De samenwerking tussen UM en Asito draait om meer dan alleen schoonmaak. Ozgur Yazar, klantmanager Asito voor de Universiteit Maastricht, ligt toe: “We zien deze samenwerking als een gezamenlijke aanpak om hedendaagse en toekomstige problemen op te lossen en te zorgen voor een prettige en veilige omgeving voor studenten, medewerkers en bezoekers. Asito heeft ruime ervaring met schoonmaakdiensten in het onderwijs, waaronder bij toonaangevende universiteiten zoals Universiteit Utrecht, TU Eindhoven en Universiteit Twente. Dankzij deze ervaringen begrijpen we de complexe vraagstukken waar UM voor staat, zoals het bieden van goede faciliteiten voor een groeiend aantal studenten en het behouden van een sterke reputatie als Europese universiteit.”
Stevige basis
In de eerste zes maanden van het contract ligt de focus op het op orde stellen van de basis. Yazar: “Dit betekent dat we ervoor zorgen dat de operationele schoonmaakprocessen soepel verlopen en dat de verwachtingen van UM worden waargemaakt. We willen de basis van onze dienstverlening verstevigen, zodat we daarna samen met UM kunnen bouwen aan verdere vernieuwing en verbeteringen.” Peter Hamers, contractmanager Universiteit Maastricht, vult aan: ”In het aanbestedingstraject liet Asito al duidelijk naar voren komen welke medewerkers bij Universiteit Maastricht betrokken zouden zijn en wie verantwoordelijk is voor de samenwerking, allen met een uitgebreide kennis in schoonmaak. Dit gaf ons direct vertrouwen, en dat zien we nu ook bevestigd in de afgelopen zes maanden tijdens de opstartfase."
Innoveren en verbeteren
Yazar vervolgt: “Na de eerste implementatiefase gaan we samen met UM werken aan innovatieve oplossingen en verdere verbeteringen in onze dienstverlening. Universiteit Maastricht wordt ons 'Innovatie centrum' in Zuid-Nederland. Hier willen we nieuwe schoonmaaktechnologieën en methoden testen, zoals bijvoorbeeld robotisering en datagestuurde schoonmaak. We willen de studenten van UM actief betrekken bij deze innovaties, zodat zij hun kennis en inzichten kunnen inzetten om samen meerwaarde te creëren. Een van de belangrijkste middelen die we inzetten om deze basis te versterken is One Go, het digitale registratieplatform van Asito. One Go geeft de universiteit inzicht in de schoonmaakwerkzaamheden en zorgt voor meer transparantie. Hierdoor kunnen we proactief inspelen op de behoeften van UM en de kwaliteit van onze diensten continu verbeteren.”
Duurzaamheid centraal
Duurzaamheid is een belangrijke pijler in de samenwerking tussen UM en Asito. Yazar: "We zetten ons in om onze milieubelasting te verminderen en streven ernaar om alle schoonmaakwerkzaamheden zo duurzaam mogelijk te maken. Dit doen we onder andere door het gebruik van duurzame schoonmaakmiddelen. Bijvoorbeeld door het inzetten van Bag in the Box, efficiënte werkmethoden zoals de workshop Goeddoen en recycling waar mogelijk. Samen met UM willen we laten zien hoe schoonmaak kan bijdragen aan een duurzamere wereld en een positieve impact kan hebben op de gemeenschap."
Een partnership gebouwd op vertrouwen
Hamers is enthousiast over de nieuwe samenwerking: “We kijken uit naar een langdurige en succesvolle relatie. Door middel van wederzijds vertrouwen, gelijkwaardigheid en een gezamenlijke aanpak, streven we ernaar om niet alleen de schoonmaakdienstverlening te verbeteren, maar ook een prettige en inspirerende omgeving te creëren voor iedereen die de universiteit bezoekt.” Yazar sluit af: "Wij geloven dat een transparante innovatieve samenwerking de sleutel is tot succes en we zijn blij om samen met de Universiteit Maastricht te bouwen aan een toekomstbestendige en duurzame leeromgeving."