Tien beleidslijnen voor het reinigen van een isolatiekamer

Aan steeds meer schoonmakers in de gezondheidszorg wordt gevraagd om na vertrek van de patiënt een isolatiekamer met sluis te reinigen en te desinfecteren. Een isolatiekamer is een eenpersoonskamer met aparte luchttoevoer en -afvoeren een sluis (overgangsruimte tussen de kamer en de gang). Deze voorkomt dat de bacteriën die in de lucht zitten zich in

Aan steeds meer schoonmakers in de gezondheidszorg wordt gevraagd om na vertrek van de patiënt een isolatiekamer met sluis te reinigen en te desinfecteren. Een isolatiekamer is een eenpersoonskamer met aparte luchttoevoer en -afvoer
en een sluis (overgangsruimte tussen de kamer en de gang). Deze voorkomt dat de bacteriën die in de lucht zitten zich in het ziekenhuis verspreiden. SVS behandelt in de Basisopleiding Schoonmaken met de Module Gezondheidszorg de aanbevolen vaste werkvolgorde.

1. De isolatiekamer wordt eerst gestript door het verplegend personeel. Al het verpleegkundig materiaal, zoals stethoscoop en bloeddrukmeter, wordt gereinigd en gedesinfecteerd en uit de kamer verwijderd. Ook al het beddengoed en disposable materiaal wordt verwijderd.

2. De schoonmaakmedewerker desinfecteert zijn of haar handen met alcohol en doet een mondkapje voor, een muts op, een overschort en handschoenen aan.

3. De materiaalwagen blijft voor de isolatiekamer staan. De schoonmaakmedewerker plaatst nu alleen de noodzakelijke materialen in de sluis, waaronder een emmer water met reinigingsmiddel, een pot chloortabletten en disposable
doeken. Dan gaat de schoonmaker de kamer binnen om te controleren of de isolatiekamer daadwerkelijk gestript is opgeleverd.

4. De schoonmaker verwijdert de gordijnen in de kamer en douche.

5. De schoonmaker maakt de kamer volledig huishoudelijk schoon (vloer, deuren, schakelaars, kasten, bed, sanitair, enzovoorts).

6. De schoonmaker neemt nu alle gereinigde delen (in de kamer en het toilet) af met een schone doek met desinfectans. Hij of zij zorgt daarbij dat alles minimaal vijf minuten nat blijft, want desinfectans heeft tijd nodig om in te werken. Ook de vloer wordt volledig gemopt met een desinfectansoplossing.

7. De schoonmaker hangt schone gordijnen op in de kamer en douche en vult disposable materiaal bij.

8. Na (controle van) de werkzaamheden trekt de schoonmaker, in de kamer, zijn of haar handschoenen uit en desinfecteert de handen met alcohol.

9. In de sluis doet de schoonmaker het overschort uit, muts af en als laatste het mondkapje af. Alles gaat in een afvalzak en de medewerker desinfecteert opnieuw de handen met alcohol.

10. De schoonmaker meldt de kamer af.

Bron: artikel in Service Management juli/augustus door Henk Remans en Marije van Wijngaarden.

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan besmettings- en infectiegevaar vergroten"

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan...

Het staat ons nog vers in het geheugen: de coronapandemie. Voor de schoonmaakbranche betekende het ineens meer zichtbaarheid en waardering en dat is niet verrassend. Want goede schoonmaak is essentieel voor een gezonde en veilige woon- en werkomgeving. Dat blijkt nu ook uit grootschalig internationaal onderzoek, uitgevoerd door Erasmus+, waarbij vanuit Nederland SVS Opleidingen is aangesloten. Onlangs kwamen geïnteresseerden bij elkaar om zich te laten bijpraten over veilig en effectief schoonmaken in pandemische situaties.

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Een schone werkomgeving draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Een frisse en nette werkplek is aangenaam voor iedereen, maar het kan een uitdaging zijn om deze altijd vlekkeloos te houden, vooral met beperkte tijd of middelen. Tork, onderdeel van Essity, biedt duurzame en efficiënte oplossingen om het schoonmaakproces te vereenvoudigen.

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Het aantal ziekmeldingen is bij het begin van de herfst in september fors gestegen, met name door meer griepachtige klachten. Volgens arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare steeg het aantal ziekmeldingen vorige maand met 67 procent in vergelijking met augustus. Vooral de zorg en het onderwijs zijn uitschieters, aldus de arbodiensten.

Drie openbare toiletgebouwen in Tokyo waar Nederland van kan leren

Drie openbare toiletgebouwen in Tokyo waar Nederland van kan leren

Terwijl openbare toiletten in Japan vanzelfsprekend tot het culturele domein behoren, ontbeert Nederland deze noodzakelijke voorziening op grote schaal. Dit is vooral schrijnend voor vrouwen - toch de helft van de bevolking. Waar gaat het mis? Onveiligheid en stank, gebrekkige budgettering voor onderhoud en een vermeend tekort aan beschikbare openbare ruimte blijken obstakels. Drie architectonisch gerenoveerde toiletgebouwen in Tokyo tonen aan dat deze bezwaren onnodig zijn.