Een op de drie werknemers niet blij met werkomgeving

Een op de drie werknemers niet blij met werkomgeving
Natuur en buitenruimtes verlichten stress en vergroten het werkplezier.

Medewerkers stellen vandaag de dag andere eisen aan hun werkplek en werkgevers moeten die - zeker gezien de krappe arbeidsmarkt - serieus nemen. Vastgoedadviseur JLL zocht uit wat je kunt doen om de werklocatie weer een plek te maken waar je mensen graag komen.

We zijn inmiddels gewend om vaker thuis te werken. Daardoor zien we nu op kantoor pieken en dalen in het aantal aanwezige medewerkers. Ook ontmoeten verschillende teams elkaar minder vaak op kantoor dan voorheen. Kortom: werken op kantoor voelt anders aan dan ruim twee jaar geleden. Organisaties moeten dus nieuwe manieren bedenken om het weer de moeite waard te
maken om naar kantoor te komen.

Geen energie

Om erachter te komen hoe werknemers hun werkplek nu ervaren, deed JLL een Regenerative Workplace-onderzoek. Daaruit blijkt onder meer dat 36 procent van de werknemers het gevoel heeft tijdens het werk weinig energie te hebben. Een op de drie zegt zelfs expliciet: ik vind mijn bedrijf geen goede plek meer om te werken.

Werk aan de winkel dus, want juist energie is nu een belangrijke factor die de betrokkenheid en motivatie van medewerkers beïnvloedt. Veel werknemers zijn nu bang dat hun werk-privébalans zal lijden onder de terugkeer naar kantoor. Geestelijke gezondheid is voor hen nu een topprioriteit en werknemers verwachten vaker dat bedrijven daarin ondersteuning bieden.

Betere begeleiding

Een goede zet is om betere begeleiding te bieden op het vlak van het welzijn van je werknemers. Werkgevers springen daarop in door bijvoorbeeld van flexibele werktijden de standaard te maken. Organisaties bieden ook meer ondersteuning bij psychische problemen, onder meer door gratis therapie of gratis meditatie-apps. Een belangrijke verbetering is verder dat steeds meer organisaties het management laten trainen in het omgaan met mentale problemen bij medewerkers, zodat ze weten wat er speelt en de vertrouwensband wordt versterkt.

Met de terugkeer naar kantoor kunnen ook mentorprogramma's en teambuildingactiviteiten weer worden opgestart. Denk ook aan gespecialiseerde onboarding voor mensen die tijdens de pandemie zijn aangenomen, zodat ze zich onderdeel gaan voelen van het team.

Aan welke eisen moet werkplek voldoen?

Maar welke eisen stellen mensen nu eigenlijk aan hun werkplek? Uit het onderzoek blijkt dat ze vooral behoefte hebben aan drie dingen:

Ontspanning

Kantoorruimtes die gelegenheid bieden om te ontspannen dragen voor 45 procent van de werknemers bij aan hun welzijn en prestaties. Het kantoor moet voor hen een ervaring bieden die net zo comfortabel is als thuis, maar met boeiende, energieke ruimtes en een gemeenschapsgevoel dat thuis niet mogelijk is. Sommige organisaties creëren die ontspanning met gemeenschappelijke ruimtes en met comfortabele meubels. Stilteruimtes, stoelen op een buitenlocatie of ligstoelen achter gordijnen of deuren zijn andere voorbeelden.

Gezond eten

Voor 44 procent van de werknemers is gezond kunnen eten op de werkplek een belangrijke voorziening. Flexibiliteit is daarin het centrale thema: flexibel werken betekent ook flexibele eetopties bieden. De traditionele lunchpauze met volledige hoofdgerechten wordt steeds meer ingeruild voor gezonde en makkelijker te eten opties als sushi of (vega)hamburgers met barista-koffie en verse sappen. Dat gezonde voedsel moet ook de hele dag door beschikbaar zijn. Dat kun je bijvoorbeeld realiseren met het neerzetten van automaten.

Vergeet niet dat eten ook een beleving moet blijven. Zorg dus voor uitnodigende ruimtes om maaltijden te kunnen gebruiken.

Natuur en buitenruimte

Natuur en buitenruimtes verlichten stress, stimuleren het welzijn, maken gelukkig en kunnen werkplezier vergroten. Daarom staat voor 41 procent van de werknemers de buitenruimte in hun top drie van eisen aan een kantoor. Moedig werknemers aan om even uit de binnenruimte te stappen. Dat kan door een ommetje te maken, maar ook door buiten het gebouw banken en tafels te plaatsen die de drempel om naar buiten te gaan verlagen. Als het mogelijk is, creëer dan een (binnen)tuin.

Deze drie wensen worden in de praktijk nog niet bepaald vervuld: een op de zes werknemers zegt op de werkplek te kunnen ontspannen en nog maar een op de vijf geeft aan er gezond te kunnen eten. Natuur is beter binnen bereik: een kwart van de werknemers zegt momenteel voldoende toegang te hebben tot stimulerende buitenruimtes.

Lees ook: Hoe faciliteer je de terugkeer naar kantoor?

Dit willen werknemers met hun tijd

Behalve de beleving van plaats is ook de beleving van tijd veranderd in de pandemie. Het Regenerative Workplace-onderzoek van JLL wijst uit dat 60 procent van de werknemers verwacht dat werkgevers de balans tussen werk en privéleven ondersteunen; 71 procent wil hulp bij het beheersen van de werkdruk.

Een kortere werkweek kan daarin helpen, want bedrijven die al een vierdaagse werkweek hebben ingevoerd, zien de productiviteit stijgen. Meer tijd voor ontspanning, sport en sociale contacten verbeteren de gezondheid en het welzijn van werknemers. Zo gaan ze met meer energie aan het werk, wat de motivatie ten goede komt. Als werkgever moet je wel experimenteren met planning en beleid erachter te komen of en hoe een vierdaagse werkweek kan werken. Korter gaan werken is namelijk niet voor iedereen een oplossing. Zo blijkt dat managers tot 35 jaar het een prima idee vinden, maar 55-plussers zijn minder enthousiast.. Ook kan minder dagen werken leiden tot burn-outs, omdat het werk nu eenmaal af moet. Het is belangrijk om werknemers keuzemogelijkheden en flexibiliteit te bieden, zodat ze hun werk kunnen inrichten op de manier die voor hen het beste is.

Zorg als werkgever daarom voor duidelijke communicatie wat er  verwacht wordt. Onderzoek of software of virtuele assistenten kunnen helpen om tijdrovende administratieve taken te verlichten. En kies voor flexibiliteit: in plaats van een tijdsbestek waarbinnen ze beschikbaar moeten zijn, kun je werknemers ook uren bieden die verschuiven  bijvoorbeeld op basis van projecten.

Dit artikel is gesponsord door JLL

Waarom is cybersecurity zo belangrijk voor bedrijven? 

Waarom is cybersecurity zo belangrijk voor bedrijven?

Als hospitality-, schoonmaak- of cateringbedrijf ben je misschien niet echt bezig met cybersecurity. Toch kan dit erg belangrijk zijn voor de veiligheid van je bedrijf en je klantgegevens. Hoe kun je je eigen bedrijf én je klanten zo goed mogelijk beschermen tegen cyberdreigingen? Vier praktische tips op een rij.

'Het kantoor als magneet: anno 2023 heeft FOMO een nieuwe betekenis'

'Het kantoor als magneet: anno 2023 heeft FOMO een nieuwe betekenis'

Maar liefst 44 procent van de werkgevers vindt dat werknemers te weinig op kantoor zijn, blijkt uit onderzoek van Vermaat Groep. De oplossing? "Maak van je kantoor een clubhuis en zorg dat je medewerkers de vibe van het kantoor niet willen missen", zegt Christian Oudijk, commercieel directeur van Vermaat.

Onderzoek hybride werken: kantoor speelt sleutelrol, invulling moet beter

Onderzoek hybride werken: kantoor speelt sleutelrol, invulling moet...

Hybride werken brengt voor werkgevers uitdagingen met zich mee. Het kantoor speelt duidelijk een centrale rol bij het ondersteunen van zowel gericht werk als samenwerkende taken. Maar om die rol goed in te vullen, verdient de huidige invulling aanpassingen. Ruimte-indeling, technologieën, facilitaire diensten, akoestiek en werkpatronen spelen allemaal een rol bij het creëren de juiste werkomgeving.

Mark Struik, manager bij Delo.

Kantoorinrichting kopen, huren of leasen? 'Lease maakt wendbaar'

Kopen, huren of leasen? Het antwoord van klanten die kantoorartikelen, kantoormeubilair, koffie- en kopieermachines aanschaffen bij Delo is steeds vaker leasen, zegt manager Mark Struik. Delo staat samen met GRENKE ondernemers bij in deze vorm van financiering. "Onze gezamenlijke kracht is flexibiliteit."