluk. Zodat de hele branche straks gelukkig is in zijn werk. En een werknemer met trots kan zeggen: ‘Ik ben schoonmaker’.
Bedrijven, schoonmakers en glazenwassers doen mee
Bedrijven, schoonmakers en glazenwassers kunnen laten zien dat ze meedoen aan de campagne op meedoen.elkedagweer.nl. De eerste bedrijven hebben zich al gecommitteerd aan deelname, dat zijn onder andere Dokter Schoonmaakorganisatie, Schoonmaakbedrijf Van Londen, Hago Rail Services, Gom en Fortron. Meer informatie over de campagne is te vinden op elkedagweer.nl/.