De dynamiek in de kantorenmarkt is enorm. Enerzijds door corona; meer mensen werken vaker thuis. Dat heeft invloed op de kantoorbezetting en het gebruik van meubels, machines en kantoorartikelen. “We leveren onze producten en diensten voor kantooromgevingen aan bedrijven, maar tegenwoordig ook bij medewerkers thuis. Wij hebben contact met de medewerker, maken een leverafspraak, leveren de bureaustoelen en -meubels aan huis, monteren en stellen ze indien nodig op de juiste hoogte af. Een hele nieuwe tak van sport, maar ontzettend leuk”, verklaart Struik.
Mogelijkheden
Hij vertelt verder dat er verschillende mogelijkheden zijn om een overeenkomst af te sluiten. “Koop, lease of huur; samen met de klanten zoeken we naar de beste oplossing voor hun specifieke situatie. En daarbij schakelen we de juiste partners in. Voor lease werken wij bijvoorbeeld heel goed samen met GRENKE.”
Betere werkomgeving
Struik ziet op kantoren de behoefte aan een betere werkomgeving groeien. “Dat betekent de juiste meubels, goede koffie en duurzame invulling van onder meer documentenstromen.” Als het om dat laatste gaat, dan is er volgens de Manager van Delo vaak nog winst te behalen. “Hoe gaat dat; een document wordt geprint bij de centrale printer op de afdeling en het fysieke document gaat intern zijn weg of men vergeet de print zelfs op te halen. Zonde van het papier.”
Voorstander van papierarm kantoor
Door anders om te gaan met de documentenstroom kunnen onder meer kopieerpapier en afval worden bespaard, terwijl werkstromen efficiënter worden. “De kantoormachine is dan de centrale spil op de afdeling voor het verwerken en beheren van documenten en informatie. Dat gaat dus verder dan alleen printen, kopiëren en scannen. Het is de basis van de digitale documentenstroom."
" Ondanks dat het misschien haaks op de traditionele rol van kantoorsupplier staat, zijn wij als Delo voorstander van een papierarm kantoor. Duurzaamheid is een actueel thema, waar ook wij aan willen bijdragen met dit soort oplossingen voor onze klanten. Onze rol zal steeds meer hierop zijn gericht”, zegt Struik.
Cashflow blijft in stand
Hij merkt op dat in de samenwerking lease meer en meer in trek is bij de klanten van Delo. “De reden? Met lease houdt men de cashflow in stand. In deze tijd van onzekerheid is dat voor veel bedrijven aantrekkelijk. De markt is dynamisch, vooruitkijken is erg lastig. Je moet snel kunnen anticiperen, kunnen investeren wanneer dat nodig is. Daarom is leasen zo interessant, lease maakt je wendbaar”, aldus Struik.
Daarnaast ziet hij nog een reden. “Net zoals overal stijgen ook de prijzen van kantoorartikelen en -machines, daarmee groeit ook de behoefte aan lease.” Bij Delo wordt voor heel veel investeringsgoederen op kantoor gebruik gemaakt van financiering in de vorm van lease. “Bij kantoorinrichting is het in opkomst, bij koffiemachines is het zelfs al 50 procent en bij kopieerapparaten gaat het richting de 90 à 95 procent”, weet Struik.
Partnership
Hij spreekt van een echt partnerschap met GRENKE. “Delo is onderdeel van de Wiltec Groep, een Brabants familiebedrijf met oplossingen voor oppervlakte-, lucht- en applicatietechniek, werkkleding, persoonlijke beschermingsmiddelen en dus alle kantoorbenodigdheden. We zijn dus op verschillende markten actief, en werken hierbij vaak samen met GRENKE. Of het nu om spuitcabines gaat of om een set bureaustoelen of kantoormachines, klanten kunnen het bij ons leasen. En daarbij hebben en houden wij het contact met de klant, maar sluiten zij wel de financieringsovereenkomst met GRENKE. Zij beoordelen de financiële positie van de klant, en doen een passend voorstel dat wij aan de klant voorleggen. Hiermee ontzorgen we de klant, is Delo als het ware de ‘regisseur’ en is GRENKE het verlengstuk van onze dienstverlening naar de klant.”
Flexibiliteit
De samenwerking met GRENKE bevalt Delo erg goed, erkent Struik. “We hebben met andere partijen gewerkt, maar waar GRENKE zich in onderscheidt is de flexibiliteit. In de looptijd en inhoud van een contract kan er namelijk van alles gebeuren. Klantenwensen veranderen, omzetten kunnen mee- of tegenvallen, de medewerkersgroep stijgt of krimpt, noem het allemaal maar op. Het is heel moeilijk om vooruit te kijken, en juist daarom vinden wij dat er soms flexibel om moet worden gegaan met leasecontracten. Niet het contract moet leidend zijn, maar de situatie. Wij denken altijd met de klant mee, en dat verwachten wij ook van onze partners. En GRENKE doet dat; we gaan samen in gesprek, kijken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden en zoeken samen naar een oplossing voor de klant. Dat werkt heel prettig.”
Dit artikel is gesponsord door GRENKE.