1,5 meter afstand weer verplicht vanaf 24 november
Vanaf woensdag 24 november is het houden van 1,5 meter afstand tot elkaar weer verplicht. De 1,5 meter was al een dringend advies, maar is door het kabinet nu omgezet in een verplichting.
Vanaf woensdag 24 november is het houden van 1,5 meter afstand tot elkaar weer verplicht. De 1,5 meter was al een dringend advies, maar is door het kabinet nu omgezet in een verplichting.
Op de persconferentie van het kabinet vanavond wordt verwacht dat premier Rutte het thuiswerkadvies van 25 september weer gaat aanscherpen. Hier een overzicht van de maatregelen die naar verluidt worden aangekondigd.
We willen ontmoeten. Maar ook geconcentreerd kunnen werken. En vergaderen. De werkdag wordt tegenwoordig verschillend ingevuld en het kantoor moet op dit zogenoemde activiteitgericht werken worden aangepast. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. "De nazorg is minstens zo belangrijk."
Ondanks een liftcapaciteit die niet berekend is op de anderhalvemeter maatregel, lijkt huurder IT-bedrijf Motion10 nog tevreden met hun kantoorruimte op de 42e verdieping van het iconische kantoorpand. Het bedrijf verlengde haar lopende huurovereenkomst van ruim 1.150 m2 kantoorruimte in de East Tower.
Het blijft deze zomer nog rustig op de kantoren. Zeker nu het thuiswerkadvies toch weer van kracht is. Veel organisaties hebben wel een opstartplan opgesteld, daarbij wordt vaak uitgegaan van thuiswerken tot na de zomer.
Achttien uur per week. Dat is het gemiddeld aantal uren dat een kantoormedewerker weer terug wil naar de vroegere werkplek, als corona voorbij is. Het was een van de resultaten uit een TNO-onderzoek dat tijdens een webinar van Gom Offices aan de orde kwam. Conclusie: bedrijven weten nog niet waar ze aan toe zijn.
Het advies 'Werk thuis, tenzij het niet anders kan' is veranderd. Werknemers die thuis werkten, mogen in overleg met hun werkgever nu maximaal de helft van hun tijd ook op kantoor werken. Op kantoor geldt nog wel altijd de anderhalvemeterregel, ook in de lift of de kantine. Zolang er anderhalve meter afstand gehouden kan worden, zijn mondkapjes niet verplicht.
Burgemeesters krijgen binnenkort de wettelijke bevoegdheid om een kantoor tijdelijk te sluiten bij een corona-uitbraak.
Veel grote bedrijven zijn van plan om het na de coronacrisis met minder kantoorruimte te doen. Dat blijkt uit een rondgang van Nieuwsuur langs 25 van de grootste werkgevers van Nederland. Door meer thuiswerken verwacht ruim de helft van de bedrijven minder kantoorruimte nodig te hebben.
Plexiglas tussen werkplekken, bestikkering met eenrichtingsverkeer. Het zijn essentiële aanpassingen om een kantoor coronaproof te maken. Maar dat is niet gratis.
Social distancing op de werkvloer gaat vaak goed, namelijk in 87% van de gevallen. De resterende 13% van de gevallen waarin de afstand niet of niet goed wordt nageleefd is in de meeste gevallen in de omgeving van bureauwerkplekken.
Ventileren is belangrijk om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Naast 'anderhalvemeter afstand houden' en 'handen wassen' is ventileren een belangrijke extra stap in 'terug naar kantoor'. Slimme gebouwen met de juiste sensoring zijn hierbij in het voordeel.
Door de coronacrisis is de anderhalvemetersamenleving inmiddels 'het nieuwe normaal'. Ook voor bedrijven brengt dit de nodige uitdagingen met zich mee. Want hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat medewerkers de regel om anderhalve meter afstand van elkaar te houden naleven?
In navolging op Facto onderzocht ook PW., het platform voor HR-professionals, welke effecten het coronavirus op de werkomgeving heeft. We vergeleken de resultaten om te kijken of facility en HR professionals dezelfde verwachtingen omtrent de toekomstige werkomgeving hebben.
De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat thuiswerken een goede optie is voor kantoorwerk. Ook bedrijven zien dat medewerkers productief doorwerken, dankzij technologie blijven we met elkaar verbonden en veel mensen kunnen privé en zakelijk efficiënt combineren vanuit huis.
Wie mag wanneer op kantoor komen, en waar? Het is een zeer relevante en veelgestelde vraag in de 1,5 meter-samenleving. Mapiq heeft daarom Mapiq's Office Shifts ontwikkeld, een tool waarmee grote organisaties werknemers veilig weer aan het werk helpen.
De COVID 19 crisis heeft grote uitdagingen gecreëerd voor elk deel van de samenleving. Kantoren over de hele wereld sloten de deuren en medewerkers moesten vanuit huis aan het werk. Nu de beperkende maatregelen worden versoepeld zijn veel facility professionals op zoek naar oplossingen voor de werkplek.
Nu veel kantoren langzaamaan de deuren weer openen, is het zaak de kans op besmetting van de werknemers zo klein mogelijk te houden. Hoe maak je (flex)werkplekken minder besmettelijk? Een speciale papieren bureaulegger biedt uitkomst.
Afgelopen januari ben ik gestart met een nieuwe uitdaging in mijn carrière. Na jaren een adviserende functie gehad te hebben, had ik behoefte aan iets anders. Om een lang verhaal kort te maken: ik werk nu 6 maanden als zzp'er bij een universiteit als manager van een afdeling die zich bezig houdt met strategisch portfoliomanagement.
De afgelopen periode heeft een groot deel van Nederland ontdekt wat het is om een groot deel van de tijd thuis te werken. Onvoorbereid maar met goede moed hebben medewerkers, maar ook bedrijven en organisaties, in rap tempo ontdekt wat wel werkt, wat niet werkt of wat zou kunnen werken na enige aanpassing. Spreiden We
Kantoren worden in de nabije toekomst kleiner. Bijna een op de drie facility managers denkt over niet al te lange tijd met 25% minder vloeroppervlakte uit te kunnen.
Nu de coronacrisis ons in een anderhalvemeter samenleving heeft gebracht moeten ook kantoren aan deze richtlijnen voldoen. Dit roept veel vragen op. Hoe richten we een anderhalvemeter kantoor in, wat zijn de risico's en hoe kunnen we die risico's beperken?
<p><strong>Nu de overheid van alle sectoren in Nederland vraagt om een plan op te stellen voor de anderhalvemeter economie, wordt ook het anderhalvemeter kantoor de nieuwe realiteit. Maar werkt dat? En zo ja, hoe dan? </strong></p>
Krijg als afdeling onbeperkt toegang tot facto.nl
Krijg samen met jouw collega's onbeperkt toegang tot alle artikelen en Facto Magazine. Weet wat er speelt op het gebied van facility en facilitaire inkoop.
De rol van facility management verandert. Was die in het verleden hoofdzakelijk ondersteunend, ze wordt meer en meer leidend. Laat u inspireren door de visionaire blik van zeven facilitaire koplopers.