Aan steeds meer schoonmakers in de gezondheidszorg wordt gevraagd om na vertrek van de patiënt een isolatiekamer met sluis te reinigen en te desinfecteren. Een isolatiekamer is een eenpersoonskamer met aparte luchttoevoer en -afvoer
en een sluis (overgangsruimte tussen de kamer en de gang). Deze voorkomt dat de bacteriën die in de lucht zitten zich in het ziekenhuis verspreiden. SVS behandelt in de Basisopleiding Schoonmaken met de Module Gezondheidszorg de aanbevolen vaste werkvolgorde.
1. De isolatiekamer wordt eerst gestript door het verplegend personeel. Al het verpleegkundig materiaal, zoals stethoscoop en bloeddrukmeter, wordt gereinigd en gedesinfecteerd en uit de kamer verwijderd. Ook al het beddengoed en disposable materiaal wordt verwijderd.
2. De schoonmaakmedewerker desinfecteert zijn of haar handen met alcohol en doet een mondkapje voor, een muts op, een overschort en handschoenen aan.
3. De materiaalwagen blijft voor de isolatiekamer staan. De schoonmaakmedewerker plaatst nu alleen de noodzakelijke materialen in de sluis, waaronder een emmer water met reinigingsmiddel, een pot chloortabletten en disposable
doeken. Dan gaat de schoonmaker de kamer binnen om te controleren of de isolatiekamer daadwerkelijk gestript is opgeleverd.
4. De schoonmaker verwijdert de gordijnen in de kamer en douche.
5. De schoonmaker maakt de kamer volledig huishoudelijk schoon (vloer, deuren, schakelaars, kasten, bed, sanitair, enzovoorts).
6. De schoonmaker neemt nu alle gereinigde delen (in de kamer en het toilet) af met een schone doek met desinfectans. Hij of zij zorgt daarbij dat alles minimaal vijf minuten nat blijft, want desinfectans heeft tijd nodig om in te werken. Ook de vloer wordt volledig gemopt met een desinfectansoplossing.
7. De schoonmaker hangt schone gordijnen op in de kamer en douche en vult disposable materiaal bij.
8. Na (controle van) de werkzaamheden trekt de schoonmaker, in de kamer, zijn of haar handschoenen uit en desinfecteert de handen met alcohol.
9. In de sluis doet de schoonmaker het overschort uit, muts af en als laatste het mondkapje af. Alles gaat in een afvalzak en de medewerker desinfecteert opnieuw de handen met alcohol.
10. De schoonmaker meldt de kamer af.
Bron: artikel in Service Management juli/augustus door Henk Remans en Marije van Wijngaarden.