Het Prinses Máxima Centrum is op het gebied van kinderoncologie hét expertisecentrum van Nederland. Een plek met een missie: ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven. “De samenwerking met het Prinses Máxima Centrum is er eentje waar we bijzonder trots op zijn. Vanaf dag één was er al een duidelijke klik”, vertelt Glenn Timmer, Manager Sales bij Asito. “Tijdens gesprekken met het Máxima bleek vrij snel dat we dezelfde waarden delen. Allebei staan we voor het samen doen. We zien onze dienstverlening als een partnerschap, waarin we beiden verantwoordelijk zijn voor het succes van onze samenwerking.”
Diensten op maat
Claudia Alflen, manager facilitair bedrijf bij het Máxima, benadrukt: “We hebben bewust geen aanbesteding gehouden, waaruit je op papier de partner zou kunnen kiezen. De organisatiecultuur van Asito sluit goed aan op die van het Máxima. Men heeft goed geluisterd naar onze behoeften en bieden op maat de diensten aan. Ook onze referentiebezoeken hebben geleid tot het vertrouwen dat we een goed partnerschap hebben.”
Transparantie en vertrouwen
Asito en het Prinses Máxima Centrum werken toe naar een langdurig partnerschap. Daarvoor is een helder partnerplan opgesteld. In fases wordt gewerkt aan een samenwerking waarin transparantie en vertrouwen centraal staan. Emmie Bongartz, teamleider services van het Prinses Máxima Centrum: “De slogan ‘Getting to we’ laat zien dat Asito de samenwerking wil vormgeven vanuit een gelijkwaardig partnerschap. De samenwerking wordt gebaseerd op principes als loyaliteit, eerlijkheid en integriteit. Principes die aansluiten bij de visie op samenwerken die ook wij hanteren. Ze geven ons het vertrouwen dat we samen toewerken naar dienstverlening waarmee we binnen het Prinses Máxima Centrum het verschil kunnen maken voor kinderen en ouders, maar ook voor medewerkers.”
Open boekhouding
Een stap in deze richting is het hanteren van een open boekhouding. Dit betekent dat Asito het Prinses Máxima Centrum toegang geeft tot de cijfers. Timmer licht toe: “Asito rekent een eerlijke en marktconforme prijs, zonder geheimen. Daarom zijn we open over onze kosten en verdiensten bij het Máxima.” Door transparantie te bieden is voor beide partijen inzichtelijk waar de gemaakte kosten naartoe gaan. Alflen vertelt: ”We zijn doelgericht op zoek gegaan naar een andere contractvorm, waar de juiste prikkel vanuit gaat om de beste kwaliteit te leveren en waarbij je samen bepaalt wat efficiënter kan of waar extra accenten in de dienstverlening worden gelegd, dat recht doet aan de verschillende behoefte van afdelingen.”
De juiste mensen op de juiste plek
Door middel van het Kracht coaching- en opleidingsprogramma zorgt Asito dat de juiste mensen op de juiste plek werken. Timmer: “We kijken naar persoonlijke kwaliteiten en ambities van onze collega’s. Vervolgens doorloopt iedereen het Krachtprogramma. We zorgen dat collega’s die op plekken werken waar veel patiënten en bezoekers zijn, de kernwaarden van het Prinses Máxima Centrum omarmen. Zij krijgen bijvoorbeeld een aanvullend programma met trainingen in empathie en gastvrijheid. Voor de groep collega’s op afdelingen met wat minder menselijk contact, zijn de trainingen meer gericht op geruisloos, foutloos en efficiënt werken."
Aandacht voor kwaliteit
Wat deze samenwerking speciaal maakt, is dat naast een leidinggevende voor het schoonmaakteam, ook een objectleider voor kwaliteit en opleiding wordt aangesteld. Naast de reguliere kwaliteitscontroles, zorgt deze medewerker dat de manier van schoonmaken correct gebeurt. Timmer vertelt: “Deze objectleider focust zich volledig op de kwaliteit en beleving van de schoonmaak. Zij loopt mee met de schoonmakers en traint ze om op de juiste manier te reinigen. Op deze manier blijven we scherp op de kwaliteit en ondersteunen we onze collega’s, zodat ze hun werk zo goed mogelijk kunnen doen.”
Goede voorbereiding
Voordat de schoonmaak van Asito echt van start gaat, zijn de voorbereidingen al in volle gang. “Sinds het moment van de gunning is onze objectleider Sandra al twee dagen per week bij het Prinses Máxima Centrum aanwezig. Zij is samen met projectleider Krista en klantmanager Patrick bezig om alles alvast te organiseren, kennis te maken met de mensen en om het pand te leren kennen. Op die manier verloopt de start straks zo soepel mogelijk”, vertelt Timmer. Patrick: “Met grote trots en enthousiasme vieren we onze samenwerking met het Prinses Máxima Centrum. Samen, in een omgeving vol inspiratie en vertrouwen, streven we naar het leveren van een uitzonderlijke en complexe schoonmaakdienstverlening. Samen maken we elke dag het verschil.”