'MJOB-module houdt zelfs rekening met inflatie'

'MJOB-module houdt zelfs rekening met inflatie'

Sutfene is een all-in zorgverlener en heeft meerdere locaties in de gemeenten Zutphen en Lochem. Dankzij de module Meer Jaren Onderhouds Begroting (MJOB) van Facilitor borgt en beheerst Sutfene de kosten voor de bedrijfsvoering op lange termijn. Maar hoe werkt het precies? En hoe profiteert Sutfene daarvan? Tom Pijnappel is facilitair regisseur en legt het uit.

Vervanging objecten

De MJOB-module lijkt wat functionaliteit betreft op de module Recurring Tasks. Tom ziet ook die overeenkomsten, maar wijst op een wezenlijk verschil: “De MJOB-module gaat over de vervanging van objecten en niet over de periodieke controles, zoals bij Recurring Tasks. Elk object heeft een zekere levensduur. De levensduur van alle objecten leggen we vast in de MJOB-module, zodat we precies weten wanneer een object vervangen moet worden en wat die vervanging gaat kosten. Zelfs van de deuren weten we wanneer vervanging nodig is. Op deze manier ontstaat een begroting van alle investeringen die we moeten doen de komende jaren.”

Beheersbaar houden lange termijnkosten

De grootste meerwaarde van de MJOB-module is het beheersbaar houden van alle kosten op de lange termijn: “Afzonderlijk van elkaar gaat het om kleine bedragen, maar als je alles bij elkaar optelt, dan maak je behoorlijk wat kosten. Het feit dat we dit nu op detailniveau kunnen vastleggen, betekent dat het management heel goed de eventuele risico’s tijdig kan signaleren. Als je bijvoorbeeld weet dat je over 3 jaar 2 ton aan onderhoudskosten hebt, dan kan team financiën dit meenemen in de liquiditeitsbegroting.”

Onderhoud en vervanging ‘complementair’

Dankzij de MJOB-module lopen onderhoud en vervanging niet door elkaar. Sterker nog, onderhoud en vervanging zijn in deze module complementair aan elkaar. “Als we bijvoorbeeld voor een bepaald object een levensduur van 20 jaar hebben vastgelegd, maar gegevens in de onderhoudshistorie lijken iets anders te laten zien, dan kunnen we daar alvast rekening mee houden in onze meerjarenbegroting. Indien nodig kunnen we de vervanging dan naar voren halen. Beide modules versterken elkaar dus in zekere zin.”

MJOB-module houdt rekening met inflatie

Sutfene kan alle kosten tot in de kleinste details voorspellen: “In 20 jaar tijd kan er veel gebeuren. De inflatie fluctueert in zo’n periode regelmatig. De MJOB-module rekent voor ons die inflatie door op de uiteindelijke kosten. Het feit dat dit allemaal automatisch wordt doorgerekend en we op één plek het totaaloverzicht zien, zorgt voor een optimaal begrotingsbeheer en maakt dat we eenvoudig kunnen sturen op één of meerdere zaken.” En niet alleen van de objecten kan Sutfene de kosten inzichtelijk maken. “Van iedere locatie en discipline kunnen we inzien wat de kosten voor de komende jaren zijn. Hierdoor zien we op detailniveau waar bijvoorbeeld extra aansturing of investeringen nodig zijn.”

Dit artikel is gesponsord door Facilitor

Hoe Axis bedrijven helpt om videobeveiliging slim op te schalen

Hoe Axis bedrijven helpt om videobeveiliging slim op te schalen

Beveiliging krijgt steeds meer prioriteit voor bedrijven van elke omvang. Met de overvloed aan technologische oplossingen kan het echter een uitdaging zijn om een efficiënt en gebruiksvriendelijk systeem te kiezen. Ernst Westerhoff, solutions engineer bij Axis Communications, vertelt over hoe bedrijven hun videobeveiliging kunnen verbeteren.

Facility manager Stefan van den Haselkamp bij het publieke energiebedrijf Energie Beheer Nederland (EBN).

'Melding doen met weinig kliks dankzij FMIS'

Het publieke energiebedrijf Energie Beheer Nederland (EBN) heeft de afgelopen jaren een groei doorgemaakt. Dat was voor facility manager Stefan van den Haselkamp reden om voor de hele organisatie met een FMIS te gaan werken. Hij legt uit wat de voordelen zijn. 'Het werpt al binnen een jaar zijn vruchten af.'

Hoe D&B met The Remote Host de receptiedienst vernieuwt

Hoe D&B met The Remote Host de receptiedienst vernieuwt

Sinds eind 2022 is D&B The Facility Group, facilitair multi-service dienstverlener in ambitieuze corporate en high-end vastgoed kantooromgevingen, bezig met de ontwikkeling van een receptie op afstand. Een lange ontwikkelingsreis die inmiddels door alle stakeholders wordt omarmd. De technologie werkt, de medewerkers zijn enthousiast en de business case is duidelijk. Wie een receptie op afstand wil, heeft als primaire behoefte om de dienstverlening te verrijken.

Efficiency in FM met AI

Efficiency in FM met AI

Een geavanceerde AI-assistent die in een mum van tijd veelvoorkomende klantverzoeken in een FMIS kan analyseren en die zo door preventieve acties voortaan voorkomen kunnen worden. Het is maar een van de talloze mogelijkheden van JLL GPT, het eerste grote taalmodel dat speciaal is gebouwd voor de commerciële vastgoedsector.