Impact Facility Management Services op werkplezier wetenschappelijk aangetoond

Impact Facility Management Services op werkplezier wetenschappelijk aangetoond

De impact van Facility Management Services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar, blijkt uit onderzoek van Sodexo en Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO, onderdeel van Erasmus Universiteit Rotterdam). Dit verband is nog niet eerder in de academische literatuur gezien. Het is de eerste belangrijke bevinding in een meerjarig grootschalig wetenschappelijk onderzoek dat eind 2018 is gestart.Volg Service Management op LinkedIn:

Sociale interactie meest bepalend voor werkplezier

Het onderzoek ‘Werkplezier in organisaties’ onderzoekt de relatie tussen Facility Management Services en werkplezier. De eerste fase van het onderzoek, dat onder andere heeft plaatsgevonden onder 7.500 UWV-medewerkers, toont aan dat zaken als klimaat, schoonmaak, koffie, bedrijfsrestaurant, beveiliging en receptie, invloed hebben op zes dimensies die de kwaliteit van leven (Quality of Life) bij medewerkers verbeteren: sociale interactie, fysieke werkomgeving, gezondheid & welzijn, gemak & efficiëntie, waardering en persoonlijke groei.

Uit de eerste fase van het onderzoek blijkt dat bij Facility Management de sociale interactie het meest bepalend is voor het werkplezier, gevolgd door erkenning, gemak en efficiëntie en gezondheid en welzijn.


LEES OOK: Basisonderwijs worstelt nog met toegevoegde waarde facility management


Werkplezier vergroten met facilitaire diensten

Dr. Martijn Burger, academisch directeur EHERO: “We weten nu dát en welke facilitaire diensten het werkplezier van medewerkers vergroten. Maar we weten nog niet wát concreet werkt voor welke persoon en onder welke omstandigheden. Er is op dit gebied vrijwel geen wetenschappelijk onderzoek gedaan. Het is mooi dat we samen met Sodexo de komende jaren experimenteel gaan onderzoeken.”

Hoe kan FM waarde toevoegen?

Daarbij zal worden gekeken naar de invloed van de mate van inspraak die medewerkers krijgen, of het een top-down of bottom-up benadering betreft, of de veranderingen vooraf wel of niet worden aangekondigd, de manier waarop erover wordt gecommuniceerd, enzovoorts. Samen met EHERO heeft Sodexo een methode ontwikkeld waarin bestaande instrumenten van Sodexo voor doelgroep- en behoefteanalyse is geïntegreerd. Met deze methode kan een gefundeerd antwoord gegeven worden op de vraag die veel klanten van Sodexo hebben: hoe kan Facility Management waarde toevoegen aan de organisatie? De methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget, door inzicht te geven in de elementen die het meest bijdragen aan werkplezier.


LEES OOK: Schoonmaaktrends 2020: Tijd en aandacht zorgen voor binding en toegevoegde waarde


Annemiek Mikkers, marketing manager bij Sodexo en verantwoordelijk voor onderzoek naar klant- en consumentbehoefte en initiatiefnemer van dit onderzoek: “We kregen de kans om bij een van onze grote klanten, UWV, dit onderzoek uit te voeren, waarmee we toegang kregen tot een grote populatie en een enorm onderzoeksterrein. We willen de toegevoegde waarde van FM ook wetenschappelijk aantonen en dit praktisch en toepasbaar maken in onze dagelijkse dienstverlening.”

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om...

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

Alies ten Have (CSU): "Wij staan onze mensen altijd bij"

Alies ten Have (CSU): "Wij staan onze mensen altijd bij"

HR directeur bij CSU Alies ten Have werd geïnterviewd door het Brabants Dagblad naar aanleiding van haar toetreding tot de Raad van Bestuur van het schoonmaakconcern. "Met de toevoeging van portefeuille HR aan de Raad van Bestuur onderstrepen we onze verantwoordelijkheid voor onze 28.000 medewerkers én hun gezinnen. Ik denk dat dit een belangrijk signaal is richting andere bedrijven, zeker in onze sector waarin krappe marges en efficiëntie de boventoon voeren. In de sector is de neiging om de prijs centraal te zetten. Wij zetten liever de mens voorop."

Ramadan op de werkvloer: hier wil je op letten

Ramadan op de werkvloer: hier wil je op letten

De ramadan begon bij zonsondergang op zondag 10 maart. Hoe houd je rekening met vastende medewerkers en wat zijn je rechten en plichten?

Resultaten Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024 bekend

Resultaten Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024 bekend

Voor het zesde jaar op rij voerde schoonmaakbedrijf CSU het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie uit. Het onderzoek met titel Van Facilitair naar Visionair werd gehouden onder meer dan honderd toonaangevende organisaties in Nederland. Zij laten in het onderzoeksrapport de facilitaire doelen, innovaties en uitdagingen van Facility Management (FM) zien.