Schoon, fris, luxe uitstraling door gekleurde tegeltjes, een kraan met een grote hendel en sanitizer op het toilet aanwezig. Het is goed geregeld bij het Reinier de Graafziekenhuis. Bij inspectie van de genomen monsters blijken er slechts enkele bacteriekoloniën te vinden. Dat is zo weinig, dat er hier sprake is van het schoonste toilet van Nederland. Het ziekenhuis heeft de schoonmaak uitbesteed aan Hago Zorg. Assist, net als Hago onderdeel van Vebego, levert de dienstverlening rondom het bed. Denk hierbij aan het serveren van maaltijden en dranken aan patiënten.
>> In deze whitepaper kunt u alles lezen over het Nationaal Toiletonderzoek 2018
90 schoonmakers aan het werk
In het hele ziekenhuis zijn 90 schoonmakers aan het werk. Zij verzorgen dagelijks, de schoonmaak in het gehele ziekenhuis. Van ’s-ochtends 6.00 uur tot avond 23.00 uur. Irene Bos, afdelingsmanager Hotel Services van het Facilitair Bedrijf, is blij met de oorkonde van het schoonste toilet van Nederland. “Ik ben hier in 2016 gestart en toen waren er de nodige wisselingen in de aansturing van de schoonmaak geweest. Nadat er stabiliteit in de aansturing van de schoonmaak was, konden we er met zijn allen de schouders onder zetten. We zagen dat de schoonmaakresultaten sterk verbeterden. Het is leuk als dat ook tot uiting komt in zo’n oorkonde. Uiteraard is er altijd ruimte voor verbetering.”
Schoonmaken volgens principe kijken, denken, doen
Schoonmaken in het Reinier de Graafziekenhuis gebeurt volgens het principe van kijken, denken en dan pas doen, stelt Hanneke van Doorn-Broeke, rayonmanager Hago Zorg. “Dat betekent onder andere dat je in het sanitair op het laatst nog even omkijkt. Je stelt jezelf de vraag of je het aantreft zoals je het als bezoeker ook zou willen zien.” De schoonmakers maken de toiletten op de afdelingen twee keer per dag schoon. In de centrale hal worden de toiletten, afhankelijk van de drukte, vijf tot zeven keer gereinigd. “Mensen die het ziekenhuis bezoeken, zijn vaak zenuwachtig en gaan toch nog even snel naar het toilet. Dat is dan dus meteen het eerste wat ze aantreffen. In die zin is een schoon toilet meteen het visitekaartje voor het ziekenhuis.”
Het is een bewuste keuze van het ziekenhuis geweest om touchless dispensers op te hangen op zorgafdelingen. Bos: “Een goede hygiëne is erg belangrijk in ons ziekenhuis, want daarmee kunnen we infecties voorkomen. Zo besteden we onder andere veel aandacht aan handhygiëne.” Nieuwe medewerkers van het ziekenhuis worden bijvoorbeeld in hun introductieprogramma extra gewezen op handhygiëne.
Alles om infecties te voorkomen met schoonmaak
Hago Zorg en het Reinier de Graafziekenhuis controleren die hygiënemaatregelen periodiek. Van Doorn-Broeke: “Ieder jaar krijgen we van de hygiënist van het ziekenhuis een training over hoe je een isolatieruimte schoonmaakt, hoe je de handhygiëne aanpakt en hoe je omgaat met het handschoenenprotocol.” In iedere sanitaire ruimte is een seatcleaner te vinden om als bezoeker de toiletbril zelf ook nog te kunnen reinigen. Bos: “Dat wordt gewaardeerd door bezoekers. Het kost ons best wat geld, maar we hebben dat ervoor over. Het is gastvrij richting je bezoekers en helpt het toilet nog schoner te houden. Vandaar dat we het, toen we naar de nieuwbouw overgingen, hebben ingevoerd.” Het nieuwe ziekenhuis is in 2015 in gebruik genomen. Bos: “Dit ziekenhuis heeft de uitstraling van een hotel. Van de bediening in het bezoekersrestaurant tot aan de vrijwilligers op alle etages die patiënten helpen om hun weg te vinden. Dit gaat over gastvrijheid voor patiënten en bezoekers. We voeren dat zo ver mogelijk door. Daar doen wij het allemaal voor.”
>> Benieuwd naar alle resultaten en conclusies van het Nationaal Toiletonderzoek 2018?