Nieuwe generatie leidt Blinck Schoon naar bredere dienstverlening

Nieuwe generatie leidt Blinck Schoon naar bredere dienstverlening
Anton en David Vinck van Blinck Schoon. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency.

Na een lange loopbaan in de schoonmaakbranche geeft Anton Vinck het stokje van Blinck Schoon binnenkort over aan zoon David. Die laatste neemt het familiebedrijf met een nieuwe strategie de toekomst in. Maar de kernwaarden blijven passie, plezier en aandacht.

Op de figuurlijke ladder klom hij vervolgens zijn weg omhoog. In 2004, op 40-jarige leeftijd, verruilde hij zijn managementrol bij CSU voor het zelfstandig ondernemerschap. Toen later de wegen met zijn compagnon zich scheidden, ging Anton vanuit Almere verder met Blinck Schoon. “In september vieren we met alle medewerkers ons 10-jarig bestaan”, zegt Anton. “In Dierenpark Amersfoort zijn we, met aanhang en alles erbij, met 240 mensen. Een mooi moment!”

Strategie tot 2030

“Als tiener had ik er wel eens een bijbaantje, maar verder was ik niet met het bedrijf bezig”, herinnert David (33) zich. Totdat ik rond m’n 22e als tussenjaar in het schoonmaakbedrijf ging werken. Ik ben er nooit meer weggegaan.” David vervulde diverse rollen, waaronder die van sales- en rayonmanager. Tegenwoordig is hij als operationeel manager eerstverantwoordelijk voor de dagelijkse operatie van Blinck Schoon.

“We werken nu toe naar de overname van het bedrijf”, geeft hij aan. “Dat zal in fases gaan. Over twee à drie jaar zal mijn vader meer in een adviesrol komen en minder zichtbaar zijn.” In de afgelopen periode heeft David op de achtergrond een nieuw strategisch plan tot 2030 uitgewerkt. Uiteraard niet zonder de kennis en ervaring van Anton daarin te betrekken. “Het jubileumfeest is tegelijkertijd de kick-off van de nieuwe strategie.”

Anton Vinck: 'Ik ben ervan overtuigd dat wij met ons probleemoplossend vermogen het verschil maken.'
Anton Vinck: 'Ik ben ervan overtuigd dat wij met ons probleemoplossend vermogen het verschil maken.'

Eigen medewerkers

Bij Blinck Schoon werken ruim 120 mensen. “In eigen dienst”, benadrukt David. “Dat vinden wij belangrijk. Met alle respect voor uitzendkrachten, zzp’ers en onderaannemers, maar de inleenmarkt is het overall toch net niet. Wij werken graag met mensen die dichtbij ons staan, die het Blinck-gevoel hebben.”

David heeft van Anton geleerd veel aandacht te besteden aan medewerkers. “Zij zijn de belangrijkste schakel. We hebben jaarlijks meerdere gesprekken met ze, hebben bij elke verjaardag een presentje, dat soort dingen.” Anton vult aan: “Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt trouwens ook voor je opdrachtgevers.”

Kwaliteit

Het is een mooi bruggetje naar de nieuwe strategie. Eén van de pijlers daaronder is namelijk de aanstelling van een speciale kwaliteitsmanager. “Die heeft, in tegenstelling tot een rayonmanager, minder directe binding met medewerkers en klanten. Een kwaliteitsmanager kan objectiever meten, wat tot nog betere kwaliteit moet leiden”, legt David uit. “Anderzijds ontlast het de rayonmanager; die daardoor klanten meer aandacht kan geven.”

Bredere dienstverlening

Om de beoogde omzetontwikkeling richting 2030 te realiseren, verbreedt Blinck Schoon het assortiment. “Onderzoek onder klanten leert dat zij zoeken naar een partner die meerdere services kan bieden. Dat schakelt sneller en is efficiënter. Op die behoefte willen we inspelen, bijvoorbeeld met huismeesterschap. Denk aan kleine klusjes en het reinigen van koffieautomaten.”

Het kan ook gaan om hulp in de horeca en servicediensten rond de lunch of het aanvullen van voorraden. “Voor klussen zullen we een externe partner, die daartoe ook is gecertificeerd, inschakelen. Cateringdiensten doen we met onze eigen mensen.”

Uitstraling

De huisstijl van Blinck wordt ook gelijk aangepakt. Zo gaat de website op de schop en komt er nieuwe bedrijfskleding. “In de kern doen alle schoonmaakbedrijven min of meer hetzelfde. Er is amper verschil. Met onze uitstraling en kwaliteit willen wij er bovenuit steken”, zegt David.

“Het gaat om communicatie”, vult Anton aan. “Hoe dicht zit je op de klant? Wij mikken op bedrijven die aandacht willen, die reactie verwachten als ze een vraag stellen. Ik ben ervan overtuigd dat wij met ons probleemoplossend vermogen het verschil maken. Kijk, fouten worden overal gemaakt, ook bij ons. Het gaat erom hoe je daarmee omgaat. Dan bewijst zich een partnerschap.”

David Vinck: 'Onderzoek onder klanten leert dat zij zoeken naar een partner die meerdere services kan bieden. Dat schakelt sneller en is efficiënter.'
David Vinck: 'Onderzoek onder klanten leert dat zij zoeken naar een partner die meerdere services kan bieden. Dat schakelt sneller en is efficiënter.'

Voorop lopen

Op het thema duurzaamheid wil Blinck Schoon eveneens voorop lopen. David: “We zijn enkele jaren geleden al overgestapt op elektrische voertuigen. Op dit moment is 70% elektrisch. Waar mogelijk en in overleg met klanten werken we zonder chemische schoonmaakmiddelen en scheiden we afval. De werkkleding is gemaakt van gerecycled materiaal, net als veel van onze bedrijfsmiddelen. Klanten willen stappen zetten in duurzaamheid en wij proberen ze daarbij te helpen.”

Aandacht

Terugkerend thema blijft de aandacht voor de klant. “Dat is onze kracht, denk ik”, zegt David. “We staan voor een no nonsense aanpak: zeg wat je doet en doe wat je zegt. We zijn een partner die met passie, plezier en aandacht van toegevoegde waarde wil zijn voor onze klanten. Dat was Blinck onder leiding van mijn vader en dat zal Blinck blijven.”

Dit artikel is gesponsord door Blinck Schoon.