Trends voor het kleinste kamertje: "De mogelijkheden zijn eindeloos" 

Trends voor het kleinste kamertje: "De mogelijkheden zijn eindeloos" 

Het kleinste kamertje, maar absoluut niet het saaist. In de toiletruimte vindt een wereld aan innovatie plaats. De hoogste hygiënestandaard, duurzaamheid, digitalisering. Afgelopen Interclean Amsterdam proefden we er al aan met een hele hal vol sanitair. Maar wat zijn nu echt de toilettrends van dit moment? Ineke van den Bemt, Regional Segment Marketing Manager Commercial & Public Interest bij Tork, en Gaston Plantaz, head of Sales Steering, Marketing & Business Development bij CWS Hygiene Nederland, praten ons bij.

Het is zeker niet de eerste keer dat we kijken naar de trends in het toilet en vast ook niet de laatste. Wel zien we dat de wereld van het sanitair, net als de wereld om ons heen, in beweging is. Grote trends blijven groot, maar voeren niet altijd meer de boventoon. Om te beginnen kijken we nog even terug: Wat zien we nu nog terug van het belang dat tijdens de coronapandemie aan hygiëne werd gehecht? Plantaz antwoordt: “De bewustwording rondom hygiëne blijft hoger dan voor de coronapandemie. Toch zien we de aandacht verzwakken, omdat het niet meer regelmatig in het nieuws is. Daarom blijven we actief oplossingen voor een goede (hand)hygiëne onder de aandacht brengen, omdat dit een grote toegevoegde waarde heeft voor het terugdringen van ziekteverzuim en de algehele beleving van ruimtes.” 

Werktevredenheid in geding 

Op die beleving haakt Van den Bemt in. Ook zij ziet dat de pandemie een nieuwe focus in gang heeft gezet. “De coronapandemie heeft gezorgd voor een nieuwe hygiënenorm. Dit betekent ook dat de verwachtingen van werknemers en bezoekers hoger liggen. De no-touch oplossingen zijn voorbeelden die gebruikt zullen blijven worden. Maar wat we sinds de coronapandemie ook meer zien, is dat schone en hygiënische kantoren essentieel zijn voor de tevredenheid van werknemers. Uit recent onderzoek blijkt dat 70 procent van de werknemers het gevoel heeft dat slechte kantoorhygiëne echt invloed heeft op hun algemene werktevredenheid. En de sanitaire ruimtes zijn de oorzaak van het merendeel van de klachten.” 

Hoge verwachtingen voor het toilet 

Er moet dus worden voldaan aan de hoogste hygiënenorm en schoonmaakmedewerkers moeten ervoor zorgen dat er altijd voldoende toiletpapier, handdoeken en zeep aanwezig zijn. Geen sinecure, zeker met de huidige personeelskrapte. Van den Bemt vervolgt: “Ik zie de focus meer en meer verschuiven naar efficiëntie. Facilitair managers hebben te maken met tekorten aan schoonmaakpersoneel en krappe budgetten. Daarnaast streven ze ernaar om de kwaliteit van de schoonmaak hoog te houden. Om dat te kunnen doen, zijn bedrijven op zoek naar efficiënte schoonmaakoplossingen. Bijvoorbeeld met dispensers met een hoge capaciteit, waardoor het schoonmaakpersoneel minder vaak de handdoeken hoeft bij te vullen, wat dus tijd bespaart. Dit zorgt ervoor dat de benodigde hygiënenormen worden gewaarborgd met een optimale inzet van middelen en personeel.” 

Ineke van den Bemt: “Investeren in training en opleiding van schoon-
maakpersoneel wordt steeds belangrijker om bij te blijven met de
voortdurend veranderende eisen in de schoonmaakindustrie.”
Ineke van den Bemt: “Investeren in training en opleiding van schoon- maakpersoneel wordt steeds belangrijker om bij te blijven met de voortdurend veranderende eisen in de schoonmaakindustrie.”

Slim met data 

Een van de blijvende trends helpt de schoonmaak hierbij: digitalisering. “Met behulp van internet of things oplossingen kan de facilitair manager de schoonmaakploeg beter aansturen en schoonmakers weten precies waar actie vereist is”, aldus Plantaz. “Slimme datagedreven tools, zoals apps en dashboards, zorgen voor een efficiënter beheer van de sanitaire ruimtes. Hiermee kunnen zowel tijd als kosten worden bespaard, voorkomen we verspilling en bieden we een aangename en hygiënische sanitaire beleving.” 

Daar is Van den Bemt het zonder meer mee eens. “Ook in de sanitaire ruimten worden de voordelen van digitale oplossingen steeds duidelijker zichtbaar. Van inzicht krijgen in het verbruik van handdoeken en toiletpapier tot lange termijn trends in de toiletruimten, digitale oplossingen kunnen helpen om het schoonmaakproces efficiënter in te richten. Bijvoorbeeld met behulp van bezoekerstellers en sensoren in de sanitaire ruimten en in de dispensers om data te verzamelen over het aantal bezoeken en de vulniveaus. Deze data is realtime beschikbaar op laptop, tablet of mobiele telefoon. Zo weten schoonmaakteams precies waar en wanneer het nodig is om schoon te maken of dispensers bij te vullen. Dit bespaart tijd, zorgt voor efficiëntie in taken als dispensercontroles en het voorkomt onnodig schoonmaken.” 

Data en duurzaamheid 

Digitalisering biedt volgens Plantaz nog meer voordelen. Door inzicht in wanneer je middelen moet vervangen of bijvullen, verminder je namelijk ook afval en wordt je dienst duurzamer. “De grootste trend die wij momenteel zien, is de toenemende vraag naar duurzame producten. Denk aan bamboe toiletpapier en dispensers vervaardigd uit recyclebare materialen. Duurzame oplossingen om CO2-uitstoot te verminderen, social return te verbeteren en te voldoen aan ESG-criteria. Dit vertaalt zich niet alleen naar duurzame producten, maar ook naar bijvoorbeeld het elektrificeren van ons wagenpark en duurzame verbeteringen in onze wasserijen.” 

Gaston Plantaz: “De grootste trend die wij momenteel zien, is de
toenemende vraag naar duurzame producten.”
Gaston Plantaz: “De grootste trend die wij momenteel zien, is de toenemende vraag naar duurzame producten.”

Behoefte aan duurzame oplossingen 

Of we duurzaamheid dan nog een trend moeten noemen, dat is een vraag. Iedereen moet ermee aan de slag, beaamt Van den Bemt. Duurzaamheid is volgens haar een must geworden in hygiëne, mede door de wens van de eindgebruiker. “Uit ons onderzoek blijkt dat 92 procent van de werknemers een milieuvriendelijker kantoor wil. En 84 procent vindt dat de werkgever meer zou kunnen doen om het bedrijf milieuvriendelijker te maken. Die focus zie ik ook terug in de markt en bij onze klanten: de eindgebruiker heeft behoefte aan duurzame hygiëneoplossingen, zonder in te leveren op kwaliteit.” 

Totaalbeleving 

Niet alleen genoeg papier en zeep zijn meer altijd genoeg om de beleving op het gewenste niveau te krijgen. We horen steeds meer over de totaalbeleving. Volgens Van den Bemt speelt met name geur een essentiële rol. “Een aangename geur in sanitaire ruimtes draagt bij aan een positieve gebruikerservaring. Zo hebben we bij Tork een luchtverfrissingsysteem dat een continue frisse ervaring biedt. In plaats van geuren te maskeren, elimineert het onaangename geurtjes. Daarnaast is het systeem gebruiksvriendelijk, omdat het eenvoudig bij te vullen is en kan worden geplaatst op een hoogte die makkelijk te bereiken is, waardoor schoonmaakpersoneel meer tijd overhoudt voor andere schoonmaaktaken.” 

Slechte kantoorhygiëne beïnvloedt de algemene werktevredenheid.”

Plantaz vult aan: “Toiletten zijn niet langer enkel betegelde hokjes. Onze klanten willen een complete beleving in alle ruimtes. Samen met diverse partners creëren we toiletten met een wow-effect. De toiletervaring is onmiskenbaar van grote invloed op de algehele beleving van werknemers en bezoekers. In bijvoorbeeld de horeca heeft de hygiëne en beleving van toiletten een sterke invloed op de algehele beoordeling van een restaurantbezoek. Ook in de particuliere markt zijn geurstokjes en mooie verlichting eerder de norm dan de uitzondering en dat verwachten mensen dan ook op hun werk of andere locaties. Mensen associëren hygiëne vaak met chloor of bleek, maar er is zoveel meer mogelijk op het gebied van geurbeleving, verlichting, wandbekleding en zelfs groentoepassingen. Buiten dat het er gewoon heel gaaf uitziet of geweldig ruikt, draag het onbewust ook bij aan het gevoel van hygiëne.”  

Nieuwe standaard 

Een gemiste kans dus als je hier als bedrijf niet mee aan de slag gaat, denkt Plantaz. “Het is ontzettend zonde als bedrijven en instellingen met een hoogwaardige uitstraling dit niet doorvoeren in hun sanitaire ruimtes. Ook door het aanbieden van extra services, zoals toiletbrilreinigers en het aanbieden van menstruatieproducten in toiletten. Dit zou in 2024 tot de basisvoorzieningen moeten behoren. Gelukkig zien we dat vooruitstrevende bedrijven dit ook oppakken en hopelijk als voorbeeld dienen voor de rest van Nederland.” 

Mogelijkheden eindeloos 

Tot slot kijken we vooruit: waar gaat het heen de komende tijd met het toilet? Van den Bemt gelooft dat de sanitairmarkt mee moet blijven bewegen. “Of het nu gaat om het kantoor, het restaurant of andere (openbare) ruimtes: hygiëne en de juiste sanitaire voorzieningen zijn overal van cruciaal belang. Het heeft impact op de tevredenheid van bezoekers, medewerkers en andere aanwezigen over de locatie in kwestie. Maar schoonmaken blijft wel mensenwerk en met de krapte op de arbeidsmarkt zullen innovatie, nieuwe technologieën en data steeds belangrijker worden. Daarnaast wordt ook het investeren in training en opleiding van schoonmaakpersoneel steeds belangrijker om bij te blijven met de voortdurend veranderende eisen in de schoonmaakindustrie.” 

Plantaz sluit af: “De markt zal zich enerzijds richten op beleving, met toenemende aandacht voor esthetisch aantrekkelijke producten en inrichting. Anderzijds zal duurzaamheid de basis vormen van nieuwe innovaties. Minder afval, meer hergebruik van materialen en een circulaire dienstverlening zijn de trends die wij bij CWS zien en waarvan onze klanten nieuwe innovaties mogen verwachten. Van zeep gemaakt van sinaasappelschillen tot bio-katoenen handdoekrollen, de mogelijkheden zijn eindeloos.” 

Lees meer: