Schiphol ontvangt real-time klantfeedback over toiletten

Schiphol ontvangt real-time klantfeedback over toiletten

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold op de luchthaven. Het netwerk biedt dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en Schiphol Plaza en in niet-publieke gebieden zoals de bagagekelders en de platformen. De eerste IoT-toepassing biedt reizigers de mogelijkheid om real-time feedback te geven over hun ervaring met de toiletten. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Volg Service Management op LinkedIn:

Door het grotere bereik en het lagere stroomverbruik ten opzichte van WiFi, is het netwerk zeer geschikt om slimme sensoren te ontsluiten en data over lange afstanden te versturen. De sensoren verbinden faciliteiten en infrastructuur op Schiphol met het internet. De informatie van deze sensoren geeft Schiphol real-time inzichten. Het netwerk is ook aangelegd voor andere organisaties die op Schiphol met IoT aan de slag willen.

Toiletten schoner dankzij real-time klantfeedback

De eerste Internet of Things-toepassing op Schiphol is de mogelijkheid voor de reiziger om real-time feedback te geven over hun ervaring met de toiletten. Met de real-time beoordeling van de reiziger wordt een gedetailleerde analyse gemaakt van hoe de toiletten gebruikt en gewaardeerd worden.

In de maand september kwamen er ruim 550.000 reacties binnen. Op basis van de real-time informatie kunnen schoonmaakbedrijven proactief op verstoringen of vervuiling acteren. De eerste resultaten laten zien dat toiletten schoner zijn en reizigers dit waarderen.

Bob Hofkamp (CWS) over toilettrends: "Beleving moet je niet onderschatten"

Bob Hofkamp (CWS) over toilettrends: "Beleving moet je niet...

Achter het 'kleine kamertje' gaat een hele wereld schuil, vol met innovaties en ontwikkelingen. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, hygiëne, digitalisering en beleving. Want dat zijn op dit moment dé trends die de Nederlandse toiletten domineren, zegt Bob Hofkamp, Head of Marketing en Sales bij CWS.

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Afgelopen 19 december was het Wereldtoiletdag. Een mooi haakje voor Geberit om weer eens de staat van sanitaire voorzieningen aan te slingeren, met name op scholen. Die staat is op bijvoorbeeld Belgische scholen erbarmelijk volgens de producent voor sanitaire producten. En dat heeft impact, zowel op het vlak van schoolresultaten, als op het vlak van sociaal en fysiek welzijn.

Drie openbare toiletgebouwen in Tokyo waar Nederland van kan leren

Drie openbare toiletgebouwen in Tokyo waar Nederland van kan leren

Terwijl openbare toiletten in Japan vanzelfsprekend tot het culturele domein behoren, ontbeert Nederland deze noodzakelijke voorziening op grote schaal. Dit is vooral schrijnend voor vrouwen - toch de helft van de bevolking. Waar gaat het mis? Onveiligheid en stank, gebrekkige budgettering voor onderhoud en een vermeend tekort aan beschikbare openbare ruimte blijken obstakels. Drie architectonisch gerenoveerde toiletgebouwen in Tokyo tonen aan dat deze bezwaren onnodig zijn.

Leroy Ranglek en Joseph Nickisch richten Bamboi op: "Bamboe moet perceptie toiletpapier veranderen"

Leroy Ranglek en Joseph Nickisch richten Bamboi op: "Bamboe moet...

Duurzaam toiletpapier, gemaakt van 100 procent bamboe: Bamboi wil dat dit het 'nieuwe normaal' wordt. Begin dit jaar werd het bedrijf van Leroy Ranglek en Joseph Nickisch uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. "Als je vanuit je basisbehoeftes al de juiste en duurzame keuze maakt, ga je daar in de rest van je leven ook op letten."