Het was een bewogen jaar voor schoonmaakbedrijven. Zo vroegen de continu veranderende coronamaatregelen een enorme mate van flexibiliteit en veerkracht van zowel ondernemers als van schoonmaakmedewerkers. Daarnaast vormde de ongekende krapte op de arbeidsmarkt een grote uitdaging. Schoonmaakbedrijven moesten alles uit de kast halen om medewerkers te boeien en binden, én om de schoonmaaktaken zo efficiënt, leuk en makkelijk mogelijk te maken. En dat terwijl het duurzaamheidsvraagstuk onverminderd hoog op de agenda staat.
Welke gevolgen heeft dit voor de dagelijkse praktijk van schoonmaakbedrijven? Wat gaan we hier in 2022 van merken? Welke schoonmaaktrends kunnen we in 2022 verwachten?
Trends in de schoonmaak 2022
Dat vroegen we aan de experts van onze partners Alpheios, Duofort, Gaussian Robotics en Gom. Hun visies hebben we gebundeld in het gloednieuwe digimagazine Trends in de schoonmaak 2022.
In het digimagazine lees je uitgebreide interviews over thema's als duurzaamheid, digitalisering en ontwikkeling:
- "Duurzaamheid is een doorlopende zoektocht, met vallen en opstaan" (Birgitte Engelen, Alpheios)
- "Polymeren is niet meer van deze tijd" (Peter van der Jagt, Duofort)
- "Robots zijn niet iets van morgen, maar van vandaag" (Peter Kwestro, Gaussian Robotics)
- "Faciliteer de ontwikkelbehoeftes van medewerkers" (Monique Odijk, Gom)