Wie is Brigitte de Haan?
Ik ben getrouwd met Chris, wij hebben een dochter van 23 jaar die inmiddels al haar eigen stek heeft. Sinds vorig jaar wonen we in Eindhoven in een prettig duurzaam nieuwbouwhuis. De woning is all electric, voorzien van een warmtepomp, CO2-gestuurde ventilatie, driedubbel glas, zonnepanelen en een laadpaal voor het laden van onze elektrische auto (Opel Ampera-e).
Daar waar het kan proberen we bewuste keuzes te maken en hiermee een steentje bij te dragen aan het milieu. En ja, elektriciteit kopen we ook duurzaam in. Door Covid-19 waren we veel thuis. We hebben erg genoten van ons nieuwe huis en de tuin. Ook heb ik er een klein thuiskantoor ingericht waar ik veel gebruik van maak.
Functie en organisatie: Zelfstandig FM Professional (bij RIVM in Bilthoven)
Als zelfstandig facility management professional kom ik bij veel verschillende organisaties in steeds weer verschillende opdrachten terecht. Dit maakt mijn werk aantrekkelijk. Met meer dan 20 jaar werkervaring ben ik breed inzetbaar. Sinds januari van dit jaar ben ik bij RIVM in Bilthoven aan het werk als projectmanager/adviseur huisvesting en facilitaire dienstverlening. Een turbulente omgeving, midden in de samenleving.
Opleiding: een leven lang leren
Mijn opleiding heb ik gevolgd bij Diedenoort (HBO) en daarna ben ik afgestuurd in het Wetenschappelijk Onderwijs (WO) Master Business Administration (MBA) aan Maastricht School of Management. Een leven lang leren is mijn motto. Hiermee zorg ik ervoor dat ik mijn werk goed kan blijven doen en ik continue op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Daarnaast verrijk ik mijn kennis door het lezen van managementboeken en ben ik nieuwsgierig wat er van buiten het eigen vakgebied interessant is voor facility management.
Regelmatig volg ik masterclasses die me op dat moment aanspreken. Bijvoorbeeld in de afgelopen jaren: een masterclass design thinking, de post-hbo werkgelukdeskundige en CATS4 Foundation. Omdat ik denk dat de manier waarop kenniswerk de komende jaren wordt uitgevoerd van grote invloed zal zijn op huisvesting en facility management, ben ik van plan een masterclass workspacemanagement te gaan volgen. Vanuit een breder perspectief kijken naar de wijze waarop we kenniswerk kunnen faciliteren.
Meest bijzondere project: met FM bijdragen aan het ‘bestrijden’ van Covid-19
Voor de zomer realiseerde ik bij RIVM de uitbreiding van de labs voor het rioolwateronderzoek. Door het rioolwater bij zuiveringsinstallaties te testen op virusdeeltjes, krijgen we informatie over de ernst van het virus. RIVM kreeg in april de opdracht om het rioolwater onderzoek flink uit te breiden naar alle rioolzuiveringspunten en ook de frequentie van onderzoek van het water op te schroeven. Hierdoor was uitbreiding van labruimte noodzakelijk.
Binnen de huidige RIVM-huisvesting hebben we ruimte gecreëerd door een deel van de kantoorruimtes om te bouwen naar labruimtes. Door een wat uitgebreider vlekkenplan en schuifplan konden we binnen enkele weken de ruimtes vrij opleveren zodat we voor Hemelvaart konden beginnen met de verbouwing. Begin juli hebben we de labs aan de onderzoekers overgedragen.
Het was buffelen, maar iedereen binnen het projectteam ging ervoor. We realiseerden ons dat we ook een beetje konden bijdragen aan het ‘bestrijden’ van Covid19.
Uitdagingen voor FM: hybride werken verandert rol van kantoor
We hebben allemaal een idee over hoe kenniswerkers hybride kunnen gaan werken. Maar hoe het in werkelijkheid zal zijn weten we nog niet. Ik denk dat we daar nog jaren mee bezig zijn. Het is een nieuw werkmodel met een integrale aanpak als het gaat om het faciliteren rondom ‘bricks, bytes en behaviour’.
Bij RIVM ben ik projectleider ‘bricks’ binnen het programma hybride werken. Zodra we (volgende week?) weer naar kantoor gaan, zijn er opnieuw veel uitdagingen. Wat wordt de bezettingsgraad? Op welke manier kunnen de dreigende ongelijkheid tussen fysiek en virtueel aanwezigen faciliteren? En op welke wijze kan facility management bijdragen aan verbondenheid voor alle medewerkers: virtueel en op kantoor?
Deze en meer FM-professionals stonden eerder in de spotlight:
>Gerard Dessing (Facto)
> Marije Knijnenburg (Zalando)
> Arnold Veenema (PGGM)
> Joris van Eijkeren (Heijmans)
> Peter van der Vorm (Kiwa)
>Arjan Elst (ArrangeGroup)
> Francie Coenders (Enexis Groep)
>Feike Bergsma (Saxion)
>Alexandra Boon (Qmatters)
> Sjoerd Memelink (UMC Utrecht)
> Gonjo Beuken (CSU)
> Mark Mobach (Hanzehogeschool en Haagse Hogeschool)
> Joris van Eijkeren (Heijmans)
Kansen voor FM: community based facility management
Aandacht voor community management. FM zou de focus moeten richten op community based facility management. Community based facility management is:
“Betrokkenheid en cocreatie vanuit facility management zowel binnen de organisatie als midden in de samenleving door het leveren van waarde toevoegende diensten. Bijvoorbeeld door het faciliteren van ontmoeten en het verbinden van medewerkers. Maar ook door actief te sturen op de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) inclusief vitaliteit en gezonde werkbalans van medewerkers”.
Facility management is in staat om op bedrijfsniveau doelstellingen te vertalen naar de praktijk en kan (individueel) gedrag beïnvloeden en verbindingen faciliteren. Ik denk dat we vanuit FM met community based facility management onze toegevoegde waarde kunnen tonen.
Vitaliteit en gezonde werkbalans
Een gezonde werkbalans en vooral plezier op het werk zijn voor mij belangrijk. Daardoor kan ik mijn opdrachten met enthousiasme uitvoeren en geeft dat energie voor mijzelf en het (project)team. Persoonlijke gezondheid (vitaliteit) is een andere pijler die voor mij belangrijk is. Ik streef ernaar voldoende te bewegen, gezond te eten, te genieten van de kleine dingen en plezier te hebben.
Lees ook:
>Waarom een community in de hybride werkomgeving belangrijk kan zijn
>Vitaliteit tijdens corona: het kan met deze 9 tips
>Mix van ontmoeten en thuiswerken op Universiteit Utrecht