Het schoonmakerbestand vergrijst en meer mensen krijgen we dus niet binnen de komende jaren. We moeten het als schoonmaakbedrijven dus slimmer aanpakken. De schrobzuigrobot kan bijvoorbeeld in een school de gangen pakken, terwijl de schoonmaker zich focust op de lokalen.
Of in een hotel: de schoonmaker neemt de kamers onder handen, terwijl de robot het tapijt op de gang stofzuigt. Nee, dat is geen science fiction, maar kan daadwerkelijk al zo gebeuren. Alhoewel ik me ook besef dat er een prijskaartje van tienduizenden euro’s aan een schoonmaakrobot hangt. Dat is veel geld, maar wellicht word je als schoonmaakbedrijf wel gedwongen zo’n robot in dienst te nemen. Omdat je onvoldoende/geen handjes kunt vinden.
Hip filmpje in de app
Digitale systemen deden hun intrede, waarmee je een ruimte na gedane schoonmaak kon afvinken. Die systemen evolueren zich tot taakplanners voor de schoonmakers, waarbij hij of zij in zijn eigen taal ook een instructie krijgt. Vaak gevolgd door een hip filmpje in de app. Nieuwe tak van sport – en waar ik erg van opkeek – is het toevoegen van kunstmatige intelligentie aan zo’n app. Daarbij bekijkt het programma op basis van zes foto’s van een hotelkamer niet alleen of het dekbed goed ligt, maar ziet de app ook de vlekken in de kamer. Natuurlijk zegt dat niets over of zo’n kamer bacteriologisch schoon is. Maar je kunt het mijns inziens wel inzetten als hulpmiddel. Zeker in een omgeving die, als deze is aangepakt, standaard hetzelfde zou moeten zijn.
Leren uit schoolboeken of in een klasje is maar saai. Gamification maakt leren met spelletjes leuk.
Speel een spelletje
Nog een vinding… Leren uit schoolboeken of in een klasje is maar saai. Gamification zoals toegepast door schoonmaakbedrijf Blinck en Bedrijfshelden maakt leren met spelletjes leuk. Aan de roulettetafel (natuurlijk niet met echt geld) leren schoonmakers daarbij bijvoorbeeld over gastvrijheid. Ook dat scharen we onder innovatie. Zo zijn er talloze voorbeelden van schoonmaakbedrijven, groothandels en toeleveranciers die weer met iets nieuws komen. Vaak op weg in hun ontwikkeling in thema’s als duurzaamheid en digitalisering.
Daarmee kom ik tot mijn slotsom: wie nu nog zegt dat de schoonmaakbranche niet innovatief is, kan ik moeilijk nog geloven. Die persoon heeft onder een steen gelegen, zeker de afgelopen tien jaar.