Tork kondigt daarom aan zich in te zetten voor het verbeteren van de hygiëne in openbare sanitaire ruimtes. Dit houdt ook in dat deze comfortabeler worden gemaakt voor zowel gebruikers als schoonmaakpersoneel. Ongeacht de barrières die zij ervaren vanwege hun leeftijd, fysieke conditie, neurodiversiteit, huidgevoeligheden of hygiëne-gerelateerde zorgen.
Inclusieve hygiëne
Veel mensen worden dagelijks geconfronteerd met barrières die een comfortabel gebruik van een openbare sanitaire ruimte in de weg staan. Het niet kunnen bereiken van de kraan of zeep- en handdoekdispensers, harde geluiden, gebrek aan privacy of hygiëne. Volgens internationaal onderzoek van Tork voelen veel mensen zich door dat soort factoren niet op hun gemak bij het gebruik van een openbare sanitaire ruimte. Zo voelt 73 procent zich onveilig als ze hun handen niet kunnen wassen. Bijna de helft (44 procent) plant zijn reisroute om zeker te zijn van toegang tot een sanitaire ruimte. En 38 procent vermijdt eten of drinken in het openbaar of sociale evenementen (26 procent) om het gebruik van openbare sanitaire ruimtes te beperken.
Toiletten werk
Ook op het werk ervaren mensen problemen. Een op de zes (17 procent) geeft zelfs aan een baan te hebben opgezegd vanwege slechte sanitaire ruimtes. Jenny Logenius, Global Brand Manager bij Essity: “Comfortabele toegang tot openbare sanitaire ruimtes is niet alleen een kwestie van gemak. Het is een behoefte voor de volksgezondheid. Het is de omgeving die de barrières veroorzaakt, niet de mogelijkheden van de gebruikers zelf. Ons onderzoek bevestigt opnieuw dat sanitaire ruimtes vaak niet zijn uitgerust voor de voortdurend veranderende capaciteiten van de bevolking in het algemeen. Dit beïnvloedt iemands vermogen om deel te nemen aan sociale activiteiten en werk. Samen met experts en belanghebbenden gaan we onderzoeken hoe hygiëne in sanitaire ruimtes comfortabeler kan zijn voor de meerderheid van de gebruikers. En dit vervolgens oplossen, ook in Nederland."
New York
Tork kondigde haar doel om de hygiëne in openbare sanitaire ruimtes voor iedereen te verbeteren voor het eerst aan tijdens het Reuters Responsible Business USA 2024-evenement in New York City. De aanwezigheid van Tork bleef niet onopgemerkt. Om aandacht te vragen voor de ervaringen van echte mensen, werden handgeschreven notities op papieren handdoeken van Tork gedrukt. Deze handdoeken werden in de sanitaire ruimtes ingezet. Daardoor kon iedere aanwezige lezen welke barrières mensen ervaren op gebied van handhygiëne.
Global Handwashing Partnership
Om het gesprek op gang te brengen en de gebieden voor verandering te identificeren, organiseerden Tork en het Global Handwashing Partnership een ronde tafel over hygiëne. Deskundigen en vertegenwoordigers van publieke en private organisaties wisselden hun expertise uit. Om samen een beter begrip van deze problematiek te krijgen. Ron Clemmer, Secretariat Director van het Global Handwashing Partnership: “We prijzen Tork voor het leiden van dit belangrijke initiatief en voor het blijven aandringen op aandacht voor en verbetering van de toegankelijkheid van openbare sanitaire ruimtes. Door deze inspanningen maken ze de weg vrij om het voor iedereen makkelijker te maken om in openbare sanitaire ruimtes de handen goed te wassen.”