Asito, CSU, Gom, Hago en ISS meest bekende schoonmaakbedrijven

Asito, CSU, Gom, Hago en ISS meest bekende schoonmaakbedrijven

Onderzoeksbureau Blauw deed onlangs wederom onderzoek naar de mentale positie van schoonmaakaanbieders onder facilitair managers bij bedrijven met meer dan 50 werknemers. Achtereenvolgens kwamen Asito, CSU, Gom, Hago en ISS als meest bekende schoonmaakbedrijven naar voren (spontaan genoemd).Over het onderzoek: 670 mensen ondervraagd

De spontane bekendheid bestaat uit het totale aantal beslissers dat een bedrijf spontaan noemt. Met 30 procent scoort Asito daar op het beste, gevolgd door CSU met 25 procent. Gom en Hago scoren beiden 15 procent. ISS 14 procent. Blauw vroeg ook naar de top of mind-bekendheid. Dat is het percentage beslissers aan dat het betreffende schoonmaakbedrijf als eerste noemt. Daar scoort Asito 18 procent op, CSU 13 procent, waarna Gom met 9 procent volgt. Hago laat 8 procent als cijfers zien. ISS 7 procent.

Betrouwbaarheid van de organisatie belangrijkste keuzemotief

Het belangrijkste keuzemotief onder beslissers voor een schoonmaakbedrijf is dit jaar de betrouwbaarheid van de organisatie (59 procent). Dit aspect stond vorige keer op de vierde plaats. Het hebben van vakdeskundig personeel komt nu op de tweede plaats, waar het voorheen op de zesde plaats stond. Het bieden van kwaliteit had in 2017 de eerste plaats maar het belang hiervan als keuzemotief is afgenomen (45 procent versus 55 procent in 2017).

Extra diensten passen bij schoonmaakbedrijven

Een kleine meerderheid is van mening dat het aanbieden van extra diensten (zoals klein onderhoud pand en tuinonderhoud) goed past bij schoonmaakbedrijven en dat schoonmaken tijdens werktijden van het personeel de kwaliteit ten goede komt. Met maar liefst 43 procent is de aanneemsom (input) de meest gekozen contractvorm. Daarna volgt met 28 procent het prestatie (output) contract. Het open boek-contract geniet maar bij 16 procent de voorkeur. Minder dan een kwart van de beslissers maakt gebruik van een intermediair, zo blijkt uit het onderzoek van Blauw.

Lichte voorkeur voor multiservice-dienstverlener

Mijn voorkeur gaat uit naar één leverancier voor totaaloplossingen in plaats van meerdere specialisten in deelsegmenten. “Mee eens”, reageert 33 procent op die stelling. “Niet mee eens, niet mee oneens”, reageert nog eens 33 procent. Stel dat u bij uitbesteding van schoonmaak, catering of beveiliging moet kiezen tussen twee partijen: De ene partij is een single-service partij en de andere een multi-service partij. Welke partij heeft voor u de meeste voorkeur? Daarbij is bij maar liefst 43 procent een lichte voorkeur voor voor een multiservice-dienstverlener te bespeuren. De helft van de ondervraagden besteedt meerdere diensten uit bij één partij. Voor de diensten schoonmaak, beveiliging en catering wordt het vaakst één partij gekozen.

Term integrated facilitair management nog niet ingeburgerd

Meer dan de helft van de beslissers (59 procent) kan spontaan geen enkele leverancier voor integrated facilitair management van naam noemen. “De term IFM en als zodanig opererende organisaties en onderliggende merken zijn blijkbaar nog niet echt ingeburgerd bij de beslissers”, aldus de onderzoekers. Dat terwijl de (spontane) bekendheid van ISS (7 procent in 2019 versus 4 procent in 2017), Sodexo (5 versus 3 procent) en Facilicom (5 versus 2 procent) als IFM-aanbieders is gestegen. Het gaat beslissers volgens de onderzoekers vooral om toegevoegde waarde van integrated facilitair management voor de medewerker, niet om de laagste prijs.

Iets uitbesteden? Dan vooral schoonmaak, beveiliging en catering

Als de ondervraagden iets uitbesteden, dan is dat vooral schoonmaak (79 procent in 2019, 75 procent in 2017), beveiliging (67 procent versus 63 procent) en catering (62 procent versus 56 procent). “Maar ook groenvoorziening, installatietechniek en officesupplies worden meer uitbesteed dan in 2017”, aldus de onderzoekers. Nog een aardig weetje: De meeste facilitaire beslissers werken in financiële en zakelijke dienstverlening (20 procent). Daarna volgt de categorie overige industrie met 16 procent. Wie is dan die beslisser? In 20 procent van de gevallen is dat de facilitair manager. Maar daarna volgen met 10 procent de secretaresse/office manager en met 9 procent de inkoper/inkoopmanager. Daarna komen de financieel directeur (8 procent), de algemeen directeur/CEO (7 procent) en de directeur interne zaken (7 procent).

Lees ook
Marktonderzoek 2018: De consolidatie zet door
MVO-onderzoek: Aandacht voor MVO verslapt in de schoonmaakbranche

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij vraagstukken"

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij...

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers. Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten: CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

CSU introduceert als eerste schoonmaakbedrijf de Nibud WerkUrenBerekenaar

CSU introduceert als eerste schoonmaakbedrijf de Nibud...

Samen met Nibud wil schoonmaakdienstverlener CSU haar medewerkers laten zien dat meer werken wel loont. Dat doen ze met de WerkUrenBerekenaar van het Nibud, toegespitst op de werknemers van CSU. Het is een online rekentool die de medewerkers helpt precies te berekenen wat extra werken hen financieel oplevert.

Onderzoek: werkgevers cruciaal voor inclusie kwetsbare groepen op arbeidsmarkt

Onderzoek: werkgevers cruciaal voor inclusie kwetsbare groepen op...

Nieuw promotieonderzoek van Tilburg University laat de sleutelrol van werkgevers zien bij het includeren van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, zoals mensen met een beperking, langdurig werklozen en mensen met een migratieachtergrond. Het onderzoek biedt waardevolle inzichten voor bedrijven die willen bijdragen aan een meer inclusieve arbeidsmarkt.

Vlnr: Josette Dolhain, Inge de Jongh, Ozgur Yazar, Jonne de Kok, Adriaan Belonje, Joris Bosma, Guido Ubaghs, Peter Hamers, Niek Meertens, Catharien Kerkman, Bianca Mulkens, Dyonne Frissen.

Universiteit Maastricht en Asito gaan nieuw partnerschap aan

Schoonmaakdienstverlener Asito is de komende jaren de nieuwe schoonmaakpartner van Universiteit Maastricht (UM), waarbij beide partijen inzetten op een gelijkwaardig partnerschap. De nieuwe partners gaan gezamenlijk streven naar het oplossen van uitdagingen en het verbeteren van de schoonmaakervaring op de universiteit en de campus. Daarin staan wederzijds vertrouwen, innovatie en samenwerking centraal.