Een verhaal over vleugels en trots (Blog Stefan de Loos)

Een verhaal over vleugels en trots (Blog Stefan de Loos)

Zo'n 10.000 mensen zijn uitgestroomd uit de schoonmaakbranche, becijferde Schoonmakend Nederland. Waar ze heen zijn en of ze terugkomen is niet bekend. Hoewel we een redelijke cao hebben, doen we als werkgevers dus niet genoeg om mensen te behouden. Het werk is nog steeds fysiek zwaar en ondergewaardeerd. Te vaak is de medewerker de dupe van een zo laag mogelijke kostprijs om een aanbesteding te winnen.

Eerlijk gezegd is er voor de argumenten van de vakbonden veel te zeggen. Hoe meer salaris en betere werkomstandigheden voor medewerkers (ons kapitaal), hoe beter. Als de kostprijs overal omhoog gaat, dan moeten opdrachtgevers vanzelf meebewegen. Dat is het doel van een goede cao; geen wild west praktijken meer.

Om schoonmakers effectief, vitaal en tevreden bij ons houden, hebben we niet genoeg aan een goede cao.

Er is meer nodig

Maar om schoonmakers effectief, vitaal en tevreden bij ons houden, hebben we niet genoeg aan een goede cao. Er is meer nodig. We zouden eens na moeten denken over wat ik een Fair Clean Label noem. De Fairtrade van de chocolade, maar dan voor de schoonmaak. Niet zomaar weer een keurmerk over schoonmaakkwaliteit, nee, Fair Clean zou dan staan voor: een goede cao maar met een paar schepjes erboven op. Een duidelijk waarderende beloning, goede werksfeer, vermindering van fysieke belasting, ruime ontwikkelingsmogelijkheden, aandacht voor innovaties en voorzieningen die vitaliteit bevorderen (denk aan: meebetalen aan de sportschool of coaching voor een gezonde levensstijl), werken met groene materialen, etc.

Opdrachtgevers die eerlijkheid en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, zullen graag meer betalen voor optimale werkomstandigheden voor de schoonmakers die cruciaal werk doen voor onze maatschappij.

Personeelsprobleem opgelost

Bij Vesto maken we in ons transitieproces al dergelijke keuzes. Ons verloop ligt zeer laag. Hoe we dat doen? Het begint bij recruitment. Omdat we tevreden medewerkers hebben, kunnen we via hen ook goed werven. Zij zijn de beste ambassadeurs. Verder geven we mensen met afstand tot de arbeidsmarkt heel graag een kans én recruiten wij bij voorkeur medewerkers die al wat ouder zijn. Zij kosten wat meer, maar leveren dat dubbel en dwars op.

Als we een prijzenoorlog en langdurige overbelasting voorkomen, creëren we een branche waar mensen in willen werken.

Ontwikkelingsmogelijkheden, aandacht en persoonlijke interesse, een fijne werksfeer, stabiliteit, een bovengemiddelde beloning en ècht doen wat je zegt of belooft, maakt dat zij vleugels krijgen. Ze voelen zich gezien en gewaardeerd, in elk geval door hun werkgever.

Als we een prijzenoorlog en het langdurig overbelasten van werknemers kunnen voorkomen en de mens voorop stellen, creëren we samen een branche waar mensen met trots in zouden willen werken. Personeelsprobleem opgelost. You have to think big and dream big to get ahead, toch?

Stefan de Loos, directeur van schoonmaakbedrijf Vesto

Henk Toering (Wecovi): "Samen de schoonmaakbranche versterken"

Henk Toering (Wecovi): "Samen de schoonmaakbranche versterken"

Henk Toering, algemeen directeur van Wecovi, zet samen met zijn team in op het versterken van de schoonmaakbranche. Sinds januari 2024 leidt Toering het bedrijf, waarvoor meer dan 25 jaar ervaring in strategisch beleid en innovatie meebrengt. Dat doet hij met een verbindende aanpak, een focus op het creëren van impact en het benutten van marktkansen.

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij vraagstukken"

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij...

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers. Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten: CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Als voorzitter van de Code Schoonmaak kom ik geregeld zaken tegen in samenwerkingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers waar ik van ga fronsen. Onze overtuiging als code is dat we ingeleend personeel zoveel mogelijk dienen te behandelen als het eigen personeel. Zo zijn we groot fan van opdrachtgevers die schoonmakers ook een kerstpakket geven, uitnodigen voor het bedrijfsfeest, samen te lunchen en regelmatig gewoon een goed gesprek te voeren. Echter ontbreekt deze werkwijze nog wel eens in de praktijk.

Hoe voer je een goed jaargesprek met je medewerkers?

Hoe voer je een goed jaargesprek met je medewerkers?

Waarom voer je een jaargesprek? Wat bespreek je in een jaargesprek? Hoe leg je een jaargesprek vast? Op deze en andere vragen van werkgevers en leidinggevenden geeft Schoonmakend Nederland antwoorden.