Met een thuismaker haal je werkgeluk in huis

Met een thuismaker haal je werkgeluk in huis

Hybride werken brengt voor veel werknemers een nieuw soort stress mee. Ze willen de tijd die vrijkomt doordat ze minder hoeven te reizen graag besteden aan dingen waar ze écht blij van worden en niet aan stofzuigen, wassen en opruimen zijn. Daarom vond Zizo, onderdeel van Total Care, de gemaksdienst 'thuismaker' uit: "We bieden mensen een opgeruimd thuis, rust aan hun hoofd en meer vrije tijd."

Zizo is een gemaksdienst die Nederland meer vrije tijd geeft. Het bedrijf koppelt mensen via een app aan één of meerdere thuismakers: iemand die bij mensen thuis komt poetsen, maar die
indien gewenst ook een stapje verder gaat door bijvoorbeeld te strijken, de tuin te onderhouden of zelfs IT-problemen op te
lossen. Gebruikers kunnen Zizo zelf inhuren, of (deels of volledig) via hun werk. Werkgevers beseffen namelijk steeds beter dat hybride werken een nieuw soort stress met zich meeneemt, en dat zij zelf een rol spelen in de balans tussen werk en privéleven. Een gelukkige werknemer is namelijk een betere werknemer.

Lees ook: CSU lanceert gemaksservice voor particulieren thuis


Diensten aanvragen via app

“We zijn een start-up met een unieke invalshoek”, zegt Jessica Laurense, algemeen manager bij Zizo. “We bieden een service-app aan waarmee mensen direct in contact staan met hun thuismaker én met ons hoofdkantoor.” Op die manier is de app heel flexibel: vanuit de applicatie kan men de planning inzien en
wijzigen, extra diensten (of schoonmaakbeurten) aanvragen en direct met de thuismaker chatten.
Verder zegt Laurense dat de digitale werking van het platform ten minste één extra voordeel biedt: het helpt de service uit te breiden en beter te worden.

Een schoon en welkom thuis

Total Care is het moederbedrijf waar naast Zizo ook schoonmaakbedrijf CSU en thuiszorgorganisatie Tzorg onder vallen.

In de app zien we heel nadrukkelijk aan welke diensten klanten de meeste behoefte hebben”

“We zijn bij Total Care gewend alles op basis van data te doen”, zegt Laurense. “In de app zien we heel nadrukkelijk aan welke diensten klanten de meeste behoefte hebben. We zullen er in de toekomst dan ook alles aan doen die diensten zo goed mogelijk aan te bieden.” Om de kwaliteit van de dienstverlening te optimaliseren zal Zizo ook voortdurend de reviews monitoren, zegt ze. Alles draait om kwaliteit.

Vanuit de eigen achtergrond levert Zizo daarom thuismakers die gespecialiseerd zijn in het opleveren van een schoon en welkom thuis. Ze maken schoon, vouwen de was op en doen andere
klusjes die soms blijven liggen. Laurense: “Maar we werken ook samen met partners. Zo kunnen we hoveniersdiensten aanbieden als mensen seizoensonderhoud aan hun tuin willen laten doen. En we hebben ook technische partners. Als iemand een vraag over IT-zaken heeft, kunnen we iemand langs sturen.”

Netwerk en aanbod uitbreiden

Het netwerk van partners zal de komende jaren enorm uitbreiden, zegt ze, en daarmee groeit het aanbod van Zizo organisch. Er zijn wel voorwaarden voor de partners: ze moeten kwaliteit en zekerheid centraal hebben staan, en ook bij de andere kernwaarden van Total Care en Zizo passen.

Op duurzaamheid geen concessies

Duurzaamheid is één van de pijlers die Zizo langs al zijn leveranciers houdt. Het bedrijf verwacht van alle partners dat zij zo duurzaam mogelijk te werk gaan. “Dat zit echt in onze genen”, zegt Laurense. “Wij willen goed doen voor mens én maatschappij, en daar doen we geen concessies op.” Zizo’s thuismakers
werken daarom met biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen die ze zelf meenemen, en komen (indien mogelijk) met de fiets of het OV naar mensen thuis. Laurense heeft zelf een achtergrond in hr. “Daarom geloof ik zo sterk in onze diensten. Vóór ik bij Zizo kwam begeleidde ik organisaties in hun ontwikkeling op het gebied van werkgeluk. Met Zizo bieden we mensen een opgeruimd thuis, rust aan hun hoofd en meer vrije tijd. Tegelijk creëren we vaste banen, met goede voorwaarden, in een branche waar dat lang niet altijd de norm is.”

Vaste aanstelling

Ze doelt op schoonmakers die vaak ‘zwart’ werken en daarmee weinig zekerheid hebben. Een klant kan (bij zwartwerken) op elk moment afzeggen zodat de schoonmaker inkomsten mist. “Of je bent een keer ziek, dan heb je simpelweg geen inkomen.” Zizo’s thuismakers krijgen een vaste aanstelling, een loon in overeenstemming met de CAO, interne opleidingen en doorgroeimogelijkheden. “Ook dat valt voor ons onder duurzaamheid”, zegt Laurense. “Thuismakers maken mensen gelukkig en zorgen voor vrije tijd. Maar die mensen zorgen ervoor dat de thuismakers financieel én maatschappelijk zo gezond mogelijk in hun werk staan.”

Meer vrije tijd

Een verzorgde, gelukkige thuissituatie zou voor iedereen de norm moeten zijn. Het concept voor Zizo ontstond jaren geleden uit het idee dat een tevreden thuissituatie misschien minder voor de hand liggend is dan je zou denken.

Corona heeft de noodzaak voor thuismakers natuurlijk versneld”


Laurense: “Corona heeft de noodzaak voor thuismakers natuurlijk versneld. Veel mensen gingen thuiswerken, de grens tussen werk en privé vervaagde en dat levert stress op.” Ze wijst op een onafhankelijk onderzoek dat Markteffect in opdracht van Zizo uitvoerde. Daaruit blijkt dat 73 procent van de mensen graag méér vrije tijd zou willen. “In
Nederland hebben we volgens mij vaak het gevoel dat we alles zelf wel aan kunnen. Tweeverdieners zijn samen bijna twee werkdagen per week met het huishouden bezig! Maar er is een route B: je kunt ook iemand inschakelen die je helpt, zodat je zelf meer vrije tijd hebt.”

Constante uitbreiding

Laurense kan uit eigen ervaring spreken. Zizo testte zijn eigen dienstverlening als pilot onder eigen personeel. “Ik heb zelf ook een thuismaker ja. Als moeder van drie kinderen is er altijd iets te doen in mijn huis. Ik merk dat ik veel meer tijd heb leuke dingen met de kinderen, m’n man en de hond te doen. De thuismaker geeft mij en m’n gezin rust. Om die ontspanning samen met mijn gezin te beleven, en tegelijk een goede baan te creëren voor een ander, dat is gewoon een enorm fijn gevoel.”

Dit artikel is gesponsord door Zizo, onderdeel van Total Care.

Crohill bespaart 124.000 plastic flessen met slimmere schoonmaak

Crohill bespaart 124.000 plastic flessen met slimmere schoonmaak

Crohill richt zich op het ontwikkelen van producten en methodes die schoonmakers helpen om efficiënter en duurzamer te werken. Directeur Pim Hilgerdenaar merkt dat actuele thema's zoals klimaatverandering, vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt het belang van deze aanpak onderstrepen.

Elco van den Berk, projectleider bij Gom: 'Door datagebruik kunnen we realtime beslissingen nemen over waar en wanneer schoonmaak nodig is.'

Gom optimaliseert schoonmaak met realtime data-analyse en sensoren

Hoe kan datagedreven schoonmaak bijdragen aan een verbeterde klantbeleving én een oplossing bieden voor de uitdagingen op de krappe arbeidsmarkt? Bij Gom wordt deze technologie al ingezet, bijvoorbeeld bij projecten voor Croonwolter&dros. Door middel van sensoren en realtime data-analyse wordt schoongemaakt waar en wanneer het echt nodig is. Dit resulteert in een schonere werkomgeving, een betere ervaring van de dienstverlening en een optimale inzet van middelen. Dit leidt tot lagere kosten en een duurzamer gebruik van schoonmaakproducten.

Kosten schoonmaak +7 procent in 2025

Kosten schoonmaak +7 procent in 2025

Naar verwachting stijgen per 1 januari 2025 de kosten van schoonmaak met gemiddeld 7 procent. Dat blijkt uit berichtgeving van Service Management, die gesprekken voerde met enkele grote schoonmaakbedrijven.

Anton en David Vinck van Blinck Schoon. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency.

Nieuwe generatie leidt Blinck Schoon naar bredere dienstverlening

Na een lange loopbaan in de schoonmaakbranche geeft Anton Vinck het stokje van Blinck Schoon binnenkort over aan zoon David. Die laatste neemt het familiebedrijf met een nieuwe strategie de toekomst in. Maar de kernwaarden blijven passie, plezier en aandacht.