Zodra een verpakking niet meer nodig is, wordt een deel ervan gerecycled en een deel belandt op stortplaatsen. Ondanks de mogelijke milieu- en financiële voordelen bij het verminderen van overmatige verpakking, blijven nog veel producten oververpakt. Sokolova, verbonden aan faculteit Economie en Management van Tilburg University, onderzocht hoe consumenten reageren op oververpakkingen waarbij onnodig papier wordt toegevoegd aan plastic. Uit het onderzoek blijkt dat plastic en papieren verpakkingen als milieuvriendelijker beoordeeld worden dan identieke plastic verpakkingen zonder papier. ‘’Gedreven door het idee een milieuvriendelijke keuze maken, zijn consumenten bereid meer te betalen voor oververpakte producten en zijn ze eerder geneigd deze te kiezen,’’ legt Sokolova uit.
Sticker ‘minimale verpakking’
In een van de onderzoeken is een test gedaan waarin deelnemers voor verschillende opties verpakkingen konden kiezen. De eerste groep kon kiezen tussen mueslirepen verpakt in plastic en papier of in alleen plastic. De tweede groep kon kiezen tussen repen verpakt in plastic en papier of alleen plastic met een sticker waarop de tekst ‘minimale verpakking’ was geplakt. In de eerste groep waren mensen gemiddeld meer geneigd om de plastic en papieren mueslireep te kiezen. Zodra de sticker ‘minimale verpakking’ wordt toegevoegd aan de plastic verpakking, verandert de voorkeur. ‘’De bredere les die we uit dit onderzoek kunnen trekken, is dat objectieve duurzaamheid en de perceptie van duurzaamheid niet altijd met elkaar overeenkomen,’’ verklaart Sokolova. ‘’Als we een duurzamere keuze moeten maken, moeten we eerst nagaan of wel duidelijk is wat een duurzame keuze eigenlijk is.’’