Aanvullende facilitaire diensten zijn vooral een wapen van lokaal of regionaal werkende schoonmaakdienstverleners. Veelal door directe en informele contacten nemen ze ondernemers zaken als klein technisch onderhoud, catering en groenvoorziening uit handen. Van schoonmaak naar meer. Bijvoorbeeld door Branderhorst in Soest.
Door: Dick van Zomeren
Gerbert Branderhorst (52) zegt al ‘zijn hele leven’ actief te zijn in de schoonmaak, waarvan dertig jaar als ondernemer. Daar is een leerproces aan voorafgegaan en niet alleen in praktische zin, de uitvoering van het werk. “Ik heb op het gebied van relativering wel een slag moeten maken. Vooral moeten leren dat niet elke medewerker de gedrevenheid van de ondernemer zelf heeft, dus het permanente streven naar perfectie en het altijd maar doorgaan tot het echt klaar is. Ongeachte of het laat kan worden. Dat je als werknemer eerder een grens trekt is begrijpelijk. Maar het kenmerk van een ondernemer is gedrevenheid en je moet leren dat je die niet één op één op iedereen kunt overbrengen.”
Ik heb moeten leren dat niet elke medewerker de gedrevenheid van de ondernemer zelf heeft
Nooit meer personeel in dienst nemen
Die leerschool begon vier jaar nadat hij als 18-jarige na zijn schooltijd als uitvoerende schoonmaker en glazenwasser in dienst trad bij Perfect te Hilversum, het bedrijf van zijn schoonvader. “Gewoon de hele week erop uit met een bedrijfsauto vol spullen en een werkbriefje. Dat was in 1986. Maar drie jaar later wilde ik wel wat anders en werd voor schoonmaakbedrijf Argo uit Enkhuizen in hun vestiging te Hilversum uitvoerend filiaalleider.”
“Argo ging helaas failliet, waarop de curator me vroeg of ik niet als schoonmaakondernemer een paar panden kon overnemen. Dat leek me wel wat en dat werd in 1990 de start van een eigen schoonmaakbedrijf, BioClean in Loosdrecht. Ik pakte dat heel serieus aan en ging dus de SVS-opleidingen midden en hoger kader doen. Dat liep goed totdat ik het leiden van personeel zat werd, vooral omdat er bij waren die alles beter wisten. Aan één van hen verkocht ik eind jaren negentig BioClean en besloot in m’n eentje verder te gaan met alleen specialistische schoonmaak én met het voornemen nooit meer personeel in dienst te nemen.”
[Tekst gaat verder onder de afbeelding]
Een ton per jaar vanaf de start
Dat voornemen kon kort na de eeuwwisseling meteen weer de kast in door de start van de eenmanszaak Branderhorst Cleaning & Service Vof, voor glas-, vloer- en gevelonderhoud, met kantoor aan huis in Loosdrecht. Branderhorst: “Bij de start zette ik al meteen een ton per jaar om, maar met een marge die beter was dan nu het geval is. Na vijftien jaar zelf alles tillen en sjouwen kreeg ik echter teveel fysieke klachten en omdat ik ook vraag kreeg naar klassieke schoonmaak, moest ik toch al snel weer personeel aannemen.”
In 2012 werd de Vof omgezet naar een BV en verhuisde de onderneming vijf jaar later naar het bedrijvenpark Soester Gracht in Soest, waar Branderhorst en zijn medewerkers kunnen beschikken over een modern eigen bedrijfspand van 500 vierkante meter.
Zo’n honderd medewerkers in dienst
Branderhorst Facilitaire Diensten biedt werk aan circa honderd personen, waarvan er twintig een fulltime functie invullen. De dienstverlening is verdeeld in vier segmenten: klassiek schoonmaakwerk, specialistische reiniging, groenvoorziening en catering. Het managementteam telt, afgezien van de directeur-eigenaar, vijf personen. Eén van hen is verantwoordelijk voor de planning en de specialistische reiniging, een andere medewerker doet financiën en HR, er is een medewerker sales en twee rayonmanagers voor zowel klassiek schoonmaakonderhoud als catering en groenvoorzieningen.
De klant één aanspreekpunt bieden voor dagelijkse schoonmaak, catering en tuin- en/of terreinonderhoud resulteert in snel schakelen
Vanwaar de combinatie klassieke schoonmaak en catering c.q. groen? Branderhorst: “Om de klant één aanspreekpunt te bieden voor de dagelijkse schoonmaak en catering en tuin- en/of terreinonderhoud. Dat resulteert in snel schakelen.”
Opmerkelijk veel werk voor particulieren
Het bedrijf doet opmerkelijk veel werk voor particulieren. Dat levert twintig procent bij aan de omzet en bestaat onder meer uit het reinigen van gevels en daken, zonwering, groenonderhoud en het schoonmaken van zonnepanelen. De zakelijk opdrachtgevers bestaan uit beheerders van kantoren, VVE’s, zes onderwijsinstellingen, een vakantiepark, een klein ziekenhuis en een aantal, klinieken plus een grote opdrachtgever in de sector retail.
Branderhorst over die laatste en de grootste klant: “Groot én veeleisend. Daar werken we al acht jaar voor en omdat het een keten is, opereren we als regionaal bedrijf meteen landelijk. Ze hebben namelijk distributiecentra in Friesland, Limburg, Brabant en de Randstad. Omdat we daar herkenbaar rondrijden, levert dat incidenteel ook buiten deze regio nu en dan werk op.” Met deze regio bedoelt hij het gebied ten oosten van Amsterdam, grofweg tussen Weesp en Barneveld, met name het Gooi.
Constante groei
In 2017 bedroeg de omzet bijna 1,5 miljoen euro. Die steeg in 2018 met circa 7% en vorig jaar noteerde het bedrijf een omzet van 2,2 miljoen euro. Over de omzetontwikkeling: “Dat groeien gaat door want we zitten alweer in de plus, hoewel het coronavirus onvermijdelijk tot een zekere afvlakking zal zorgen. Wat het schoonmaken betreft komt de groei vooral van de zakelijke markt, hoewel we recentelijk in die sector ook met groen goed scoorden. Dat viel op omdat de sectoren groen en catering, die we sinds twee jaar in het dienstenpakket hebben, een tamelijk constante bijdrage leverden. Die diensten introduceerden we toen als een soort verkenning en dat ziet er goed uit. Als corona achter de rug is, willen we dat volgend jaar uitbouwen.”
Werk kwam gewoon aanwaaien
Van actieve verkoop rond schoonmaakdiensten is sinds begin 2018 sprake. “Tot dan waren we tamelijk passief en gekscherend gezegd kwam het werk ons gewoon aanwaaien. Afgezien van ontmoetingen bij de ondernemersvereniging ben ik niet zo’n man van borrels en netwerken. Maar we hebben nu een heel enthousiaste verkoper c.q. accountmanager die de gunfactor heeft en op zoek gaat. Dat heeft zeker werk opgeleverd. Bijvoorbeeld wat betreft reiniging van zonnepanelen op stallen in de agrarische sector. Kijk maar eens hoeveel stof zich daarop vastzet.”
Europese aanbestedingen laten we graag over aan de grote collega’s. Die hebben daar de mankracht en de tijd voor
Voor Europese aanbestedingen heeft Branderhorst geen interesse. “Dat laten we graag over aan de grote collega’s. Die hebben daar de mankracht en de tijd voor. Wij zijn te klein voor dat soort projecten en externe begeleiding kost alleen maar bakken met geld, zonder dat er een opbrengst vaststaat.”
Als MKB’er trouw aan OSB
Een aantal jaren geleden ontstond SieV – Schoonmaken is een Vak – een afsplitsing van de gevestigde Ondernemersorganisatie Schoonmaak en Bedrijfsdiensten, of wel OSB. Niet weinig met Branderhorst BV vergelijkbare ondernemingen staken over van OSB naar SIEV, maar Gerbert Branderhorst bleef de volgend jaar veertig-jaar-bestaande OSB trouw. Waarom?
“Wij zij al acht jaar heel bewust aangesloten bij deze club omdat ze het heel goed doen. Ze zijn heel toegankelijk, ook voor ons MKB’ers en hebben een professionele uitstraling. Kijk maar eens hoe goed ze publicitair inspeelden op de corona-uitbraak. Wij voelen ons thuis bij OSB en vinden dat de grote bedrijven bij bijeenkomsten voor ons als kleine ondernemers heel bereikbaar zijn. Onze kleinere opdrachtgevers vragen nooit of we ergens bij zijn aangesloten, maar gevestigde en grote ondernemingen stellen dat wel op prijs omdat zij bij een conflict een grote en bekende werkgeversclub kunnen raadplegen. En in dat verband ben ik ook heel blij dat Jacco Vonhof als directeur van schoonmaakbedrijf Novon in Zwolle – en ex-bestuurslid van OSB – nu ook nog eens voorzitter van MKB Nederland is.”
Afbreukrisico van een spilfunctie
Gerbert Branderhorst is tweemaal een eenmanszaak begonnen en moest al eens terugschakelen door fysieke tegenslag. Houdt het afbreukrisico van een spilfunctie hem nog wel eens bezig? “Eigenlijk niet. Als ik uitval, gaat alles hier voorlopig gewoon door. Ik heb geen exclusieve taak in het managementteam. Alles doen we samen en in overleg. Ik geef alleen groen licht voor gezamenlijk genomen beslissingen en ben er primair voor het beleid. Niet om alles voortdurend draaiende te houden.”
Innoveren en verbreden in de toekomst
Wat wil hij nog bereiken met zijn bedrijf? “Voor de branche innoverend zijn. Afgezien van de microvezelproducten bij het schoonmaken en de telewash bij glasbewassing is er eigenlijk in de afgelopen tientallen jaren weinig veranderd. Met behulp van digitale systemen moet het toch mogelijk zijn de dagelijkse schoonmaak beter te sturen. Verdere robotisering op het gebied van het reinigen van zonnepanelen bij grote opstellingen in weilanden, op stallen en op industriële daken.”
“En voor ons als bedrijf Branderhorst verbreding van de segmenten groen en catering. Die moeten qua omzet beter in evenwicht komen met schoonmaken. Vooral in groenonderhoud zie ik mogelijkheden. Misschien kunnen we dat volgend jaar versnellen door de overname van een bedrijf voor groenonderhoud. Eerst maar eens zien hoe we de corona-periode doorkomen…”