Kun je hogere kosten doorberekenen aan de klant?

Kun je hogere kosten doorberekenen aan de klant?

Van de schoonmaakmiddelen tot aan de benzine om bij de klant te komen: zo'n beetje alles wat schoonmaakbedrijven nodig hebben, wordt duurder. En door de grondstoffentekorten, de enorme inflatie én de oorlog in Oekraïne, lijkt het einde van de prijsstijgingen nog niet in zicht. Hoe ga je als schoonmaakbedrijf om met die hogere kosten? Kun je die doorberekenen aan de klant? En hoe pak je dat dan aan? De Kamer van Koophandel geeft advies.

Je kunt als bedrijf de hogere kosten (deels) compenseren door zelf je prijzen te verhogen. “De denkfout van veel ondernemers is dat je prijs voor klanten vanzelfsprekend is en dat de prijs aanpassen daarom lastig is”, zegt bedrijfsadviseur Edwin Joosten van Joosten Organisatie & Participatie in gesprek met de KvK. “Maar dat klopt niet. Je klant moet het gevoel hebben dat hij een eerlijke prijs betaalt. Maar je klant weet alleen niet wat die eerlijke prijs is. Daarom moet je zelf je kostprijs bepalen, zodat je die kunt onderbouwen. Je prijs moet in lijn zijn met wat je verkoopt.”

Neem klant mee in je beslissing

Als je je prijsverhoging dus goed onderbouwt, dan is de kans groot de de klant de verhoging accepteert. Joosten: “Je moet je keuze goed kunnen uitleggen. Communicatie is de sleutel, altijd. Wees to the point, dingen zijn zoals ze zijn. Als je kosten stijgen doordat grondstoffen duurder zijn geworden en je daardoor in de problemen komt, vertel dat dan. Je hebt een goede marge nodig en als je klant voelt dat hij een eerlijke prijs betaalt, accepteert hij dat. Heeft hij dat gevoel niet, doordat je hem niet meeneemt in jouw beslissing, dan loopt hij weg.”

Het is belangrijk dat je transparant bent en verhogingen op tijd aankondigt.

Pascale Petiet van adviesbureau oamkb zegt ook tegen de KvK dat openheid cruciaal is. “Bij klanten waar je contracten mee hebt, is het belangrijk dat je transparant bent en verhogingen op tijd aankondigt. Pas je bijvoorbeeld eens per jaar je prijzen aan de inflatie aan? Dan moet je dat opnemen in je algemene voorwaarden en je offertes. Zo voorkom je verrassingen en discussies en geef je je klant de kans op een verhoging te reageren.”

Focus op jouw toegevoegde waarde

De experts plaatsen wel een kleine kanttekening. De kans is namelijk groot dat de klant gaat nadenken over jouw dienstverlening zodra je de prijs verhoogt. Misschien ziet hij dan wel dat de concurrent op dat moment goedkoper is. Joosten: “Verontschuldigen is daarbij het slechtste wat je kunt doen. In plaats van te focussen op de prijs, kun je je beter richten op de toegevoegde waarde van de dienst die jij levert: dát is de reden waarom een klant bij je koopt. Wanneer het je lukt om je klant te laten zien en voelen wat jouw toegevoegde waarde is, dan schep je de ruimte om je eigen prijs te bepalen.”

Desondanks is het natuurlijk wel belangrijk om een beetje om je heen te kijken naar wat andere schoonmaakbedrijven doen. “Als jij je prijzen verhoogt, maar je concurrenten niet, loop je het risico om marktaandeel te verliezen. Zeker als je met hoge volumes en lage marges werkt is dat ingewikkeld. Als je in een niche zit, is het vaak iets eenvoudiger om je prijzen te verhogen dan wanneer je veel concurrentie hebt. Het hangt dus af van je situatie als ondernemer”, besluit Econoom Hugo Erken van Rabobank.

Bron: KvK

Kostenverhoging doorberekenen aan de klant doe je zo:

  • Onderbouw goed waarom jouw diensten duurder worden: neem de klant mee in jouw beslissing
  • Wees to the point en transparant
  • Kondig prijsverhogingen het liefst op tijd aan
  • Maak duidelijk welke toegevoegde waarde jij levert, zodat de klant bereid is om daarvoor wat meer te betalen

CSU introduceert als eerste schoonmaakbedrijf de Nibud WerkUrenBerekenaar

CSU introduceert als eerste schoonmaakbedrijf de Nibud...

Samen met Nibud wil schoonmaakdienstverlener CSU haar medewerkers laten zien dat meer werken wel loont. Dat doen ze met de WerkUrenBerekenaar van het Nibud, toegespitst op de werknemers van CSU. Het is een online rekentool die de medewerkers helpt precies te berekenen wat extra werken hen financieel oplevert.

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om...

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

CSU is finalist voor award Diversiteit in Bedrijf 2024  

CSU is finalist voor award Diversiteit in Bedrijf 2024

CSU is op 1 oktober een van de drie finalisten voor de award Diversiteit in Bedrijf van de Sociaal-Economische Raad (SER). De award gaat eens per twee jaar naar het meest vernieuwende, overdraagbare en effectieve initiatief voor diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. De andere finalisten zijn Amsterdam UMC en IKEA.

Voorzichtig optimisme na presentatie Belastingplan en Miljoenennota 2025

Voorzichtig optimisme na presentatie Belastingplan en Miljoenennota...

De presentatie van de Rijksbegroting levert gemengde reacties op. Ondernemers en werkgevers zijn voorzichtig positief, hoewel de impact van de plannen verschilt per sector. Bonden zien marginale verbeteringen en vooral veel negatieve impact.