"De afgelopen jaren bijvoorbeeld, zagen we tal van innovaties met betrekking tot vloeronderhoud voorbij komen. Voor wie er niet mee bekend is: om te voorkomen dat de kostbare vloeren van scholen en zorginstellingen snel slijten en vervangen moeten worden, krijgen de meesten elk jaar een nieuwe laag polymeer. Dat is een intensieve klus. Alle ruimtes moeten leeg worden gemaakt. De oude laag polymeer moet worden verwijderd voordat er een nieuwe laag kan worden aangebracht. En vaak moet dat vanwege de vakanties in de zomer gebeuren, juist als de temperatuur op z’n hoogst is."
Polymeren met uv-licht
Het is dus niet zo vreemd dat er in vloeronderhoudland veel interesse was voor polymeren met uv-licht. Ideaal, want de broodnodige beschermlaag wordt er sterker van. Het kost vijf keer zoveel, maar daarvoor krijg je volgens de brochure wel wat: dankzij deze methode hoef je maar eens in de vijf jaar de polymeer te strippen en opnieuw aan te brengen. Vijf keer minder werk, vijf keer minder afval."
Dure grap
"Tenminste... In de praktijk valt deze belofte vies tegen. Vooral in een omgeving waar mensen veel zand naar binnenlopen, zoals bijvoorbeeld een school, blijkt deze nieuwe methode ook maar twee jaar mee te gaan. En dan is het een dure grap. Het verbaast me niks dat de eerste claims al zijn ingediend."
Zand sloopt zelfs graniet
"Wat me wel verbaast: dit is niet de eerste keer dat iedereen achter een innovatie aanloopt die niet waarmaakt wat wordt beloofd. Waarom is deze methode niet goed getest voordat het op de markt komt? Waarom geloven we zo in een belofte die niet waar gemaakt kan worden? Wie zich een beetje verdiept in de werkzaamheden en de problemen die je op de vloer tegenkomt, weet dat het zand dat mensen binnenlopen de grote boosdoener is. Zand sloopt zelfs graniet, dus ook een met uv-licht gepolymeerde vloer."
Oude oplossing
Ik ben een groot voorstander van innoveren. Maar laten we met z’n allen wel goed kijken of een innovatie ons ook echt vooruit helpt, of het echt een duurzame oplossing is. En laten we ons vooral niet blind staren op een innovatie die zich nog niet heeft bewezen. Want daardoor zien we een andere oplossing, eentje die zich in het verleden wel heeft bewezen, over het hoofd. In dit geval heet die: vaker schoonmaken. Niet zo sexy, maar wel heel effectief. En minstens zo duurzaam."