Terug naar kantoor: medewerkers maken zich zorgen over hygiëne

Terug naar kantoor: medewerkers maken zich zorgen over hygiëne

Na twee jaar gaan we weer naar kantoor. Maar onderzoek onder kantoormedewerkers laat zien dat dat wennen is. Vier op de tien medewerkers geven toe meer geïrriteerd te zijn door hun omgeving nu ze weer vaker op kantoor zijn. En bijna de helft maakt zich zorgen over de hygiëne op kantoor.

Collega’s die hun mond niet bedekken bij het hoesten of niezen, hun handen niet lijken te wassen na een toiletbezoek of gewoon te dichtbij komen. Geen eigen werkplek, kleine vergaderruimtes of zonder overleg ramen openen. Het zijn bronnen van ergernis voor collega’s. En natuurlijk missen we die gemakkelijke kleding.

Rommel en andere irritaties

Maar medewerkers storen zich ook aan de rommel op kantoor. Zo zijn er frustraties over collega’s die vuile vaat en lunchrestjes laten rondslingeren en papieren handdoekjes die op de grond liggen. Maar ook slechte afvalrecycling en papierverspilling scoren op de irritatielijst. Denk aan printjes die niet van de printer worden afgehaald.

Ruim twee derde van de kantoormedewerkers zegt dat hun hele werkdag kan worden verpest door een paar kleine irritaties. Bijna de helft zegt zich echt zorgen te maken over de terugkeer naar kantoor. Gemiddeld mopperen zij elke dag wel een kwartier.

Een woordvoerder van hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity, dat het onderzoek uitvoerde, licht toe: “Er zijn natuurlijk altijd al klachten geweest in de kantooromgeving, maar de pandemie en de verhoogde focus op onze eigen hygiëne en gezondheid heeft het soort gedrag dat we frustrerend vinden veranderd. Voor werkgevers is dit hét moment om maatregelen te nemen. Zo verklein je de kans dat deze negatieve gevoelens de boventoon gaan voeren voor medewerkers na zo lang thuis te hebben gewerkt.”

Ruim een derde van de kantoormedewerkers ziet graag een dagelijkse schoonmaakronde.

Zorgen om hygiëne op kantoor

De hygiëne in de werkomgeving vinden medewerkers op kantoor een punt van zorg. Dit geldt voor bijna de helft van de ondervraagden. Daarom nemen zij nu bijvoorbeeld eigen bestek mee naar het werk (28%). Ook maken zij hun eigen werkplek zelf dagelijks schoon (38%) en nemen zij desinfectiemiddel mee (41%). Een kwart (24%) vermijdt zoveel mogelijk het gebruik van het openbaar vervoer sinds de terugkeer naar de werkplek. Zij gaan liever fietsen of met de auto. En ruim een derde doet niet mee met een gezamenlijk koffiemomentje (36%) en neemt een eigen mok mee voor koffie of thee (33%).

Dagelijkse schoonmaakronde

Maar is daar niets aan te doen? Diverse zaken hebben werknemers al bij hun werkgevers hebben aangegeven. Zoals het de beperkte ruimte tussen bureaus, het afschaffen van plastic wegwerpbekers en het uitzetten van elektrische apparaten. Ruim een derde van de kantoormedewerkers (36%) ziet graag een dagelijkse schoonmaakronde van bureaus.

Maar medewerkers noemen ook gemeenschappelijke ruimtes en genoeg desinfecterende middelen in het hele gebouw (31%). Een vijfde van hen sprak al met het management over de beschikbaarheid van recyclebare artikelen zoals papieren handdoeken en sanitaire producten. Daarnaast vroeg 18 procent naar geschikte recyclingbakken en wil 24 procent dat het klimaat van het gebouw wordt aangepakt.

De woordvoerder van Essity: "Er zijn een heleboel tamelijk bescheiden maatregelen die werkgevers kunnen nemen om van de werkplek een betere ruimte voor medewerkers te maken. Of het nu gaat om het verbeteren van recyclingmogelijkheden, het hygiënischer maken van het kantoor of het inspelen op wensen van werknemers om zich lekkerder te voelen. Met kleine stappen kom je een heel eind.”

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau 72Point in opdracht van het wereldwijde hygiëne en gezondheidsbedrijf Essity. In het onderzoek zijn 1500 Britse kantoormedewerkers ondervraagd naar hun grootste kantoor-irritaties sinds de pandemie. Het onderzoek werd uitgevoerd in oktober/november 2021.

BRON: Arbo-online

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Afgelopen 19 december was het Wereldtoiletdag. Een mooi haakje voor Geberit om weer eens de staat van sanitaire voorzieningen aan te slingeren, met name op scholen. Die staat is op bijvoorbeeld Belgische scholen erbarmelijk volgens de producent voor sanitaire producten. En dat heeft impact, zowel op het vlak van schoolresultaten, als op het vlak van sociaal en fysiek welzijn.

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan besmettings- en infectiegevaar vergroten"

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan...

Het staat ons nog vers in het geheugen: de coronapandemie. Voor de schoonmaakbranche betekende het ineens meer zichtbaarheid en waardering en dat is niet verrassend. Want goede schoonmaak is essentieel voor een gezonde en veilige woon- en werkomgeving. Dat blijkt nu ook uit grootschalig internationaal onderzoek, uitgevoerd door Erasmus+, waarbij vanuit Nederland SVS Opleidingen is aangesloten. Onlangs kwamen geïnteresseerden bij elkaar om zich te laten bijpraten over veilig en effectief schoonmaken in pandemische situaties.

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Een schone werkomgeving draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Een frisse en nette werkplek is aangenaam voor iedereen, maar het kan een uitdaging zijn om deze altijd vlekkeloos te houden, vooral met beperkte tijd of middelen. Tork, onderdeel van Essity, biedt duurzame en efficiënte oplossingen om het schoonmaakproces te vereenvoudigen.

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Het aantal ziekmeldingen is bij het begin van de herfst in september fors gestegen, met name door meer griepachtige klachten. Volgens arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare steeg het aantal ziekmeldingen vorige maand met 67 procent in vergelijking met augustus. Vooral de zorg en het onderwijs zijn uitschieters, aldus de arbodiensten.