Conceptrichtlijn Reiniging en desinfectie van ruimte ligt ter inzage

Conceptrichtlijn Reiniging en desinfectie van ruimte ligt ter inzage

Goed en grondig schoonmaken is in zorginstellingen van groot belang voor de gezondheid van de patiënt, cliënt of bewoner. Als hulpmiddel hiervoor is de richtlijn Reiniging en desinfectie van ruimten opgesteld. Deze richtlijn is recent onder de loep genomen. Het is mogelijk om deze maand deze conceptversie te lezen en om commentaar te geven.

Op initiatief van het Samenwerkingsverband Richtlijnen Infectiepreventie (SRI) is de herziene richtlijn ‘Reiniging en desinfectie van ruimten’ ontwikkeld, die toepasbaar is voor verschillende sectoren. In de richtlijn staat beschreven hoe je ruimten, meubilair en voorwerpen in zorginstellingen die niet vallen onder medische hulpmiddelen optimaal reinigt en desinfecteert.

Randvoorwaarden voor schoonmaken en desinfecteren

Het is belangrijk dat het verwijderen van zichtbaar vuil en onzichtbaar organisch materiaal goed gebeurt, anders kunnen er ziekmakende micro-organismen achterblijven, zich vermeerderen en verspreiden. In de conceptrichtlijn staan dan ook de randvoorwaarden voor het reinigen en voor het desinfecteren van patiëntgebonden ruimten en oppervlakken in zorginstellingen. Ook is er aandacht voor de kwaliteitscontrole van het reiniging- en desinfectieproces.

Doelgroep richtlijn

De richtlijn is bedoeld voor medewerkers die beleid maken op het gebied van infectiepreventie in ziekenhuizen, verpleeghuizen, woonzorgcentra, voorzieningen voor kleinschalig wonen voor ouderen, wijkverpleging en de gehandicaptenzorg. Het is mogelijk om de conceptrichtlijn te lezen en commentaar te geven. Dit kan tot woensdag 31 mei. De ontvangen commentaren worden verwerkt in de definitieve versie van de richtlijn, die wordt gepubliceerd op www.sri-richtlijnen.nl.

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Afgelopen 19 december was het Wereldtoiletdag. Een mooi haakje voor Geberit om weer eens de staat van sanitaire voorzieningen aan te slingeren, met name op scholen. Die staat is op bijvoorbeeld Belgische scholen erbarmelijk volgens de producent voor sanitaire producten. En dat heeft impact, zowel op het vlak van schoolresultaten, als op het vlak van sociaal en fysiek welzijn.

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan besmettings- en infectiegevaar vergroten"

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan...

Het staat ons nog vers in het geheugen: de coronapandemie. Voor de schoonmaakbranche betekende het ineens meer zichtbaarheid en waardering en dat is niet verrassend. Want goede schoonmaak is essentieel voor een gezonde en veilige woon- en werkomgeving. Dat blijkt nu ook uit grootschalig internationaal onderzoek, uitgevoerd door Erasmus+, waarbij vanuit Nederland SVS Opleidingen is aangesloten. Onlangs kwamen geïnteresseerden bij elkaar om zich te laten bijpraten over veilig en effectief schoonmaken in pandemische situaties.

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Een schone werkomgeving draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Een frisse en nette werkplek is aangenaam voor iedereen, maar het kan een uitdaging zijn om deze altijd vlekkeloos te houden, vooral met beperkte tijd of middelen. Tork, onderdeel van Essity, biedt duurzame en efficiënte oplossingen om het schoonmaakproces te vereenvoudigen.

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Het aantal ziekmeldingen is bij het begin van de herfst in september fors gestegen, met name door meer griepachtige klachten. Volgens arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare steeg het aantal ziekmeldingen vorige maand met 67 procent in vergelijking met augustus. Vooral de zorg en het onderwijs zijn uitschieters, aldus de arbodiensten.