Schoonmaakondernemers: 5 tips van Belastingdienst om aftrekposten de baas te blijven

Schoonmaakondernemers: 5 tips van Belastingdienst om aftrekposten de baas te blijven

Een schoonmaakbedrijf opstarten en draaiende houden kost veel tijd en energie. Om ondernemers te helpen en ondernemerschap te stimuleren, heeft de Belastingdienst verschillende regelingen die belastingvoordeel geven. Maar om daarvoor in aanmerking te komen, moet je als ondernemer vaak wel zelf in actie komen. "Check regelmatig en tijdig waar je recht op hebt", roept de Belastingdienst op.

Uit een peiling van de Belastingdienst blijkt dat de helft van de startende ondernemers en zzp’ers pas bij de aangifte inkomstenbelasting checkt of zij recht hebben op aftrekposten. Het gaat hierbij om ondernemers die zelf hun btw-aangifte regelen of gebruikmaken van de kleineondernemersregeling.

Daarnaast checken 3 op de 10 na een verandering binnen hun onderneming niet wat voor gevolgen dit heeft voor hun belastingen. Dit vergroot de kans dat startende ondernemers en zzp’ers belastingvoordelen mislopen. Daarom doet de Belastingdienst een oproep aan ondernemers: check regelmatig en tijdig waar je recht op hebt.

Te laat in actie

Een bedrijf opstarten en draaiende houden kost veel tijd en energie. Om ondernemers te helpen en ondernemerschap te stimuleren, heeft de Belastingdienst verschillende regelingen die belastingvoordeel geven. Voorbeelden hiervan zijn de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Als je hier recht op hebt, mag je een extra bedrag van je winst aftrekken, waardoor je minder belasting betaalt.

“Gelukkig weten al 7 op de 10 startende ondernemers en zzp’ers aan welke voorwaarden ze moeten voldoen voor de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Maar vaak komen ondernemers te laat in actie.”, vertelt Ferry Hoogerheijde, startersvoorlichter bij de Belastingdienst.

Als je er pas bij je aangifte inkomstenbelasting achter komt dat je het urencriterium niet haalt, kun je niet meer bijsturen.

Check regelmatig hoe je ervoor staat

”Voor de zelfstandigenaftrek moet je bijvoorbeeld aan het urencriterium voldoen”, legt Ferry Hoogerheijde uit. “Als je er pas bij je aangifte inkomstenbelasting achter komt dat je het urencriterium niet haalt, kun je niet meer bijsturen. Dat is zonde, want bij de zelfstandigenaftrek gaat het over 2021 om een bedrag van € 6.670. Mijn advies? Houd je gewerkte uren voor je bedrijf goed bij en check regelmatig hoe je ervoor staat.”


Vijf tips om je ondernemersaftrek de baas te blijven

  1. Kijk op belastingdienst.nl/ondernemers welke fiscale aftrekregelingen er zijn en aan welke voorwaarden je moet voldoen.
  2. Houd gedurende het jaar in de gaten hoe jij er voor staat met je bedrijf om gebruik te kunnen (blijven) maken van aftrekposten. En stuur waar mogelijk bij.
  3. Voor sommige regelingen moet je voldoen aan het urencriterium. Denk je dat je hier niet aan voldoet, omdat je door corona minder uren hebt gemaakt? Door corona zijn de regels voor bepaalde periodes versoepeld, waardoor je nu misschien wel voldoet.
  4. Was jouw winst vorig jaar te laag om de zelfstandigenaftrek te gebruiken? Dan kun je het bedrag dat je niet gebruikt hebt in de volgende 9 jaar verrekenen. Dit is de ‘niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek’.
  5. Verandert er iets in jouw ondernemerssituatie of in je bedrijf? Bijvoorbeeld omdat je investeert, je uitbreidt of personeel aanneemt. Check dan ook meteen wat dit betekent voor je belastingzaken.

CSU introduceert als eerste schoonmaakbedrijf de Nibud WerkUrenBerekenaar

CSU introduceert als eerste schoonmaakbedrijf de Nibud...

Samen met Nibud wil schoonmaakdienstverlener CSU haar medewerkers laten zien dat meer werken wel loont. Dat doen ze met de WerkUrenBerekenaar van het Nibud, toegespitst op de werknemers van CSU. Het is een online rekentool die de medewerkers helpt precies te berekenen wat extra werken hen financieel oplevert.

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om...

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

CSU is finalist voor award Diversiteit in Bedrijf 2024  

CSU is finalist voor award Diversiteit in Bedrijf 2024

CSU is op 1 oktober een van de drie finalisten voor de award Diversiteit in Bedrijf van de Sociaal-Economische Raad (SER). De award gaat eens per twee jaar naar het meest vernieuwende, overdraagbare en effectieve initiatief voor diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. De andere finalisten zijn Amsterdam UMC en IKEA.

Voorzichtig optimisme na presentatie Belastingplan en Miljoenennota 2025

Voorzichtig optimisme na presentatie Belastingplan en Miljoenennota...

De presentatie van de Rijksbegroting levert gemengde reacties op. Ondernemers en werkgevers zijn voorzichtig positief, hoewel de impact van de plannen verschilt per sector. Bonden zien marginale verbeteringen en vooral veel negatieve impact.