Heropstartplannen na corona

Heropstartplannen na corona

CSU deelt 'Uit-kijk-gids' en heropstartplannen voor verschillende branches. Daarmee wil de organisatie bedrijven helpen om schoonmaakdienstverlening weer snel op te starten na de intelligente lockdown als gevolg van de corona-crisis.Volg Service Management op LinkedIn:

De heropstartplannen gaan onder andere in op gewenste wijzigingen in de dienstverlening, de inzet van materialen en middelen en wat CSU van haar klanten verwacht om veilig te kunnen werken. Zo vragen zij organisaties rekening te houden met een opkomstruimte voor onze medewerkers waar zij voldoende afstand kunnen houden als ze pauzeren.

>> Lees ook: “Schoonmaak is cruciaal om uit coronacrisis te komen” (Remko Stolk bij BNR) 

Aandachtspunten per branche

Er zijn heropstartplannen aanwezig voor onder andere kantoren, bungalowparken, scholen, de luchtvaart en stations. Een aandachtspunt voor kantoren is bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat er maximaal 1 medewerker per 10 m2 aanwezig is. Voor bungalowparken zal ook het vervoer aangepast moeten worden, er worden extra bussen ingezet waarvoor ruimte op het parkeerterrein beschikbaar moet zijn.

Uit-Kijk Punten in de 1,5 meter samenleving

Uit-Kijk Punten zijn de hygiënepunten of contactpunten in en rondom een gebouw waar veel mensen samenkomen of die veel worden aangeraakt. Via oppervlakken kunnen virussen, zoals COVID-19, zich verspreiden. Met de Uit-kijk-gids wil CSU klanten helpen om alle aandachtspunten voor een veilig pand aan te pakken. De gids bevat een kaart van de klantreis met daarin alle risicopunten die medewerkers en bezoekers tegenkomen in en rondom het pand.

Per punt geeft de gids handige tips om besmetting te voorkomen. Denk aan signing rondom laadpalen, frequenter schoonmaken van vergaderruimtes en een hygiënezuil in het bedrijfsrestaurant. Daarbij komt ook de communicatie aan bod. Wat denk je van een bordje met de tekst ‘Fijn dat u de looproute volgt, dank u wel’. Een positieve benadering van de maatregelen kan het naleven van de regels positief beïnvloeden, want “goed voorbeeld doet goed volgen“.

Lees ook:

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan besmettings- en infectiegevaar vergroten"

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan...

Het staat ons nog vers in het geheugen: de coronapandemie. Voor de schoonmaakbranche betekende het ineens meer zichtbaarheid en waardering en dat is niet verrassend. Want goede schoonmaak is essentieel voor een gezonde en veilige woon- en werkomgeving. Dat blijkt nu ook uit grootschalig internationaal onderzoek, uitgevoerd door Erasmus+, waarbij vanuit Nederland SVS Opleidingen is aangesloten. Onlangs kwamen geïnteresseerden bij elkaar om zich te laten bijpraten over veilig en effectief schoonmaken in pandemische situaties.

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Een schone werkomgeving draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Een frisse en nette werkplek is aangenaam voor iedereen, maar het kan een uitdaging zijn om deze altijd vlekkeloos te houden, vooral met beperkte tijd of middelen. Tork, onderdeel van Essity, biedt duurzame en efficiënte oplossingen om het schoonmaakproces te vereenvoudigen.

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Het aantal ziekmeldingen is bij het begin van de herfst in september fors gestegen, met name door meer griepachtige klachten. Volgens arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare steeg het aantal ziekmeldingen vorige maand met 67 procent in vergelijking met augustus. Vooral de zorg en het onderwijs zijn uitschieters, aldus de arbodiensten.

Drie openbare toiletgebouwen in Tokyo waar Nederland van kan leren

Drie openbare toiletgebouwen in Tokyo waar Nederland van kan leren

Terwijl openbare toiletten in Japan vanzelfsprekend tot het culturele domein behoren, ontbeert Nederland deze noodzakelijke voorziening op grote schaal. Dit is vooral schrijnend voor vrouwen - toch de helft van de bevolking. Waar gaat het mis? Onveiligheid en stank, gebrekkige budgettering voor onderhoud en een vermeend tekort aan beschikbare openbare ruimte blijken obstakels. Drie architectonisch gerenoveerde toiletgebouwen in Tokyo tonen aan dat deze bezwaren onnodig zijn.