FMXXL staat voor 'facilitaire ondersteuning zonder poespas'

FMXXL staat voor  'facilitaire ondersteuning zonder poespas'

Met de voeten in de klei. Dat kenmerkt de professionals van FMXXL. Bij het oplossen van facilitaire vraagstukken staan zij dan ook letterlijk bij de klant op de werkvloer. Met het 10-jarig jubileum in het vooruitzicht kijkt eigenaar Simon Huismans terug op de begintijd van FMXXL, de ontwikkelingen van de afgelopen jaren en het bijna 10-jarig bestaan van het bedrijf.

Zorgen dat de klant zich kan richten op zijn primaire processen. Dat is de missie van FMXXL. Om dit te realiseren helpt FMXXL haar klanten op facilitair gebied met advies en (interim) projectmanagement. Huismans: “Met onze manier van werken willen we de klantverwachting overtreffen.”

Van zzp’er naar bedrijf met 20 medewerkers

Huismans: “Zo’n tien jaar geleden startte ik FMXXL, naast mijn baan als facilitair manager bij Het Fries Museum. Al snel had ik mijn eerste fulltime opdracht te pakken. Ik verving iemand die met zwangerschapsverlof was. Grappig detail: deze persoon, Willemijn Bergsma, is nu mijn compagnon.”

Een kleine twee jaar na de start van FMXXL, nam Huismans de eerste medewerkers in dienst. Bergsma kwam een jaar later aan boord. Vanaf toen ging het hard. De afgelopen jaren groeide FMXXL uit tot een bedrijf met vijftien medewerkers in dienst en een flexibele schil van professionele zzp’ers. FMXXL is dagelijks bij meer dan twintig opdrachtgevers actief.

Veranderingen op facilitair gebied

Door de jaren heen heeft FMXXL de facilitaire markt zien veranderen. Huismans: “Facilitair is bij veel bedrijven steeds meer de toegevoegde waarde van de bedrijfsstrategie geworden. Men kijkt in toenemende mate naar de inrichting van de werkomgeving en hoe deze optimaal kan werken voor de organisatie. Hoe laat je alles en iedereen excelleren? Waar beslissingen eerst vaak kostengedreven waren, gaat het nu ook over de toegevoegde waarde van facility management. Denk aan iets simpels als lekkere koffie.”

Waar beslissingen eerst vaak kostengedreven waren, gaat het nu ook over de toegevoegde waarde van facility management”

Facilitaire scan van FMXXL

In de afgelopen jaren heeft FMXXL veel kennis opgedaan over facilitaire processen binnen organisaties. Met die kennis heeft FMXXL een facilitaire scan ontwikkeld, waarmee snel en efficiënt de facilitaire scope van een organisatie in kaart wordt gebracht.
Uniek? Huismans vindt van wel: “Dit soort scans worden niet heel vaak gedaan. Daarnaast zijn we uniek als het gaat om de snelheid van onze scan: binnen een week zijn de knelpunten binnen de facilitaire organisatie helder. Bestuurders en directeuren zien in korte tijd hoe de facilitaire organisatie eruitziet, waar de knelpunten zitten en wat er mogelijk verbeterd kan worden.”

Wat je extern uitstraalt, moeten je werknemers intern ook ervaren”

FŮLD

Naast het runnen van FMXXL, is Huismans in maart gestart met een nieuw bedrijf: FŮLD.
Huismans: “FŮLD richt zich op totaalprojecten, van design tot realisatie. Hierbij maken we gebruik van de kennis en ervaring van de consultants van FMXXL. Momenteel is er een enorme transitie gaande naar hybride werken. Dit betekent: minder primaire werkplekken, en dus meer ruimte voor het creëren van ontmoetingsplekken. Daarnaast moeten veel bedrijven hun kantoorpand verduurzamen. Met FŮLD ondersteunen we bij deze processen. We kijken hierbij naar wat de markt doet, maar het moet wel bij een organisatie passen. Wat je extern uitstraalt, moeten je werknemers intern ook ervaren.”

10 jaar FMXXL

In 2022 bestaat FMXXL tien jaar, een mijlpaal die niet ieder bedrijf haalt. Huismans: “FMXXL focust op Noord-Nederland, waardoor we in deze regio vaste waarden hebben gecreëerd. We hebben klanten die al bijna tien jaar van onze diensten gebruik maken.”

Het geheim volgens Huismans? “Geen poespas. We zorgen dat onze klanten snel een passende offerte ontvangen en leveren goede facilitaire professionals. En die professionals staan met de voeten in de klei. Zij weten wat er leeft bij de klant”, zegt de oprichter van FMXXL.
Het jubileumjaar gaat het bedrijf onder meer vieren door actief op zoek te gaan naar haar droomklanten: klanten waarvan het facilitaire hart sneller gaat kloppen. “En natuurlijk hopen we ons jubileum komend jaar op een feestelijke manier te vieren.”

Dit artikel is gesponsord door FMXXL

Dit zijn de facilitaire trends voor 2025

Dit zijn de facilitaire trends voor 2025

In deze tijd van het jaar wordt er vaak gereflecteerd op het afgelopen jaar maar we vergeten soms te kijken naar het jaar dat volgt. Wat worden de hot-topics in 2025? Wat staat de facility manager volgend jaar te wachten? Ook dit jaar kijken we weer vooruit naar de facilitaire trends in 2025 in ons terugkerende digimagazine.

Talitha Muusse gaf bij het MAAS-evenement bij Paleis Soestdijk een presentatie over de kenmerken en behoeften van verschillende generaties op de werkvloer.

Generaties op de werkvloer: de verbindende rol van de facilitair...

In veel bedrijven werken tegenwoordig meerdere generaties zij aan zij, van ervaren babyboomers tot de innovatieve millennials en de ambitieuze Gen Z. Elke generatie brengt andere perspectieven, vaardigheden en werkstijlen met zich mee. Deze diversiteit kan leiden tot misverstanden of zelfs spanningen. 'Als facilitair manager kun je het verschil maken door een werkomgeving te creëren die verbinding faciliteert en de sterke punten van iedere generatie benut', zegt dagvoorzitter Talitha Muusse.

Colliers biedt routekaart met nieuwe visie op facility management

Colliers biedt routekaart met nieuwe visie op facility management

FM vraagt om een nieuwe aanpak die aansluit bij flexibele werkvormen. Dat stelt Colliers in een recent rapport, waarin zij in samenwerking met FM-professionals, een nieuwe visie voor het vakgebied schetsen. Het rapport biedt een routekaart voor organisaties in een tijd waar het kantoor concurreert met de thuiswerkplek. We behandelen de grote lijnen uit het rapport in 5 speerpunten.

ASML en Antoni van Leeuwenhoek verkozen tot meest aantrekkelijke werkgever

ASML en Antoni van Leeuwenhoek verkozen tot meest aantrekkelijke...

ASML en het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis zijn uitgeroepen tot de 'Meest aantrekkelijke werkgevers' van Nederland. ASML dankt zijn positie onder andere aan het creëren van een prettige werkomgeving. Maar wat maakt een werkgever nu echt aantrekkelijk? Het Randstad onderzoek laat zien dat één ding boven alles gaat: een goede balans tussen werk en privé.