Ruim de helft van de schoonmakers voelt zich verbonden met hun werkgever

Ruim de helft van de schoonmakers voelt zich verbonden met hun werkgever

Oudere werknemers van boven de 35 jaar voelen zich vaker verbonden met het bedrijf waarvoor ze werken dan jongere mensen. Zo blijkt uit de resultaten van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van het CBS en TNO.

In totaal gaf 69 procent van de deelnemers aan het onderzoek aan dat ze zich verbonden voelen met het bedrijf waar ze werken. Dat gevoel van verbondenheid neemt dus toe met de leeftijd. Het minst verbonden voelen de 15 tot 25 jarigen zich met 60 procent. De mensen in de leeftijdscategorie 65 tot 75 jaar voelen zich het meest verbonden met 77 procent. Van de werknemers tussen de 45 en 55 jaar voelt 73 procent zich verbonden.

Langer bij het bedrijf

Leeftijd is niet de enige factor die invloed heeft op het gevoel van in verbinding staan met de werkgever. Zo voelen mensen die langer bij een bedrijf werken zich ook meer verbonden. Al zou dat natuurlijk ook andersom kunnen werken: ze voelen zich meer verbonden en blijven er dus langer werken. Oudere werknemers zijn vanzelfsprekend ook in hogere mate langer bij een bepaald bedrijf werkzaam dan jongere werknemers.

Managers voelen zich verbonden

Binnen het bedrijf zijn het voornamelijk de algemeen directeuren die zich verbonden voelen met 94 procent. Ook onder productieleiders in de industrie en de bouw met 87 procent, managers in het onderwijs met 86 procent, managers in de verkoop en marketing met 84 procent en managers in de zakelijke en administratieve dienstverlening met 84 procent is het gevoel van verbinding hoog.

Verbondenheid schoonmaakmedewerkers

Werknemers lager in de hiërarchie voelen zich een stuk minder verbonden met het bedrijf. Denk aan laders, lossen en vakkenvullers (51 procent), chauffeurs (54 procent) en schoonmaakmedewerkers (57 procent). Van invloed op het gevoel van verbondenheid is de mate van autonomie die mensen ervaren in hun werk. Werknemers die lage taakeisen en een hoge autonomie ervaren, voelen zich het meest verbonden.

Lees ook:

Blog Saskia Stender (Vakblad Voedingsindustrie): Gezonde werkcul­tuur

Blog Saskia Stender (Vakblad Voedingsindustrie): Gezonde werkcul­tuur

Hygiëne in de voedingsindustrie laat geen ruimte voor half werk: de kwaliteit van je eindproduct en de gezondheid van de consument staan voorop. Dat is een feit. Nóg een feit: over voedselveiligheid maak je geen compromissen. Maar hoe zit het met de veiligheid van de mensen die daar dag in dag uit voor zorgen?

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgetreden tegen twee onlineaanbieders van schuldhulp. Volgens de toezichthouder maakten de websites Schuldhulpverlening-Nederland.nl en schuldsanering.help niet duidelijk genoeg dat zij een betaalde dienst aanboden, waardoor consumenten konden denken dat het een gratis dienst van de gemeente was.

Edgar van Engelen. Foto: Henk Snaterse.

Blog Edgar van Engelen: Samenwerken

Nog een paar maanden en het jaar 2024 komt ten einde. Voor mij persoonlijk was het een emotioneel jaar, waarin ik het verlies van onze oudste zoon een plek moest zien te geven. Ik kan eerlijk zeggen dat dit een moeilijke opgave is en dat ik nog dagelijks bezig ben met het verwerken, alsof de wereld stil staat en aan ons voorbijgaat. Het is een wereld waarin tegenstellingen steeds verder worden uitvergroot. Een wereld die eigenlijk meer zou kunnen leren van de zienswijze van mijn oudste zoon (en ook van mijn jongste zoon). Een manier van kijken naar andere mensen, als mensen en niet als iemand met een andere mening of religieuze achtergrond. Niet als iemand met een andere culturele achtergrond of etniciteit. Nee, de wereld kan veel leren van onze medemensen met een verstandelijke beperking. Vaak denk ik dat juist de zogenaamd 'gezonde' mensen een beperking hebben als je leest wat ze elkaar toewensen op sociale media. De wereld gaat aan mij voorbij en toch sta ik er middenin. Dagelijks mag ik ervaren dat er meer is dan elkaar de maat nemen op de socials.

Vebego zet schoonmaker centraal in campagne Cruciale schakels

Vebego zet schoonmaker centraal in campagne Cruciale schakels

Op 16 september is Vebego Cleaning Services gestart met de campagne 'cruciale schakels', waarin ze hun schoonmaakcollega's centraal stellen. Dit als navolging van het onderzoek dat Vebego samen met onderzoeksbureau Markteffect heeft uitgevoerd onder 1.008 werkenden in Nederland.