De heropstartplannen gaan onder andere in op gewenste wijzigingen in de dienstverlening, de inzet van materialen en middelen en wat CSU van haar klanten verwacht om veilig te kunnen werken. Zo vragen zij organisaties rekening te houden met een opkomstruimte voor onze medewerkers waar zij voldoende afstand kunnen houden als ze pauzeren.
>> Lees ook: “Schoonmaak is cruciaal om uit coronacrisis te komen” (Remko Stolk bij BNR)
Aandachtspunten per branche
Er zijn heropstartplannen aanwezig voor onder andere kantoren, bungalowparken, scholen, de luchtvaart en stations. Een aandachtspunt voor kantoren is bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat er maximaal 1 medewerker per 10 m2 aanwezig is. Voor bungalowparken zal ook het vervoer aangepast moeten worden, er worden extra bussen ingezet waarvoor ruimte op het parkeerterrein beschikbaar moet zijn.
Uit-Kijk Punten in de 1,5 meter samenleving
Uit-Kijk Punten zijn de hygiënepunten of contactpunten in en rondom een gebouw waar veel mensen samenkomen of die veel worden aangeraakt. Via oppervlakken kunnen virussen, zoals COVID-19, zich verspreiden. Met de Uit-kijk-gids wil CSU klanten helpen om alle aandachtspunten voor een veilig pand aan te pakken. De gids bevat een kaart van de klantreis met daarin alle risicopunten die medewerkers en bezoekers tegenkomen in en rondom het pand.
Per punt geeft de gids handige tips om besmetting te voorkomen. Denk aan signing rondom laadpalen, frequenter schoonmaken van vergaderruimtes en een hygiënezuil in het bedrijfsrestaurant. Daarbij komt ook de communicatie aan bod. Wat denk je van een bordje met de tekst ‘Fijn dat u de looproute volgt, dank u wel’. Een positieve benadering van de maatregelen kan het naleven van de regels positief beïnvloeden, want “goed voorbeeld doet goed volgen“.