Vakantieparken reageren wisselend op vieze vakantiehuisjestest van de Consumentenbond

Vakantieparken reageren wisselend op vieze vakantiehuisjestest van de Consumentenbond

De vieze vakantiehuisjestest van de Consumentenbond, waaruit bleek dat het dramatisch gesteld is met de hygiëne van Nederlandse vakantiehuisjes, maakt veel los bij de verschillende vakantieparken. Zo steekt Center Parcs hand in eigen boezem en erkent het probleem en zegt Landal de resultaten bijzonder serieus te nemen.

Stof, haren, schimmel, beestjes, druipsporen en vlekken op muren en matrassen en als kers op de pudding poepbacterie E. colie. Onderzoekers van de Consumentenbond vonden deze onaangename ingrediënten in veertien van de dertig bungalowhuisjes die ze de afgelopen periode aan een inspectie onderwierpen. De publicatie van het onderzoek heeft veel reacties opgewekt bij de verschillende vakantieparken.

Center Parcs neemt maatregelen

Center Parcs erkent het probleem dat in het onderzoek wordt geschetst: „Ondanks al onze inspanningen blijkt dat de schoonmaak nog altijd niet voldoende is. Wij gaan de trainingen en methoden van onze medewerkers kritisch bekijken en waar nodig bijstellen. Ook zullen we strengere controles uitvoeren”, vertelde een woordvoerster aan De Telegraaf.

Daarnaast wil Center Parcs ook in gesprek met de producent van schoonmaakmiddelen om microbiologische vervuiling beter te verwijderen. „Met onmiddellijke ingang gaat ons lab zelf cottages testen op reinheid. Mocht een gast toch nog vuil aantreffen, dan vragen we dit gelijk te melden en grijpen we in.” De woordvoerster garandeert ’instant oplossingen on the spot’.

Landal Greenparks geschrokken van uitkomst

Concurrent Landal Greenparks liet in een reactie aan ons weten geschrokken te zijn: “We nemen de resultaten bijzonder serieus en zijn geschrokken van de uitkomsten. Het onderzoek biedt aanknopingspunten om onze schoonmaak verder te verbeteren. Samen met de schoonmaakbedrijven die bij ons actief zijn, gaan we kijken waar hiervoor mogelijkheden zijn.” Zo geeft COO Jeroen Mol aan dat het bedrijf onafhankelijk onderzoek gaat intensiveren en dat ze de gebruikte middelen en methoden gaan evalueren om te zien of daar eventueel iets aangepast moet worden.

Mol: “Wij hebben (aan de Consumentenbond) aangegeven dat de door hen gehanteerde onderzoeksmethode niet overeenkomt met de in de sector gangbare schoonmaakmethoden en -controles van de wisselschoonmaak. Wij gaan uit van kwalitatief goede schoonmaak op basis van handelingen met een visuele inspectie.”

Landal geeft aan dat ze hard werken aan verbetering. “Want uiteindelijk telt maar 1 ding, dat is een schone bungalow voor een fijne vakantie.”

Roompot zegt verrast te zijn door de resultaten

Aanbieder van vakantiehuisjes Roompot zegt verrast door de conclusies van het onderzoek. Eerder spande Roompot tevergeefs een kort geding aan om de publicatie van het onderzoek tegen te gaan. Volgens hen blijft schoonmaak mensenwerk en zijn foutjes nou eenmaal onvermijdelijk. „Schoonmaak blijft mensenwerk. Er kan altijd wel eens wat misgaan. Wij zullen de ingeslagen weg van verbetering van de kwaliteit voortzetten. Bedenk wel dat een vakantiehuisje geen steriele operatiekamer is.”

Familyland is zich kapot geschrokken

Jacqueline van den Plas, manager van bungalowpark Familyland, vertelde aan het AD dat ze zich “kapot geschrokken is” door het onderzoek. Haar bungalowpark werd in het onderzoek genoemd als een voorbeeld van een erg onhygiënisch geval. Het schoonmaken van de huisjes is door Familyland uitbesteed aan schoonmaakbedrijf Hago, daarmee wil ze nu een hartig woordje spreken. ,,Ik heb meteen een gesprek aangevraagd met mijn contactpersonen daar, want dit kán natuurlijk niet. Vakantiegangers moeten bij ons met plezier in een hygiënisch huis kunnen verblijven.”

Het schoonmaakbedrijf laat eveneens weten geschrokken te zijn en belooft beterschap: ,,We gaan de protocollen nog eens tegen het licht houden om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt. Daarnaast krijgen álle huisjes van Familyland volgende week zaterdag een extra poetsbeurt.”

CNV Vakmensen: “Geld voor eindschoonmaak komt niet terecht bij schoonmakers”

Vakbond CNV Vakmensen stelt dat het geld dat vakantiegangers betalen voor reiniging van hun verblijf niet terechtkomt bij de schoonmakers. ,,Gasten betalen gemiddeld zo’n 50 euro voor de schoonmaak. Als dat geld ook echt aan de schoonmaak wordt besteed, zou het er in de vakantiehuisjes een stuk beter uitzien”, reageert Jan Kampherbeek.

Volgens hem zou dat bedrag genoeg zijn voor twee uur schoonmaakwerk, maar krijgt een schoonmaker voor een vierpersoonshuisje slechts een uur de tijd. ,,Geef ze die twee uur waar de gasten voor betalen, dan lukt het wel.”

Uit een eerdere peiling van CNV Vakmensen bleek al dat 9 van de 10 schoonmakers op vakantieparken vinden dat ze te weinig tijd krijgen om hun werk goed te doen. “Voor de schoonmakers is het frustrerend. Zij krijgen nu de schuld, dat is niet terecht. Als ik dan vanmorgen een manager van een vakantiepark als verdediging hoor zeggen dat schoonmaak ‘natuurlijk mensenwerk’ is, dan denk ik: dat is maar een deel van het verhaal. Het échte verhaal is dat schoonmakers gewoon meer tijd moeten krijgen om hun werk goed te kunnen doen.”

Lees ook
Haren, beestjes, schimmel in bijna helft vakantiehuisjes
Meerderheid vakantiehuisjes voldoet niet aan hygiëne-eisen

Like Service Management op Facebook

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan besmettings- en infectiegevaar vergroten"

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan...

Het staat ons nog vers in het geheugen: de coronapandemie. Voor de schoonmaakbranche betekende het ineens meer zichtbaarheid en waardering en dat is niet verrassend. Want goede schoonmaak is essentieel voor een gezonde en veilige woon- en werkomgeving. Dat blijkt nu ook uit grootschalig internationaal onderzoek, uitgevoerd door Erasmus+, waarbij vanuit Nederland SVS Opleidingen is aangesloten. Onlangs kwamen geïnteresseerden bij elkaar om zich te laten bijpraten over veilig en effectief schoonmaken in pandemische situaties.

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Een schone werkomgeving draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Een frisse en nette werkplek is aangenaam voor iedereen, maar het kan een uitdaging zijn om deze altijd vlekkeloos te houden, vooral met beperkte tijd of middelen. Tork, onderdeel van Essity, biedt duurzame en efficiënte oplossingen om het schoonmaakproces te vereenvoudigen.

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Het aantal ziekmeldingen is bij het begin van de herfst in september fors gestegen, met name door meer griepachtige klachten. Volgens arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare steeg het aantal ziekmeldingen vorige maand met 67 procent in vergelijking met augustus. Vooral de zorg en het onderwijs zijn uitschieters, aldus de arbodiensten.

Drie openbare toiletgebouwen in Tokyo waar Nederland van kan leren

Drie openbare toiletgebouwen in Tokyo waar Nederland van kan leren

Terwijl openbare toiletten in Japan vanzelfsprekend tot het culturele domein behoren, ontbeert Nederland deze noodzakelijke voorziening op grote schaal. Dit is vooral schrijnend voor vrouwen - toch de helft van de bevolking. Waar gaat het mis? Onveiligheid en stank, gebrekkige budgettering voor onderhoud en een vermeend tekort aan beschikbare openbare ruimte blijken obstakels. Drie architectonisch gerenoveerde toiletgebouwen in Tokyo tonen aan dat deze bezwaren onnodig zijn.