Hoe D&B met The Remote Host de receptiedienst vernieuwt

Hoe D&B met The Remote Host de receptiedienst vernieuwt

Sinds eind 2022 is D&B The Facility Group, facilitair multi-service dienstverlener in ambitieuze corporate en high-end vastgoed kantooromgevingen, bezig met de ontwikkeling van een receptie op afstand. Een lange ontwikkelingsreis die inmiddels door alle stakeholders wordt omarmd. De technologie werkt, de medewerkers zijn enthousiast en de business case is duidelijk. Wie een receptie op afstand wil, heeft als primaire behoefte om de dienstverlening te verrijken.

The Remote Host is bedoeld als aanvulling op de Hospitality-dienstverlening. Concept development manager Melissa Kooke legt uit: “Een receptie op afstand lijkt haaks te staan op onze dienstverlening. Wij zijn een mensenbedrijf en bieden live service aan. Dat kan niet worden vervangen door technologie, maar juist daarom werkt het als verlengstuk van onze dienstverlening. Mede door de coronaperiode hebben we gezien dat hybride werken breed geaccepteerd is, waardoor bezoekersstromen in kantoorpanden grillig zijn. Soms weet je niet hoeveel bezoekers er komen en wanneer. Dit zorgt voor uitdagingen in de bezetting. Hoe zorg je dat piek- en dalmomenten goed worden opgevangen? Dat is onze primaire taak: een optimale guest journey neerzetten. Hier zagen we kansen voor The Remote Host.”

Real life

In de afgelopen jaren zijn er verschillende robots en technologieën gelanceerd met het doel om bezoekers te verwelkomen. Denk bijvoorbeeld aan de robot Pepper, die niet altijd de gewenste indruk maakte. Zulke innovaties voelden vaak als een gimmick. De allereerste ‘Holobox’, die D&B The Facility Group begin 2023 testte in het WTC Amsterdam, leek in eerste instantie ook zo’n gimmick, maar er was één belangrijk verschil, volgens Kooke: “Het was het begin van een real-life receptie op afstand. D&B gelooft in écht contact. The Remote Host, inmiddels ready-to-market, moet aanvoelen alsof onze gasten écht contact hebben met de host. De 3D holographical reality zorgt ervoor dat je de host kunt aankijken en dat het geluid rechtstreeks uit de mond van de host lijkt te komen.” Deze levensechte ervaring komt de kwaliteit van de Hospitality-dienstverlening ten goede, in lijn met D&B’s slogan: ’You’re more than welcome’.

Ontvangstlocatie

Tijdens de ontwikkelreis werd voor D&B duidelijk dat er geen one-size-fits-all oplossing is voor alle opdrachtgevers. De behoefte van de ontvangstlocatie hangt af van meerdere factoren, zoals het type bezoeker, het ontvangstproces en de indeling van de ontvangsthal. De Remote Host is daarom in diverse 3D- en 2D- oplossingen beschikbaar. Een 2D-zuil met badge-integratie past bijvoorbeeld goed bij bedrijven die een fastlane willen creëren voor regulier bezoek. Een 3D-oplossing ingebouwd in de muur kan ideaal zijn voor multi-tenant locaties, waar bezoekers snel en efficiënt worden doorverwezen naar de juiste etage. Ook voor flexibele werktijden kan de Remote Host een uitkomst bieden.

Uitbreiding van taken op afstand

Het aanmelden van bezoekers, het uitgeven van badges en het controleren van ID’s kan tijdrovend zijn. Steeds vaker ziet D&B deze processen als een aanvulling op het ontvangstproces, vooral bij de high-end opdrachtgevers. Met de Remote Host kunnen bezoekers zich aanmelden bij een zuil, terwijl de live host zich bezighoudt met het verwelkomen van gasten.

“Dit zorgt voor een efficiëntere ontvangst zonder dat de persoonlijke touch verloren gaat”, zegt Kooke. “Met de opkomst van mixed-use en campuslocaties zien we steeds vaker de toegevoegde waarde van een Remote Host. Of het nu gaat om het vinden van de juiste parkeergarage of de weg naar het juiste gebouw, een Remote Host kan de bezoekers op een locatie waar je het niet direct verwacht, op een gastvrije en snelle manier de weg wijzen.”

Young professionals binden

Naast technologische innovaties biedt de Remote Host ook een uitdagende en innovatieve functie binnen de Hospitality dienstverlening. Een host kan tot wel zes locaties tegelijk bedienen vanuit een speciaal ingerichte studio. Dat biedt meer uitdaging dan één fysieke locatie waar je na 15 uur geen bezoeker meer ontvangt.

Dit artikel is gesponsord door D&B The Facility Group.