Trend in schoonmaakopleidingen: maatwerk

Trend in schoonmaakopleidingen: maatwerk

Maatwerk bieden is een trend in opleidingenland, zegt Simone van Heck van Zuiver Schoonmaakopleidingen. "Dat zijn opleidingen die aansluiten bij de praktijk op de werkvloer en die behandelen waar de schoonmakers daadwerkelijk tegenaan lopen."

Dat zegt zij in een interview met Service Management in het kader van het Partner of Choice-onderzoek.

Maatwerk en leren in de praktijk verlagen de drempel voor schoonmaakmedewerkers, zegt Van Heck. "Uit onderzoek van de RAS blijkt dat schoonmakers leren spannend vinden, terwijl het juist heel leuk kan zijn. Als het toepasbaar is en toegesneden op de individuele cursist, dan is het helemaal interessant."

Schoonmakers vinden leren spannend, terwijl het juist heel leuk kan zijn.

Richt opleiding op het individu

Ze vervolgt: "Schoonmakers zeggen vaak genoeg tegen ons dat ze verder willen in hun vak. Ze willen professionele vakkrachten worden. In die zin kan een schoonmaakorganisatie, of dat nu in eigen beheer is of niet, de vraag stellen: 'Wat willen jullie leren?'. Dan werk je continu aan ontwikkeling en komt de vraag om te leren van schoonmakers."

Daarbij is het enorm belangrijk op opleidingen gericht toe te passen en te richten op het individu, benadrukt Van Heck. "Kijk wat passend is. Niet alleen op wat de organisatie aan competenties nodig heeft, maar zeker ook naar wat de individuele leerbehoefte is."

Meer weten over de trends en ontwikkelingen op het gebied van schoonmaakopleidingen? Lees dan hier het hele interview >>

UL-Team steunt Wereld Meisjesdag

UL-Team steunt Wereld Meisjesdag

Als opleider gelooft UL-Team sterk in de kracht van ontwikkeling. En dat geldt voor iedereen, maar vooral ook voor meisjes en vrouwen die wereldwijd tegen barrières vechten om hun dromen te verwezenlijken. Daarom steunt de opleider Plan Nederland - Girls First, een initiatief dat zich inzet voor de rechten en kansen van meisjes.

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (Ul-Team): "Samen werken aan een betere werkervaring: de sleutel tot succes in de schoonmaakbranche"

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (Ul-Team): "Samen werken aan een betere...

In de schoonmaakbranche is werkbeleving een bepalende factor voor succes. Ik deel in mijn blog graag mijn kijk op hoe we die werkbeleving met elkaar kunnen invullen. En wat de voordelen zijn.

Nieuwe campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Nieuwe campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega's. Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt een deel van de mkb-werkgevers nog naar manieren om leren te bevorderen. Om hen te ondersteunen en leren op de werkvloer te stimuleren, start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de campagne 'Leren op de werkvloer levert aardig wat op'.

Schoonmaakbedrijven en praktijkonderwijs bundelen krachten

Schoonmaakbedrijven en praktijkonderwijs bundelen krachten

Schoonmaakbedrijven Gom, Vebego Cleaning Services en CSU, brancheorganisatie Schoonmakend Nederland en de scholen van Stichting BOOR, Yulius Onderwijs en Horizon hebben op dinsdag 25 juni de samenwerkingsovereenkomst Facilidoor voor PROVSO ondertekend. De samenwerking is uniek. Nooit eerder sloegen werkgevers uit de schoonmaakbranche op deze manier de handen ineen om leerlingen van het praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) de stap van school naar werk te laten zetten.