Michelle Marshall, juryvoorzitter, over de keuze: “Essity richt zich op de belangrijkste doelstellingen van de klant: de vermindering van CO2-uitstoot, waterverbruik, afval en energieverbruik, en het gebruik van gecertificeerde producten. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten hanteert het bedrijf een levenscyclusanalyse en probeert het de CO2-voetafdruk te verkleinen. Nog belangrijker is dat ze ook klanten helpen hun CO2-voetafdruk te verkleinen."
Milieuvriendelijk en flexibel
"Essity kan al haar claims onderbouwen door middel van onafhankelijke certificering – het bedrijf wordt erkend door veel organisaties", vervolgt Marshall. "Met de technologie die wordt gebruikt voor deze schoonmaakdoek op basis van biologische materialen kan het assortiment worden uitgebreid met producten in verschillende formaten voor nog meer flexibiliteit. Dankzij de samengedrukte verpakking is het product ook gemakkelijker te hanteren - belangrijk voor het schoonmaakpersoneel. En ook aan de milieubelasting van de verpakking is gedacht: het is gemaakt van 100 procent gerecyclede vezels en minimaal 30 procent gerecyclede kunststoffen”.
Categoriewinnaars
Winnaars in de verschillende categorieën zijn respectievelijk Coreless Centre Pull Paper Towel van Alani (Hygiene & Health), Scrubber 50 Pro van Gaussian Robotics (Smart Technologies & Digitalisation), Pu-Pad Light van Arcora (Workforce & Ergonomics) en Tork Biobased Heavy-Duty Cleaning Cloth van Essity (Sustainability & Environment).
De Visitors’ Choice Award 2022 gaat naar BVL 5/1 BP van Kärcher.