De gender-neutrale wc-ruimte is aangelegd in een ongebruikte liftschacht en om de bezoeker wat spektakel te bieden kreeg het toilet een vijf centimeter dikke glazen bodem. De diepte van achttien meter onder je zie je pas als je doortrekt of gebruikmaakt van het fonteintje. Bij gebruik van het toilet laten verschillende lichteffecten de diepe schacht zien die in de kelder eindigt. Er is ook een speciale knop waar bezoekers de verschillende lichteffecten zelf kunnen kiezen. Naar de wc gaan bij BLOU levert zodoende een unieke belevenis op.
Toilet in liftschacht vanwege ruimtegebrek
Tom Leeuwen is hoofd van de Technische Dienst en verantwoordelijk voor zowel idee als de bouw. “Eerst was het zo dat je naar beneden moest om een toilet te vinden, dus daar moest wat op bedacht worden, maar eigenlijk was er geen ruimte. Omdat er in het verleden – met het oog op de toekomst – een tweede liftschacht aangelegd was, leek het ons een goed idee om die nu maar eens te gaan gebruiken. We maakten toilet belplannen en zorgden zelf voor de uitvoering, op de glazen vloer en het frame na waarop de constructie rust; dat werd uitbesteed.”
De Gouden kraan
Juryvoorzitter Michael Bartelet van 123toilet.nl laat weten dat de winnaar in alle opzichten uitblinkt. “Het interieur bestaat uit blauw marmer gecombineerd met een gouden wasbak en nissen met kostbare goud-geëtiketteerde flessen Cristal-champagne van huismerk Louis Roederer. Naast het bijzondere concept is de uitvoering zeer gedetailleerd uitgevoerd met daarnaast oog voor de juiste hygiëne en comfort. Een bezoek aan dit toilet levert een feeërieke en tegelijk adembenemende ervaring op. Met recht de winnaar van de Gouden Kraan”.
The Roofdrop
Het hotel schreef een publiekswedstrijd uit om een passende naam te verzinnen voor deze opvallende toiletruimte. Uit een kleine duizend inzendingen werd tijdens de uitreiking van de Gouden Kraan de naam “The Roofdrop” verkozen als meest passende naam.