Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Als voorzitter van de Code Schoonmaak kom ik geregeld zaken tegen in samenwerkingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers waar ik van ga fronsen. Onze overtuiging als code is dat we ingeleend personeel zoveel mogelijk dienen te behandelen als het eigen personeel. Zo zijn we groot fan van opdrachtgevers die schoonmakers ook een kerstpakket geven, uitnodigen voor het bedrijfsfeest, samen te lunchen en regelmatig gewoon een goed gesprek te voeren. Echter ontbreekt deze werkwijze nog wel eens in de praktijk.

Zo kijken opdrachtgevers toch nog geregeld anders naar ingeleende schoonmakers. Soms leggen ze zelfs contractueel vast dat werknemers van het schoonmaakbedrijf anders mogen worden behandeld dan hoe werkgevers met hun eigen personeel omgaan. Zo zagen we laatst deze bepaling: “Indien daartoe naar het oordeel van Opdrachtgever aanleiding bestaat, kan Opdrachtgever verwijdering en vervanging van een door Opdrachtnemer tewerkgestelde medewerk(st)er eisen. Opdrachtnemer zal, zonder dat daarvoor extra kosten in rekening kunnen worden gebracht, terstond aan een dergelijke eis gevolg geven”.

Zonder reden

Hiermee kan en mag een werknemer van het schoonmaakbedrijf weggestuurd worden zonder verbeterplan, gesprek of zelfs maar een reden. Hier passeert opdrachtgever wat wij als Code Schoonmaak minimaal willen in een geval waarbij het niet lekker loopt. Namelijk een goed gesprek en een verbetertraject. Zo zou jij immers ook willen dat we met jou omgaan toch?

Vakmens en waardevolle collega

We roepen jullie dan ook allen op, als schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers, soortgelijke passages, die stammen uit de vorige eeuw, uit contracten te schrappen. Behandel je schoonmaker als een vakmens en waardevolle collega.

Bert van Boggelen, voorzitter Code Schoonmaak

Lees meer: