Iedereen wil voor zijn werknemers een gezonde en fijne werkomgeving. In de schoonmaakbranche kennen we het belang van een schone werkplek natuurlijk allang. Maar roerige tijden vergroten het bewustzijn van werkgevers en werknemers als het gaat over nut en de noodzaak van een hygiënische werkplek.
Het aanbod desinfectiemiddelen groeit en we halen vaker een doekje over de deurklink. Maar welk effect heeft dit? Is het allemaal schijnveiligheid of bieden we bacteriën en virussen echt het hoofd? Het is een vraag die Mark Mulder van Fusernet ICT Reiniging al langer bezigt: “We stellen heel wat hypotheses maar hoe maken we het effect zichtbaar?”
Mark is ruim 25 jaar actief in de branche, als commercieel directeur van Fusernet is hij partner van grote schoonmaakpartijen die hij ondersteunt met ICT-reinigingsdiensten. Al geruime tijd bouwt hij met een eigen innovatieplatform binnen zijn bedrijf aan nieuwe ontwikkelingen.
Het onzichtbare zichtbaar maken? Dat klinkt als iets wat je nou juist niet wil in de schoonmaakwereld…
“Dat is natuurlijk een eenvoudige denkwijze die direct de kop ingedrukt wordt bij wetenschapsfilosofie les 1. Door iets onzichtbaar te maken wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk ook weg is. We houden ons in de branche nog te vaak vast aan routines en we stellen veel hypotheses, die natuurlijk wel ergens op gestoeld zijn, maar is de uitkomst ook daadwerkelijk zoals wij voorspellen? Het goed om steeds terug naar de basis te gaan in plaats van ontwikkeling op ontwikkeling bouwen zonder tussentijds te meten. En dat laatste is wat ik bedoel. Met het onzichtbare zichtbaar maken doel ik op het effect meten van wat wij reinigen en dit aantoonbaar maken.”
Een professionele gedachte, maar wat levert het jullie op?
“Allereerst levert het ons een andere manier van kijken op en een andere manier van samenwerken. Voortborduren op bestaande ontwikkelingen of ontwikkelingen samenbrengen is natuurlijk niet verkeerd, allesbehalve. Maar voortborduren op aannames kunnen je uiteindelijk op een dwaalspoor brengen. Wij maken tussentijds een pas op de plaats en meten het gestelde effect. We stellen met ons innovatieplatform onszelf ook kritisch de vraag: ‘Wat zegt deze uitkomst en wat kunnen wij ermee en wat betekent dit voor onze afnemers’?”
“De informatie die hieruit volgt geeft ons ook weer mogelijkheden tot andere ontwikkelingen. Dat proces doorlopen wij trouwens niet alleen, we hebben ook geleerd in de afgelopen jaren om partners om ons heen te verzamelen met elk hun eigen expertise.”
Kun je een voorbeeld noemen?
“Ja, natuurlijk. Onlangs ontwikkelde wij een nieuwe trolley voor ICT-reiniging om aan de eisen te voldoen van – een voor ons – nieuwe markt. Dat was ook het moment waarop we in ons innovatieplatform zeiden: dit is ook het moment om next level te gaan. Dat betekent dat als we iets op het hoogste niveau ontwikkelen om een nieuwe markt te betreden dat dat gelijk de standaard wordt binnen ons hele bedrijf – en dat doen we tegenwoordig zo op alle vlakken binnen Fusernet.”
“Aan de hand van onze ATP-metingen zagen we dat het resultaat van OxyDu uitmuntend was. De ATP-meting toont natuurlijk de mate van verontreiniging, aan maar die definieert niet welke bacteriën of virussen worden aangetroffen. Hebben we te maken met miljoenen bacteriën die op een toetsenbord terecht zijn gekomen door achter de computer een sinaasappel te schillen? Of hebben we te maken met bacteriën die we serieuzer moeten nemen?”
“En ook dat spoorde ons aan om ook daar een stap verder in te gaan, we wilden de ‘onzichtbare’ vervuiling zichtbaar maken. Daarom zochten we contact met CHILL (Chemelot Innovation and Learning Labs) uit Geleen dat in hun laboratorium niet alleen het effect van OxyDu aantoonde, we kregen ook inzicht met welke bacteriën we te maken hebben en of deze bacteriën onschuldig zijn of een risico vormen. Dit inzicht willen we onze klanten ook aanbieden, daarom ontwikkelden we een methode om een diepgaande laboratoriumtest uit te voeren bij klanten op locatie. Met deze labtest tonen we aan dat de gereinigde ICT-apparatuur weer op als-nieuwniveau zit. Met deze test ontvangen onze klanten ook een rapportage met daarin het inzicht in de broedplaatsen van vuil en bacteriën.”
Een trolley, een nieuw reinigingsmiddel, een labtest, de ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op…
“Dat klopt, het komt nu ook allemaal mooi samen. Maar dat vereist ook wel het een en ander van ons, bijvoorbeeld het continu uitdagen van onszelf maar ook actief de samenwerking opzoeken met experts. Een van de redenen dat wij met name werken voor schoonmaakbedrijven in plaats van direct voor de eindklant is dat we geloven in de kracht van een kritisch klankbord die veel over de materie weet. Dat vraagt veel energie van ons maar het geeft ons ook heel belangrijke informatie om op topniveau te kunnen spelen en steeds nieuwe stappen te kunnen zetten.”
Om weer een voorbeeld te geven, zo zijn we ook disposables aan het ontwikkelen. CHILL toonde aan dat er geen vervuiling meer zat op toetsenborden nadat wij ze gereinigd hadden met ons middel OxyDu. Ze waren als nieuw, het laboratorium kon geen vervuiling meer aantonen. Maar je krijgt dan ook de vragen: ‘Zodra iemand weer het toetsenbord aanraakt ben je dan weer terug bij af? En wat is dan nog het nut van zo’n reiniging?’ Die vragen waren input voor ons innovatieplatform hoe we het uitmuntende reinigingsniveau kunnen vasthouden. Zo hebben we een onderzoek naar disposables gedaan met OxyDu die we wederom in het lab lieten testen. Deze testen toonden aan dat we met de disposables het opgeleverde niveau kunnen vasthouden. Eigenlijk was het resultaat zo verbluffend dat we de disposables nu aan het doorontwikkelen zijn om de toepassing te verbreden naar werkplekreiniging, een waardevolle aanvulling op de schoonmaak in deze tijd.”
Je vertelde dat alle ontwikkelingen nu samenkomen, maar in hoeverre heeft afgelopen jaar daaraan bijgedragen?
“Allereerst is het mooi dat alle ontwikkelingen nu samenkomen en dat we in deze tijds iets ontzettends waardevols kunnen betekenen voor onze schoonmaakpartners en hun medewerkers en klanten. Dat het nu samenkomt is geen toeval, maar dat heeft niets te maken met de situatie waarin we verkeren. Toen wij de ontwikkelingen inzetten, voorzag niemand een pandemie.”
Ik denk dat je de vraag beter kunt omdraaien. Deze roerige tijd is niet zozeer de aanleiding geweest voor onze ontwikkelingen maar onze visie Partners in Business en de drive om te blijven ontwikkelen wel. Door die houding komt alles samen op een moment dat het hard nodig is. Als je reactief bent hobbel je altijd achter de feiten aan. Dat is ook de reden dat we onze concurrenten niet strak in de gaten houden/ We houden liever de klant in de gaten en gaan met hen het gesprek aan, dat levert je veel meer op. Zo kijken we nu al met hen naar ‘Back 2 Office’: wat zijn de scenario’s, de wensen en eisen en hoe zorgen wat dat we er tijdig op voorbereid zijn als we weer naar kantoor gaan. Als men straks in dezelfde maand een reiniging wil laten uitvoeren, is dat helaas organisatorisch niet haalbaar. Een van die adviezen is om daar nu al over na te denken en actie te ondernemen, zodat iedereen straks een gezonde en fijne werkomgeving heeft als iedereen weer op zijn eigen werkplek aan de slag mag gaan.”
Dit artikel is gesponsord door Fusernet ICT Reiniging.