Visie ISS Facility Services: "We zien een aanhoudende verhoogde aandacht voor hygiëne"

Met het (link: https://form.servicemanagement.nl/sites/default/files/downloads/marktonderzoek_2020_smg_wp_versie_2.pdf text: marktonderzoek en bijbehorend omzetoverzicht target: _blank) krijgen we een mooi beeld van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat. Maar omzet zegt niet alles. Daarom legden wij schoonmaakbedrijven zes vragen voor. Over hoe zij terugkijken op het afgelopen jaar, hun visie op de branche, kansen en uitdagingen, en - voor zover mogelijk - over de toekomst. Dit keer Seth Halkes, director Operations Performance, Douwe Driehuis, Head of Innovation and Workplace Management, en Marcel Kalmeijer, Manager Corporate Marketing & Communications van ISS Facility Services.

Hoe kijken jullie terug op 2020?

"Het jaar 2020 was een jaar dat we niet snel zullen vergeten. We begonnen het jaar vol goede moed en zaten goed op koers. Totdat we op 18 februari overvallen werden door een wereldwijde ICT-hack en al onze systemen plat moesten. Met verschillende noodoplossingen wisten we onze dienstverlening zo goed mogelijk te blijven voeren en werden de beveiligingsniveaus verder versterkt. En toen kwam corona. Op veel locaties werd de dienstverlening aangepast, catering afgeschaald of juist extra schoonmaak- of desinfectiewerkzaamheden gepland. Tegelijkertijd is eind vorig jaar ook onze nieuwe One-ISS-strategie gelanceerd. Centraal staat dat de wijzigingen ISS 'stronger, simpler and closer' maken en helpen om onze groeiambities te realiseren om marktleider te worden op het gebied van Integrated Facility Management en workplace management. De dienstverlening aan onze klanten gaan wij verder optimaliseren door de toepassing van een nieuwe operating model en verdere investeringen in ICT, data en technologie."

Wat is jullie verwachting voor de rest van 2021 en daarna?

"Inmiddels is de weg naar herstel ingezet en rapporteren we voor de eerste helft van 2021 wereldwijd een omzetverlies van 3 procent en zijn onze verwachtingen voor 2021 gematigd positief. In Nederland zien we een opwaartse lijn. We zien dat er bij onze klanten veel aandacht gaat naar werkplekhygiëne. Wij bieden onze klanten daarin een aantal services, zoals Pure Space, waarin we door middel van ATP-technologie een veilige en schone werkplek creëren in aanvulling op de reguliere schoonmaak. De OneISS-strategie is inmiddels in Nederland geïmplementeerd. We hebben daarmee een sterke basis voor onze organisatie neergezet. We worden nog steeds uitgedaagd door de beperkingen rondom Covid-19, maar onze sterke waardepropositie in combinatie met de veerkracht en wendbaarheid van onze medewerkers geven vertrouwen voor de toekomst."

Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

"We zien een fundamentele heroriëntatie op het gebruik en de inrichting van de kantoorruimte. Thuiswerken en hybride werken zijn niet meer weg te denken. Wij zien het als onze grootste uitdaging werkplekken gezonder, productiever en leuker te maken. Met onze opdrachtgevers zijn we volop in gesprek om hier de komende jaren vorm en inhoud aan te geven. Tegelijkertijd spelen onze mensen hier als ‘placemakers” een belangrijke rol in. De krappe arbeidsmarkt blijft uitdagend. Met name de werving van horeca/cateringmedewerkers en gespecialiseerd schoonmaakpersoneel is lastig. We houden rekening met verdere schaarste op de arbeidsmarkt door de aantrekkende economie. We hebben echter mede door onze klantportfolio van grote opdrachtgevers en sterke merken een sterke aantrekkingskracht op talenten die voor ons willen werken."

Heeft de coronacrisis volgens jullie een blijvend effect op de schoonmaakbranche?

"We zien een aanhoudende verhoogde aandacht voor hygiëne op de werkvloer in alle sectoren waarin wij werkzaam zijn. Met name het grondig schoonmaken en desinfecteren van contactpunten is niet meer weg te denken. Tegelijkertijd houden we rekening met een structurele krimp van het aantal vierkante meters in de kantoorschoonmaak."

"We houden rekening met verdere schaarste op de arbeidsmarkt door de aantrekkende economie"

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

"Naast de al genoemde blijvende aandacht voor werkplekhygiëne zien we vooral veel mogelijkheden in een betere integratie van technologie. De data gegenereerd door de vele systemen in gebouwen kunnen beter omgezet worden in bruikbare informatie. Met deze informatie maken we de werkplek in de breedste zin, aantrekkelijker en meer passend voor de eindgebruiker. Daarnaast is de verdere doorontwikkeling van onze Technical Services - management en kennis - één van onze speerpunten."

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

"We ervaren dat duurzaamheid in de facilitaire wereld een steeds grotere plek op de agenda krijgt vanuit het besef dat de consequenties van onze acties verstrekkende gevolgen hebben voor toekomstige generaties. We hebben een internationale duurzaamheidsstrategie en onderschrijven een zevental Sustainable Development Goals. ISS heeft zich in Nederland onder andere gecommitteerd aan het Plastic Pact, waarin bedrijven zich committeren aan minder plastic gebruik en meer circulair plastic gebruik. Wij zien dat er op veel vlakken winst te behalen valt om de CO2-uitstoot van ons en onze klanten te reduceren. Waarbij de meeste winst valt te behalen op het gebied van eten en drinken. Daarbij kijken wij naar de gehele keten, waarbij ook onze partners en suppliers verder moeten verduurzamen."

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

"Digitalisering en technologie zien belangrijke drivers in onze business. Bij ISS is onze slogan ‘People make places’, een onlosmakelijke twee-eenheid. En zo kijken we ook naar digitalisering. Met een Places focus kijken wij naar smart buildings, smart contracts, robotic automation en digital twins. Met een People focus kijken we naar smart workforce, future office en health and wellbeing. Om daar een paar voorbeelden uit te lichten: wij willen onze schoonmaakcollega’s graag ondersteunen met robots. Er zijn steeds meer slimme schrob- en zuigrobots die onze collega’s kunnen ondersteunen. Niet om collega’s te vervangen, maar om er voor te zorgen dat die zich nog meer kunnen concentreren op waardetoevoegende activiteiten. Daarnaast biedt ook de toepassing van data driven cleaning kansen. Je kunt bijvoorbeeld veel accurater en betrouwbaarder bijhouden van wanneer wat is schoongemaakt en of we slimmer kunnen schoonmaken. Het gaat om de symbiose tussen 'places' en 'people'."