Er doen zich onder de schoonmakers nog steeds te veel misstanden voor in de hotelwereld: in eigen tijd moeten doorwerken, niet betaald krijgen per uur maar per schoongemaakte kamer, geen of nauwelijks contact met de werkgever, gebrek aan loontransparantie en een onveilige werkplek zijn hier enkele voorbeelden van. Hierdoor zijn er nog voldoende uitdagingen wat betreft het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de hotelschoonmaker.
Zicht op de keten
Schoonmaken is voor negentig procent mensenwerk, de arbeidsmarkt is krap en de concurrentie op die markt groot. Schoonmaakbedrijven moeten de grootste moeite doen om voldoende vakbekwame schoonmakers aan te trekken en in dienst te houden. Wanneer ze een grote order in de wacht slepen, dan is het al gauw noodzakelijk om delen van het werk uit te besteden aan onderaannemers die mogelijk weer met andere onderaannemers werken. Onder die omstandigheden is het moeilijk om zicht te houden op de hele keten en wat zich daar allemaal afspeelt.
Eerlijk zakendoen
De Code Schoonmaak stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een eerlijke prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appèl, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de Code geloven ze erin dat iedereen die meedoet staat voor zijn woord. Essentieel is dus dat hoteliers en schoonmaakbedrijven op elkaar kunnen vertrouwen. Met een goede onderlinge band zorg je voor tevreden schoonmakers, die vervolgens het visitekaartje zijn van het hotel. Hetzelfde geldt uiteraard voor de schoonmakers in dienst van het hotel. Om de misstanden in de schoonmaaksector tegen te gaan, heeft de Code dan ook de ambitie om de hotels hun handtekening te laten zetten onder het convenant van de schoonmaakcode. Om te laten zien dat zij bij de schoonmaak niet enkel op de prijs letten, maar schoonmakers ook netjes en eerlijk behandelen.
Actie Hotels
Middels Actie Hotels gaan ze met de hotels die ondertekend hebben aan de slag om de Code daadwerkelijk te implementeren. Ze maken hierbij gebruik van communicatiemiddelen, zoals filmpjes en infographics. Zo wil de Code enthousiasme kweken bij de hoteliers en bouwen ze de groep actieve ondertekenaars uit tot een ‘coalition of the willing’. Om zo de hoteliers te helpen om de boodschap van de Code effectief uit te dragen en ervoor te zorgen dat deze wordt nageleefd.
Protocol Hotelschoonmaak
Hotelschoonmakers verdienen een eerlijke en nette behandeling. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de schoonmaakbedrijven en hotels die de schoonmaakbedrijven inhuren. Steeds meer hotels ondertekenen de Schoonmaakcode. Daarmee laten ze zien hoe belangrijk de hotelschoonmakers voor hen zijn. De Code heeft een poster (in Nederlands en Engels) gemaakt met de tien punten die hotelschoonmakers ten alle tijden verdienen te krijgen. In het Protocol Hotelschoonmaak staat dit nader beschreven.
Bron: Code Schoonmaak