Sinds de COVID-pandemie ziet het kantoorleven er totaal anders uit. Voor medewerkers werd het woonhuis een kantoor, de eettafel een bureau en de keuken een bedrijfsrestaurant. Ook de functie van het kantoor veranderde. In 2020 onderzocht Vermaat dit en zag de trend Clubhousification: het kantoor krijgt de rol van clubhuis waarin medewerkers elkaar ontmoeten, brainstormen en netwerken. Nu publiceert Vermaat in samenwerking met onderzoeksbureau Doc Brown een nieuwe whitepaper: Magnetize! Christian Oudijk, commercieel directeur van Vermaat, reageert op de nieuwe inzichten.
Allereerst een persoonlijke vraag, is jouw eettafel ook veranderd in je bureau?
"Zo nu en dan in de avond, maar ik ben een echte kantoortijger. Ik hou van de reuring en de mensen om mij heen. En ik geloof ook echt in de kracht van samen!"
Vind je thuiswerken nog wel van deze tijd?
"Natuurlijk, thuiswerken blijft. Het zorgt voor een betere werk-privébalans en draagt bij aan je productiviteit. Alleen te veel thuiswerken is voor niemand goed en zorgt voor een verkeerde balans. Ongemerkt verlies je de binding, worden je contacten functioneel en werkgeluk neemt af. Dat is onlosmakelijk met kantoor verbonden."
Na de whitepaper Clubhousification presenteren jullie nu Magnetize, waarom?
"Clubhousification is een trend die zich afgelopen jaar definitief heeft ingezet. We zien dat steeds meer kantoren zich hierop hebben ingericht, en omgezet zijn tot prachtige clubhuizen. Tegelijkertijd zien we ook dat, door thuiswerkbeleid en krapte op de arbeidsmarkt, veel werkgevers enorm hun best moeten doen om medewerkers naar kantoor te krijgen. Daarom hebben we opnieuw ons onderzoeksbureau Doc Brown gevraagd dit te onderzoeken en de resultaten gepubliceerd in de nieuwe whitepaper ‘Magnetize’, die je op onze site kunt bestellen."
Wat wil je vertellen met de titel Magnetize?
"Uit ons onderzoek blijkt dat 44% van de werkgevers vindt dat medewerkers te weinig op kantoor zijn. Het Financieele Dagblad schreef onlangs over een onderzoek onder bijna drieduizend bedrijven waaruit blijkt dat zelfs 70% van de werkgevers het thuiswerken wil beperken. Tegelijkertijd wordt er meer thuisgewerkt dan we ooit tevoren hadden gedacht. Als werkgevers of vastgoedeigenaren willen dat medewerkers meer naar kantoor komen moeten hun kantoor nóg aantrekkelijker maken.
Veel thuiswerken zorgt op langere termijn voor minder verbondenheid, kennisdeling en de bedrijfscultuur verwatert. Een sterke cultuur creëert een gevoel van trots en betrokkenheid. Wie wegblijft van kantoor zal dat gevoel minder oppikken en dus ook minder uitdragen. Magnetize is all about attraction. Dus een effectieve pull-strategie in combinatie met een concreet thuiswerkbeleid gaat daarbij helpen. Laat het kantoor de magneet zijn en creëer FOMO bij je medewerkers."
FOMO?
"FOMO ken je als Fear of Missing Out, maar wij maken er Fear of Missing Office van. Maak van je kantoor een clubhuis en zorg dat je medewerkers de vibe van het kantoor niet willen missen! Een aantrekkelijke werkomgeving met alle elementen die bijdragen aan FOMO: creatieve ontmoetingsplekken, eet- en drinkmomenten over de hele dag verspreid en events die je echt niet wil missen. Dat is aantrekkelijk!"
Hoe dragen die eetmomenten bij aan FOMO?
"Al voor de pandemie zagen we een verschuiving in de eetmomenten. Dat is in een stroomversnelling geraakt. We zien dat er behoefte is aan vijf eet- en snackmomenten: ontbijt, fika -dat is een Scandinavische gewoonte om rond tien uur even het werk neer te leggen en gezamenlijk koffie te drinken-, lunch, een energizer in de middag en avondeten. Het zwaartepunt ligt nog wel op de lunch en voor die andere eetmomenten gaat de espressobar een grotere rol spelen. Hier kunnen medewerkers de hele dag door opladen. Daar serveren we bijvoorbeeld ‘smart foods’: snacks die zorgen voor een mentale boost zoals kokosyoghurt met blauwe bessen, bietenfocaccia of gembershots."
Ook events zorgen ervoor dat medewerkers weer vaker naar kantoor komen. Aan wat voor events moet ik dan denken?
"Het gaat om het creëren van engagement en iedereen belonen die naar kantoor komt. Dat kan met kleine verrassing zoals een ijsje met warm weer, of grotere evenementen zoals een pubquiz, foodmarket of inspelen op feestdagen. Engagement, ondersteund met eten en drinken, is dé manier om interactie te stimuleren en sluit naadloos aan bij de beweegredenen van medewerkers om naar kantoor te komen. Namelijk socializen, brainstormen en netwerken. We zien dat onze horecamanagers steeds vaker in nauw contact staan met de community manager of het engagement team van onze opdrachtgevers."
Dus, hoe nu verder?
"Het lijkt er sterk op dat we onderweg zijn naar ‘het kantoor nieuwe stijl’, maar ook dat we nog niet precies weten waar we gaan uitkomen. Wat we wel weten is dat het kantoor als Clubhouse er gegarandeerd aankomt. We zijn nog volop aan het testen en verkennen en doen gaandeweg steeds meer kennis op. De grootste uitdaging nu is om medewerkers weer zoveel mogelijk naar kantoor te laten komen en het antwoord daarop is: zorg dat je medewerkers het kantoor gaan missen. Laten we samen FOMO creëren!"
Dit artikel is gesponsord door Vermaat Groep. Meer weten? Vraag hier de whitepaper ‘Magnetize’ aan.