Blog Bert van Boggelen: Aanpakken van de arbeidsmarktkrapte doe je samen

Blog Bert van Boggelen: Aanpakken van de arbeidsmarktkrapte doe je samen

Een grote uitdaging waar we mee worden geconfronteerd is de arbeidsmarktkrapte. Of het nu gaat over het zorgen voor ouderen, het bouwen van huizen of het schoonhouden van de ziekenhuizen, overal wordt geworsteld met de vraag hoe er voldoende gekwalificeerd personeel gevonden kan worden. Vaak betreft dit een worsteling die vooral de werkgever bezighoudt.

Maar met dit blog nodig ik de schoonmaaksector uit om deze discussie anders in te gaan steken. Wat de schoonmaaksector interessant maakt, is dat de schoonmaker zijn werk voornamelijk uitvoert op een locatie (ver) weg van zijn werkgever. Vaak als ik schoonmakers spreek, hoor ik dan ook dat ze werken voor Schiphol, het Maasstadziekenhuis of de NS. Pas bij het doorvragen ontvang je de naam van het schoonmaakbedrijf waarvoor ze werken.   

Binding met schoonmaakbedrijf

Dit biedt een zeer interessant inzicht over hoe schoonmakers de binding met het werk ervaren. In dit blog wil ik opdrachtgevers dan ook uitdagen om hier goed over na te denken, kijkend naar de arbeidsmarktkrapte. Als het over behoud van schoonmakers gaat, het vinden van voldoende uitvoerende krachten en het waarderen van de schoonmakers, wordt vaak namelijk nog alleen gekeken naar het schoonmaakbedrijf. Alleen wat zeer duidelijk ook een rol voor de schoonmaker speelt, is wáár ze hun werk doen.

Samen

Graag zien we dan ook in de branche dat samen naar deze uitdaging gekeken wordt, in plaats van te hopen dat je als opdrachtgever hier volledig in ontzorgt zal worden door het schoonmaakbedrijf. Waarderen, boeien en behouden van schoonmakers gebeurt namelijk in onze ogen door opdrachtgever en opdrachtnemer samen. Wij geloven dan ook dat je veel winst kunt behalen door dergelijke problemen samen aan te pakken. Hier staan wij dan ook voor als Code Schoonmaak. Oog voor elkaars belangen en samen optrekken bij gezamenlijke uitdagingen. Ga dus vooral in gesprek hoe je dit samen aanpakt! 

Bert van Boggelen, Voorzitter Code Schoonmaak  

Lees meer:

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om...

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

Tijdens de jaarlijkse CSU MeewerkWeek werken alle kantoorcollega's mee met schoonmaakcollega's op de werkvloer. Ook dit jaar gaven de schoonmaakmedewerkers van CSU weer een inkijkje in hun werk(dag). Er vonden mooie en leuke gesprekken plaats die zorgden voor veel ideeën om het werk te verbeteren.

Romaro viert 40-jarig bestaan groots met mooi magazine

Romaro viert 40-jarig bestaan groots met mooi magazine

Romaro Schoonmaakgroep viert dit jaar een mooi jubileum: ze maken al veertig jaar schoon. En dat mag natuurlijk gevierd worden. Dat doen ze met een mooie glossy waarin ze de lezer meenemen in Romaro's ontstaansgeschiedenis, verhalen en beelden van vroeger en nu en een overzicht van belangrijke gebeurtenissen binnen en buiten het bedrijf door de jaren heen.

CSU is finalist voor award Diversiteit in Bedrijf 2024  

CSU is finalist voor award Diversiteit in Bedrijf 2024

CSU is op 1 oktober een van de drie finalisten voor de award Diversiteit in Bedrijf van de Sociaal-Economische Raad (SER). De award gaat eens per twee jaar naar het meest vernieuwende, overdraagbare en effectieve initiatief voor diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. De andere finalisten zijn Amsterdam UMC en IKEA.