"Schoonmaak is cruciaal om uit coronacrisis te komen" (Remko Stolk bij BNR)

"Schoonmaak is cruciaal om uit coronacrisis te komen" (Remko Stolk bij BNR)

Remko Stolk, commercieel directeur bij Asito, sprak op 13 juli met BNR over het effect van de coronacrisis op de schoonmaakbranche. Hij vertelt onder andere over de toegenomen vraag vanuit ziekenhuizen en het MKB en over de inzet van robots.Volg Service Management op LinkedIn:

Desgevraagd legt Stolk uit dat er een kans ligt nu er, naast ziekenhuizen, ook vanuit andere partijen vraag ontstaat naar desinfectie. “Dat betekent daadwerkelijk dat daar ook nieuwe kansen liggen.” Afgelopen periode heeft Asito via een platform voor MKB’ers ook toolkits uitgeleverd specifiek ingericht op de coronacrisis.

>> Lees ook: Wat te doen bij coronaschoonmaak? OSB stelt 3 protocollen beschikbaar

Schoonmaak is een vak, bij verscherping van de schoonmaakregels moeten wij onze mensen opleiden

Aangescherpte protocollen

Nu vanwege de coronacrisis procedures en protocollen zijn aangescherpt is het belangrijk dat alle schoonmakers op de hoogte zijn van deze regels. Stolk vertelt dat dit moeilijk is, maar dat zij, net als de hele branche, eigen opleidingsfaciliteiten heeft. “Schoonmaak is een vak, dat betekent dat op het moment dat er een verscherping is van de schoonmaakregels, of dat nou in een ziekenhuis is of verscherpte regels ten aanzien van de activiteiten in een kantooromgeving, dat wij onze mensen moeten opleiden.” Als voorbeeld van een grote verandering in de schoonmaak noemt Stolk het houden van anderhalvemeter afstand en het dragen van beschermende kleding in een zorgomgeving.

“Robots kunnen een bijdrage leveren”

Op de vraag of de crisis zal leiden tot het inzetten van meer robots geeft Stolk aan dat dit al regelmatig gebeurt, bijvoorbeeld voor grote ruimtes die eenvoudig schoongemaakt kunnen worden. “Maar”, zegt hij, “ik blijf altijd zeggen, dat blijft hand in hand gaan met ook een menselijke factor.” Hij verwacht dat robots een bijdrage kunnen leveren, maar dat het niet al het werk van schoonmakers over zal kunnen nemen.

>> Lees ook: Schoonmaakinnovaties door de jaren heen: van slimme poetsdoek naar zelflerende robots

Voorlichting, overredingskracht en opleiding nodig

Stolk complimenteert de schoonmaakbranche over de inzet tijdens de coronacrisis. Door de risico’s is er veel voorlichting, overredingskracht en opleiding is nodig. Zij hebben medewerkers die normaal bijvoorbeeld stations schoonmaken gevraagd nu collega’s in ziekenhuizen te helpen en zagen dat veel medewerkers hiertoe bereid waren. “Er kwamen heel veel mensen en dan merk je dus dat al deze mensen ook zien dat schoonmaak cruciaal is om uit deze coronacrsis te komen.”

Luister het radiofragment hier terug >>

Vlnr: Josette Dolhain, Inge de Jongh, Ozgur Yazar, Jonne de Kok, Adriaan Belonje, Joris Bosma, Guido Ubaghs, Peter Hamers, Niek Meertens, Catharien Kerkman, Bianca Mulkens, Dyonne Frissen.

Universiteit Maastricht en Asito gaan nieuw partnerschap aan

Schoonmaakdienstverlener Asito is de komende jaren de nieuwe schoonmaakpartner van Universiteit Maastricht (UM), waarbij beide partijen inzetten op een gelijkwaardig partnerschap. De nieuwe partners gaan gezamenlijk streven naar het oplossen van uitdagingen en het verbeteren van de schoonmaakervaring op de universiteit en de campus. Daarin staan wederzijds vertrouwen, innovatie en samenwerking centraal.

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om...

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

Asito organiseert weer jaarlijkse evenement Asito samen eten

Asito organiseert weer jaarlijkse evenement Asito samen eten

Van 7 t/m 11 oktober organiseert schoonmaakbedrijf Asito het jaarlijkse evenement Asito samen eten. Gedurende deze week komen collega's, klanten en andere betrokkenen op bijna zestig locaties door heel Nederland samen om te eten en elkaars cultuur te ontdekken.

Asito nieuwe schoonmaakpartner van Prinses Máxima Centrum

Asito nieuwe schoonmaakpartner van Prinses Máxima Centrum

Asito is de komende jaren de nieuwe schoonmaakpartner van het Prinses Máxima Centrum in Utrecht. De samenwerking tussen de nieuwe partners gaat vanaf 1 oktober 2024 officieel van start.