Cyberaanvallen doen zich in meerdere gedaanten voor. Phishing is de meest voorkomende. Van de ondervraagden heeft 66 procent hier weleens mee te maken gehad. Cybercriminelen proberen via e-mails, sms- of Whatsappberichten en telefoontjes mensen te verleiden om een actie uit de voeren die later schadelijk blijkt te zijn.
Toegang tot bedrijfsinformatie of systemen
Een phishing-aanval kan gericht zijn op direct financieel gewin, maar kan ook het startpunt zijn van een grotere aanval. Volgens de X-Force Threat Intelligence Index van het informatietechnologiebedrijf IBM, verkregen cybercriminelen via phishing vorig jaar in 41 procent van de cyberincidenten toegang tot bedrijfsinformatie of systemen. Daarnaast kunnen zulke berichten aansturen op het openen van een downloadlink of bijlage die malware bevat. Dat is kwaadaardige software die bijvoorbeeld systemen kan monitoren voor spionagedoeleinden.
Kunstmatige intelligentie
Cybercriminelen maken ook vaker gebruik van nieuwe innovaties zoals kunstmatige intelligentie. Met behulp van deze intelligentie kunnen zij overtuigende phishing-mails schrijven. Of met een gekloonde stem van een CEO aan de telefoon kunnen zij hun doelwit het laatste zetje geven om geld naar een frauduleuze bankrekening over te maken.
Lees hier het hele rapport van de Abn Amro.