Drie MKB-schoonmaakondernemingen gevestigd in dezelfde regio werden begin dit jaar administratief in elkaar geschoven en zijn vanaf 1 april jl. als één bedrijf verder gegaan. Wat de emoties betreft is het allemaal gelijkmatig en naar wens verlopen. Aan eenwording van de uiterlijke kenmerken wordt nog gewerkt.
Door: Dick van Zomeren
Raymond Gregoire, initiatiefnemer en uitvoerder van de fusie, over wat hem dit jaar het meest bezighield: ‘Het moment van de juiste stappen kiezen op gebied van klantenbestand en planning, het invoeren van uniforme bedrijfskleding, het nieuwe logo op de auto’s en drukwerk. Plus de handicap dat we door corona geen bijeenkomst van alle medewerkers konden organiseren voor een gezamenlijke aftrap. De volledige integratie is vast niet eerder dan volgend jaar afgerond.’
Fusie tussen drie schoonmaakbedrijven
Na het informeren van de klanten bracht Schoon Westland de fusie naar buiten. Van het drietal was Fill Schoonmaakgroep (1991) uit ’s-Gravenzande met vijftig medewerkers en circa negen ton omzet de grootste. Directeur-eigenaar Hans Spies (52) droeg begin dit jaar de aandelen over aan de gebroeders Raymond en Sebastiaan Gregoire van collega-schoonmaakbedrijf BCS voor Schoonhouden uit Naaldwijk, opgericht in 1995, met twaalf medewerkers en bijna zeven ton omzet. De kleinste inbreng – enkele tienduizenden euro’s – kwam van Schoon Westland, eveneens uit ’s-Gravenzande. Een bescheiden schoonmaakbedrijf en een nevenactiviteit van iemand met een verzekeringsportefeuille. Raymond Gregoire over die laatste fusiepartner: ‘Dat bedrijf wilde ik er vooral bij hebben voor onze nieuwe naam Schoon Westland.’
>> Leestip: 7 vragen voor 3 schoonmaakondernemers + tips (ga niet doen wat je buurman doet)
Ervaring als schoonmaakondernemer
Ervaring genoeg bij de Gregoire’s: Sebastiaan is al 25 jaar als ondernemer actief in de schoonmaak met BCS ofwel Bas Cleaning Service, waar in 1997 ook zijn jongere broer Raymond als glazenwasser aan de slag ging. Na enkele jaren besloot de laatste, ook op aandringen van zijn broer Sebastiaan, als zzp’er op eigen benen te gaan staan, maar Raymond keerde in 2005 terug bij BCS als gelijkwaardige partner van zijn oudere broer.
Wie van de broers nam het initiatief tot de fusie? Raymond: ‘Ik. Al in 2017 zocht ik contact met Hans Spies van Fill om te praten over een fusie of overname. Maar Hans kreeg toch plankenkoorts en we lieten de zaak rusten. Vorig jaar was er weer sprake van verkennend overleg en toen had het denken over verkoop van de aandelen ook bij Hans Spies vaste vorm aangenomen en pakten we de draad weer op. Qua omzet was Fill groter, maar we sloten mooi op elkaar aan. Fill deed zeventig procent klassiek schoonmaakwerk en dertig procent glas- en gevelreiniging, terwijl dat bij ons precies andersom was.’
[Tekst gaat verder onder de afbeelding]
Afdeling Special Clean aansturen
Het resultaat is dat Sebastiaan (46) en Raymond (39) nu beiden directeur en aandeelhouder zijn van Schoon Westland, gevestigd in Naaldwijk. In Westland, een regio boordevol kassen ten zuiden van Den Haag. De grote gemeente Westland telt elf stadjes c.q. dorpen en tien buurtschappen waar ongeveer 100.000 mensen wonen en werken. De grootste plaatsen zijn Naaldwijk en ’s-Gravenzande. Schoon Westland begon ooit in Monster, maar beschikt in Naaldwijk sinds 2017 over een nieuw en eigen bedrijfspand met een vloeroppervlak van 550 vierkante meter.
Sebastiaan, de oudste, stuurt de afdeling Special Clean. Dat is vooral de groep van tenminste tien glazenwassers, allemaal zzp’ers want het bedrijf heeft geen eigen glazenwassers in dienst. Daarnaast regelt Sebastiaan onder meer het autobeheer, verzekeringen, klantencontact enzovoort.
Van administratie tot aan klassieke schoonmaak
Raymond: ‘Ik doe alles voor het bedrijf, met uitzondering van het werkterrein van mijn broer, de afdeling Special Clean, zeg maar het glas.’ Dat alles is veel. Hij stuurt onder meer drie dames aan (waaronder een rayonmanager) voor de administratie en de klassieke schoonmaak. Voor expertise op het gebied van marketing en communicatie is er assistentie van Natascha de Swart, die Schoon Westland wekelijks helpt bij het uitstippelen van de strategie en het uitvoeren van de bijbehorende werkzaamheden. Gregoire: ‘Er is op gebied van online marketing, het maken van content, drukwerk, presentatie en in- en externe communicatie veel voor haar en mij te doen.’ Dat is zichtbaar voor de bezoeker, want de nieuwe naam, plus logo, ontbrak eind deze zomer ook nog op de gevel in Naaldwijk.
Plezier hebben in het werk en dienstbaar zijn richting de klant is belangrijker dan fixeren op omzet
Zestig medewerkers in dienst
Sinds 1 juli jl. is er naast die dames ook nog een vast kracht voor de al sinds 2017 bestaande handelsonderneming, BCS Products, in reinigingsmiddelen en sanitaire benodigdheden. Onder de afnemers van die producten vallen ook de grote tuinbouwbedrijven met hun kantines en sanitaire ruimten voor soms 80 tot 100 oproepkrachten. Voorheen deed Raymond Gregoire de verkoop van BCS Products er zelf bij.
Schoon Westland telt, afgezien van de nodige zzp’ers, circa 60 eigen medewerkers die allemaal in de regio zelf werken. Klanten zijn kantoren, medische- en paramedische praktijken, tuinbouwbedrijven en de gemeente Westland waarvoor Schoon Westland een samenwerking invult met betrekking tot personen die een verstandige of lichamelijk beperking hebben en daarmee een afstand tot de arbeidsmarkt.
Niet fixeren op omzet
Tijdens het gesprek zegt Raymond Gregoire met nadruk dat het plezier hebben in het werk en het dienstbaar zijn richting de klant belangrijker is dan het fixeren op omzet. Bovendien is er het gevaar dat omzet meteen met winst wordt verward. Hij vindt het daarom niet zo belangrijk om lang over dat onderwerp te praten. ‘Als je goed werk levert, komt de omzet toch als vanzelf?’ Desondanks doet hij niet geheimzinnig over de ontwikkeling en groei van Schoon Westland.
Coronavirus in eerste fusiejaar
‘Het samenvoegen van de drie bedrijven leverde eind 2019 een jaaromzet op van iets meer dan 1,6 miljoen euro, waaraan Fill Schoonmaakgroep met negen ton de grootste bijdrage leverde. We waren nog maar net als één onderneming begonnen toen het coronavirus toesloeg, niet hier bij ons in het bedrijf maar landelijk. Daar hebben we wat de omzet betreft echter weinig van gemerkt, want die is het eerste half jaar zelfs gestegen. Wat wegviel werd gecompenseerd door opdrachten uit de particuliere sector. We deden en doen nogal wat op het gebied van dakkapellen en boeidelen (geveldelen, red.) reinigen. Dat werk liep boven verwachting en overtrof wat we mogelijk door corona inleverden. We hebben, denk ik, nu iets van 350 debiteuren en verwachten in dit eerste fusiejaar te eindigen op een omzet van 1,7 miljoen euro. Daarvan wordt, schat ik, zestig procent behaald met gewoon schoonmaakonderhoud en veertig procent met wat we Special Clean noemen: glas en gevel, dakkapellen, bouwsupport enzovoort.’
Wat de omzet betreft hebben we weinig van de coronacrisis gemerkt, want die is het eerste half jaar zelfs gestegen
Amper verloop van klanten en medewerkers
Wat doet Schoon Westland aan actieve verkoop om die omzet te verhogen? ‘Niets, nooit gedaan en in mijn ogen tot dusver niet nodig. Aanvullende omzet komt nu binnen doordat we bij objecten al het glas doen of de gevel en dan het verzoek krijgen om meer te komen doen. We richten ons heel sterk op bestaande klanten, bij voorkeur zelfs. Dus liefst aanvullend werk doen bij bestaande relaties. We zijn niet onzichtbaar in die zin dat we wel eens werk doen voor reclame. Heel gewoontjes: bij een sportclub gratis de ramen doen, waarna zij een bord met onze naam ophangen. Dat is het. Het klinkt raar om te zeggen dat we onder klanten en medewerkers totaal geen verloop hebben. Laten we het er daarom maar op houden dat die zéér beperkt is.’
Westland kiest voor Westland
Bij Schoon Westland dus geen brandende ambitie voor een sterk stijgende omzet en/of vestigingen elders? Raymond Gregoire: ‘Nee, dat is hier geen uitgangspunt en een omzetdoel is er ook niet. Ik ben al heel tevreden met het huidige rendement dat voldoende is om te blijven ondernemen. Omzet betekent hier houden wat we hebben en die is verdeeld over ruim 300 klanten, waaronder geen grote en dominante opdrachtgever. Dus als er wat wegvalt, is het geen ramp. Dit is een fijne regio om in te werken en als er een vraag zou komen uit bijvoorbeeld Leiden, dan zouden we daar alleen op ingaan wat betreft werk voor de afdeling Special Clean. Klassiek schoonmaakwerk is op afstand echter veel moeilijker te organiseren. Wat dat aangaat ben je vanuit Naaldwijk in een kwartier overal in ons werkgebied. En bovenal: klantentrouw is hier leidend. Westland kiest bij voorkeur voor Westland.’