Blog Maurice Rutgrink: Wat gebeurt er na corona?

Blog Maurice Rutgrink: Wat gebeurt er na corona?

Het is nu mogelijk prematuur om te schrijven over de periode na corona. Maar ik moest een startpunt voor mijn visie hebben. Volg Service Management op LinkedIn:

Nu corona overal in Europa huishoudt, moeten veel mensen thuis gaan werken. Wat daar uit voortvloeit is het verhaal van deze blog. Bedrijven moesten nu anders denken en lieten mensen thuis werken. Onverwacht gaat dit nu door corona makkelijker dan gedacht omdat mensen thuis (moeten) blijven. De consequenties voortvloeiende uit dit verschijnsel is dat bedrijven mogelijk hun bedrijfshuisvestiging tegen het licht gaan houden.

Voorzieningen worden kleiner

Feitelijk door slim plannen zou je het kantooroppervlak met 30 tot 40 procent kunnen krimpen. Daarbij rekening houdend dat je overal over voldoende vergaderruimte moet beschikken. Dat zou dus betekenen dat de kantinevoorzieningen kleiner kunnen worden, de schoonmaak anders ingericht moet worden, planten verschijnen om de ruimte wat op te vrolijken. De traditionele kantoortuin verdwijnt en vaste plekken, met uitzondering van de receptie bij binnenkomen, gaan verdwijnen.

Zakelijk vastgoed neemt af

Dat houdt dus mijns inziens in dat de vierkante meters aan zakelijk vastgoed de komende jaren moet af gaan nemen. Wat op gaat bloeien is de inrichting van de werkplek thuis. Werkgevers zouden dan bijvoorbeeld complete werkplekken bij de werknemer thuis inrichte  en een deel van de kosten van snel internet vergoeden. Hier ligt dus de komende tijd een nieuwe markt.

Andere vormen van schoonmaak

Maar ook de schoonmaak verandert. Schoonmaken voor of na werktijd gaat verdwijnen omdat werkgevers hun ruimtes 24/7 open kunnen zetten. Dat betekent meer en andere vormen van schoonmaak bieden. Daarin kun je als schoonmaakbedrijf dan ook een multifunctionele dienst gaan aanbieden. Zoals eigenlijk al voorspeld werd twee CAO-rondes geleden en wat hoog op het verlanglijstje van vakbonden staat. Niet alleen schoonmaken, maar ook denken richting hospitality. Schoonmakers worden het visitekaartje van de klant, vangen gasten op, brengen gasten naar de juiste ruimte, serveren koffie en faciliteren het vergaderproces.

Schoonmaak-cao kan het niet meer aan

Dat houdt dan weer in dat de huidige schoonmaak-cao het niet meer aan kan. Cao-partners moeten doorgaan in een facilitair cao zoals SieV dat al eens heeft voorgesteld. Een cao met een vast deel voor de gehele inzet en subdelen op specialisme. Dan moet ook het opleidingspakket worden uitgebreid. Maar hoever ga je dan in het ondersteunen van een facilitair proces. Beveiliging kan nog wel geleverd worden. Maar hoveniersdiensten, ligt voor mij al wat gevoelig. Koeriersdiensten, klus- of onderhoudstaken idem. Mogen we zorgtaken gaan uitvoeren in zieken- of bejaardentehuizen….

Duidelijke grenzen aan dienstverlening

Zijn wij genoodzaakt duidelijke grenzen aan de dienstverlening te gaan stellen? Mag een schoonmaker wel de gast ontvangen, maar bijvoorbeeld niet de telefoon beantwoorden of een e-mail bevestigen zodat de gast weet dat hij of zij welkom is? Allemaal zaken die nu mijn aandacht trekken vanwege de crisis die nu rondwaart. Moeten we trendsetten of trend volgen? Maar bij trendsetten zie ik consequenties in de juridische borging van dienstverlening. En mkb-bedrijven kunnen simpelweg geen eindeloze stoet van bv’s onder een holding  plaatsen om iedere holding te laten werken onder de eigen cao om zodoende verantwoord bezig te zijn.

Wat doen we met die lege kantoorpanden?

Leuk idee, kunt u denken. Maar wat doen we dan met al die lege kantoorpanden? Of wat moet ik met mijn gebouw als ik 30 procent krimp in bezetting? Issues waar mijn idee niet zaligmakend is, maar waar veel mee gedaan kan worden. Stel, een gemeentehuis kan inkrimpen. Dan zou de gemeente blijven zitten met vloeroppervlak wat niet benut wordt maar wat wel in de kosten sfeer blijft. Laat ik nu eens vrijdenken en stellen dat deze gemeente een vleugel herinricht en deze aanbied aan kleine ondernemers. Flexplekken dus. Een ondernemer huurt dan een aantal meters vast of flexibel.

Gemeente als verhuurder

De gemeente zet zich dan in als verhuurder en de brochure ziet er dan mogelijk zo uit: Zoek je een permanent kantoor, flexplek of co-working, virtueel kantoor of alleen een postadres? Het is allemaal mogelijk. Wil je liever eenmalig jouw werkmoment plannen? Zelfs dat kan! Kantoorruimte, coach- of overlegruimte of een flexplek voor co-working is beschikbaar vanaf een halve dag. Maar dit alles is mijn visie.

Maurice Rutgrink, rayonmanager bij Breedweer facilitaire diensten en voorzitter van de branchevereniging Schoonmaken is een Vak (SieV). 


Meer weten over het coronavirus, de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor de schoonmaakbranche? In ons Dossier Coronavirus vind je alle berichten die Service Management heeft gepubliceerd omtrent het coronavirus