Hun antwoord op deze vraag luidde verder: “De Liberty SC50 van Nilfisk stelt de gebruiker in staat om zich te richten op taken waarbij de inzet van de menselijke factor de grootste toegevoegde waarde heeft. Kortom de Liberty SC50 functioneert als een assistent van de schoonmaakprofessional.”
“Een robot kan niet in zijn eentje schoonmaken”
Ook robotfabrikanten Diversey en Adlatus beantwoordden deze (en nog twee andere) vraag van Service Management. Diversey zei toen: “Een robot kan een locatie niet in zijn eentje schoonmaken, maar is wel perfect voor het zware en repeterende werk. Een
schoonmaakrobot biedt een schoonmaker de gelegenheid om zijn meerwaarde te bieden door bijvoorbeeld bij te dragen aan de gastvrijheid en dienstverlening, te werken aan randjes en hoekjes die wat extra aandacht kunnen gebruiken of door het sanitair tot in de puntjes te verzorgen. Juist de combinatie van mens en machine is essentieel in het efficiënt en effectief bereiken van een schoon resultaat. Zet mensen in voor de vakkennis, service verlening en human touch. En gebruik de kracht van de robot voor het repeterende, saaie, zware werk!”
“De robot zal gezien worden als een echt collega”
Adlatus stelde: “Dit vinden wij een heel belangrijk onderwerp, vooral met het oog op de ontwikkeling van de nieuwe generatie robots. Schoonmaakrobots moeten net zo ‘gewoon’ worden als de wasmachine die iedereen thuis heeft staan. Nu zijn er nog mensen die proberen robots te vermijden en er het liefst met een grote bocht omheen lopen. Maar de robots moeten intuïtief gebruikt worden, alsof het autonome medewerkers zijn en ze moeten worden geaccepteerd als een welkome oplossing. Adlatus heeft een mensgericht systeem ontwikkelt, Teams 2020, dat de samenwerking tussen mens en robot ondersteunt. Dit softwaresysteem heeft tijdens de Duitse schoonmaakvakbeurs CMS de Purus Innovation Award gewonnen. In de nabije toekomst zal de robot steeds meer worden gezien als een echte collega.”
LEES OOK:
Schoonmaakrobots: na schrobben ook vegen en stofzuigen
De robotmachine als helpende hand
Drie vragen aan drie robotfabrikanten: “De combinatie mens en machine is essentieel”