Aanbesteding Sanitaire supplies: hardware, supplies en services

Aanbesteding Sanitaire supplies: hardware, supplies en services

Met het aflopen van de eerste overeenkomsten voor sanitaire supplies per 1 juni 2020, zag het Rijk kansen om te vernieuwen en te verduurzamen op het gebied van sanitair.Volg Service Management op LinkedIn:

Inschrijven op een aanbesteding
Schoonmaakaanbesteding

Alle ins en outs

Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk geeft op haar website via een terugblik inkijk in het aanbestedingsproces.

In 2019 startte een projectorganisatie met een uitgebreide marktverkenning om te onderzoeken welke mogelijkheden er allemaal zijn. De projectorganisatie bestond uit een stuurgroep en een projectteam. Het projectteam bestond weer uit drie specialistische kernteams voor respectievelijk Organisatie, Sociale duurzaamheid en Milieuduurzaamheid.

Uitvraag opgesplitst

De uitvraag werd opgesplitst in  hardware, supplies en services, daarmee hebben ze de traditionele markt doorbroken en ontstond er meer concurrentie. Reden hiervoor was dat er door overnames slechts twee à drie multinationals in de markt opereren die totaaloplossingen aanbieden. Door het op te splitsen kregen ook bedrijven die geen totaaloplossing bieden een kans om in te schrijven.

De drie aanbestedingen zijn wel zo met elkaar verbonden dat ze samen de totaaloplossing verzorgen. Inmiddels tonen andere aanbestedende diensten ook interesse voor het concept zoals dit projectteam het op de markt zette.

>> Lees ook: Goed aanbesteden van schoonmaak: “Het is mensenwerk!”

De drie aanbestedingen

Er werden drie aanbestedingen uitgezet voor de drie verschillende productgroepen. Binnen deze aanbestedingen was ook veel aandacht voor innovatie, milieu en sociale duurzaamheid, bijvoorbeeld de milieutechnische doorontwikkeling van nieuwe en gebruikte hardware, waarbij het voorkómen van vervanging het uitgangspunt was.

Aanbesteding sanitaire supplies – hardware
De producten in deze aanbesteding worden in principe eenmalig geleverd en bevestigd. Zijn de producten kapot? Dan worden ze gerepareerd of vervangen.

Aanbesteding sanitaire supplies – supplies
Dit zijn producten die frequent geleverd worden. De Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) of de externe schoonmaakdienstverlener vult de hardware producten met deze verbruiksartikelen en zorgt voor een continue bevoorrading op maat.

Aanbesteding sanitaire supplies – Services
In deze aanbesteding gaat het om het wisselen en reinigen van schoonloopmatten en van damesverbandcontainers en het vervangen van vullingen van luchtverfrissers.

Gewonnen, wat nu?

Alles over de opstartfase

Proof of concept

Na een marktconsultatie om de ideeën te toetsen werden de aanbestedingen op 2 december 2019 gepubliceerd. Er kwamen 20 inschrijvingen binnen. Na de bekendmaking van de voorlopige gunning, volgde een Proof of Concept (PoC) procedure: voldoen de aangeboden producten (hardware en supplies) daadwerkelijk aan de gestelde eisen en het aangebodene? Bij deze PoC waren zowel eindgebruikers als schoonmakers en medewerkers van de CMS betrokken. Na alle beoordelingen en controles, volgde de definitieve gunning en ondertekening van de overeenkomsten.

Voor de 3 aanbestedingen zijn de volgende 5 partijen geselecteerd:

  • Hardware: Carel Lurvink B.V. en Wemaco GVC
  • Supplies: CWS Nederland B.V. en King Nederland B.V.
  • Services: CWS Nederland B.V. en Elis Nederland B.V.

Lees ook:

Drie openbare toiletgebouwen in Tokyo waar Nederland van kan leren

Drie openbare toiletgebouwen in Tokyo waar Nederland van kan leren

Terwijl openbare toiletten in Japan vanzelfsprekend tot het culturele domein behoren, ontbeert Nederland deze noodzakelijke voorziening op grote schaal. Dit is vooral schrijnend voor vrouwen - toch de helft van de bevolking. Waar gaat het mis? Onveiligheid en stank, gebrekkige budgettering voor onderhoud en een vermeend tekort aan beschikbare openbare ruimte blijken obstakels. Drie architectonisch gerenoveerde toiletgebouwen in Tokyo tonen aan dat deze bezwaren onnodig zijn.

Leroy Ranglek en Joseph Nickisch richten Bamboi op: "Bamboe moet perceptie toiletpapier veranderen"

Leroy Ranglek en Joseph Nickisch richten Bamboi op: "Bamboe moet...

Duurzaam toiletpapier, gemaakt van 100 procent bamboe: Bamboi wil dat dit het 'nieuwe normaal' wordt. Begin dit jaar werd het bedrijf van Leroy Ranglek en Joseph Nickisch uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. "Als je vanuit je basisbehoeftes al de juiste en duurzame keuze maakt, ga je daar in de rest van je leven ook op letten."

44 procent voelt zich angstig bij gebruik openbare sanitaire ruimtes 

44 procent voelt zich angstig bij gebruik openbare sanitaire ruimtes

Uit internationaal onderzoek van Tork (Verenigde Staten, Mexico, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland) blijkt dat bijna de helft van de respondenten (44 procent) zich angstig voelt bij het gebruik van openbare sanitaire ruimtes. Zij voelen zich niet veilig en nemen minder graag deel aan sociale activiteiten in het openbaar om openbare sanitaire ruimtes te vermijden.

Trends voor het kleinste kamertje: "De mogelijkheden zijn eindeloos" 

Trends voor het kleinste kamertje: "De mogelijkheden zijn eindeloos"

Het kleinste kamertje, maar absoluut niet het saaist. In de toiletruimte vindt een wereld aan innovatie plaats. De hoogste hygiënestandaard, duurzaamheid, digitalisering. Afgelopen Interclean Amsterdam proefden we er al aan met een hele hal vol sanitair. Maar wat zijn nu echt de toilettrends van dit moment? Ineke van den Bemt, Regional Segment Marketing Manager Commercial & Public Interest bij Tork, en Gaston Plantaz, head of Sales Steering, Marketing & Business Development bij CWS Hygiene Nederland, praten ons bij.